۲۶ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۶۰۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰ دسته: پول و بانک
۰

رئیس جمهور چین معتقد است وظیفه اصلی نظام مالی حمایت از بخش واقعی اقتصاد است که این هدف با هدایت نقدینگی به سمت فعالیت مولد اقتصاد محقق میشود.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی هر کشور از طریق تسهیل روش های تأمین مالی فعالیت های تولیدی و همچنین پوشش خطرات تأمین مالی آن‌ها میتواند نقشی اساسی در توسعه اقتصادی ایفا نماید. اخیرا رئیس جمهور چین نیز از بانک مرکزی این کشور درخواست کرده است نقش آفرینی بیشتری در توسعه اقتصادی این کشور داشته باشد.

افزایش نقش آفرینی بانک مرکزی در توسعه اقتصادی، درخواست رئیس جمهور چین

طبق اعلام آقای شی جین پینگ رئیس جمهور کشور چین، بانک مرکزی این کشور از این پس نقشی گسترده تر در پوشش ریسک فعالیت های تأمین مالی و مدیریت نظام بانکی این کشور به عهده خواهد گرفت. این در خواست رئیس جمهور چین از بانک مرکزی این کشور به منظور افزایش سرعت رشد اقتصادی چین بوده است.

امنیت بخش مالی یک کشور و اعتماد به نظام مالی، در کنار ثبات سیاسی و اقتصادی یکی از بخش های اصلی امنیت سرمایه گذاری در یک کشور است. بانک مرکزی نیز مهم ترین نهادی است که میتواند امنیت بخش مالی یک کشور را تضمین نماید. در همین راستا رئیس جمهور چین اعلام کرده است از این پس رهبران حزب حاکم کومونیست قصد دارند با تقویت نظام مالی کشور چین از ظرفیت های این بخش در توسعه اقتصادی استفاده نمایند.

علاوه بر این دولت چین تصمیم گرفته است که با هدف افزایش کارایی نظام تأمین مالی، یک کمیته برای رصد پایداری و توسعه نظام تأمین مالی این کشور در نظر بگیرند. با اینحال هنوز جزئیات بیشتری از تصمیمات رئیس جمهور و حزب حاکم چین به منظور تقویت بانک مرکزی و نظام تأمین مالی این کشور منتشر نشده است.

جهت دهی منابع مالی به سمت تولید توسط بانک مرکزی

به طور کلی نهادهای تأمین مالی ترجیح میدهند منابع مالی خود را به سمت مقاصدی سوق دهند که سود بیشتری از سرمایه گذاری در آن ها حاصل میشود. اما در برخی موارد این رویه بانک ها و نهادهای مالی، خطرات زیادی برای نظام تأمین مالی کشورها ایجاد میکند. در چنین شرایطی بانک مرکزی میتواند با ایجاد سازوکارهای متعدد شرایط را برای کاهش خطرات سرمایه گذاری و همچنین حرکت منابع مالی به سمت فعالیت های مولد تولیدی فراهم نماید.

اما نظام تأمین مالی کشور چین یکی از نظام های مالی پیچیده در جهان محسوب میشود. در حال حاضر نظارت بر هر بخش از نظام تأمین مالی کشور چین بر عهده یک نهاد ناظر گذاشته شده است. به این ترتیب نهاد ناظر واحدی وجود ندارد که بر تمامی بخش های نظام تأمین مالی کشور چین احاطه داشته باشد. در چنین شرایطی کار بانک مرکزی به عنوان نهاد اصلی و مسئول مستقیم نظام تأمین مالی در کاهش ریسک ها و جلوگیری از اقدامات خطر آفرین دشوار میشود.

کاهش نرخ سود یکی از اقدامات لازم برای توسعه اقتصادی

از طرف دیگر یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان هزینه بالای تأمین مالی در نظام بانکی است. چنانچه نرخ سود تأمین مالی بالاتر از نرخ بازده فعالیت های تولیدی باشد، واحدهای تولیدی در تأمین مالی با مشکل مواجه میشوند و این مسئله رشد اقتصادی کشورها را تحت الشعاع قرار میدهد.

رئیس جمهور چین در این خصوص گفته است این کشور با تمام توان در جهت توسعه اقتصادی حرکت میکند و در این راستا یکی از مهمترین اقدامات لازم کاهش نرخ سود تأمین مالی واحدهای تولیدی است که لازم است با اتخاذ تدابیر لازم از سوی بانک مرکزی عملیاتی شود.

کاهش بدهی دولت های محلی و شرکت های دولتی به بانک ها نیز یکی دیگر از اقدامات مد نظر دولت چین برای تسهیل تأمین مالی و کاهش ریسک نظام مالی این کشور است.

رئیس جمهور چین در سخنان خود گفته است که وظیفه اصلی نظام مالی حمایت از بخش واقعی اقتصاد است که این هدف با هدایت نقدینگی به سمت فعالیت مولد اقتصاد محقق میشود.

ضرورت نقش آفرینی بانک مرکزی چین برای مقاوم سازی اقتصاد

ایجاد نظم و شفافیت بیشتر در نظام تأمین مالی منجر به افزایش تاب آوری این بخش میشود و مقاومت نظام تأمین مالی را در برابر تکانه هایی همچون کاهش شاخص بورس و یا دیگر تکانه ها افزایش میدهد. این درحالیست که نظام تأمین مالی چین در سال های اخیر با تکانه های زیادی مواجه شده است.

کشور چین در سال های اخیر با مشکلاتی در رشد اقتصادی مواجه شده به طوری که روند صعودی رشد اقتصادی این کشور متوقف شده است. علاوه بر این بسیاری از نهادهای رتبه بندی به دلیل خطرات نظام مالی این کشور، رتبه چین را کاهش داده اند که این مسئله بر سرمایه گذاری در این کشور تأثیر گذار بوده است.

در چنین شرایطی ضرورت نقش آفرینی بیشتر بانک مرکزی در توسعه اقتصادی از طریق کاهش خطرات نظام تأمین مالی از اهمیت زیادی برای کشور چین برخوردار است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.