۰۳ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۰۹۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱ دسته: حمل و نقل
۰

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بحران قطر می تواند بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ پرواز عبوری از ایران اضافه کند، گفت: افزوده شدن صد پرواز به آسمان ایران می‌تواند ماهانه ۶ میلیون دلار و سالانه بیش از ۵۰ میلیون دلار برای کشورمان درآمد داشته باشد.

سعید شجاعیان کارشناس مسایل هوا و فضا در گفتگو با مسیر اقتصاد از اهمیت سیاسی، استراتژیک و همچنین درآمدزا بودن عبور پروازهای قطری از آسمان ایران گفت.

شجاعیان افزود: قطر یکی از شرکتهای ایرلاین درجه یک دنیا را دارد که صاحب بیش از ۲۰۰ هواپیما است و در حال حاضر روزانه به ۱۳۳ مقصد در آفریقا، آسیای میانه، اروپا، خاور دور، آسیای جنوبی، خاورمیانه، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و اقیانوسیه، پروازهای مستقیم دارد.

شجاعیان گفت: بسیاری از پروازهای قطر به آمریکا و اروپا نیز در گذشته از آسمان ایران عبور می‌کردند، ولی با توجه به مسدود بودن آسمان کشورهای بحرین، عربستان، امارات، مصر و… در حال حاضر پروازهای دوحه به شمال آفریقا، جنوب اروپا و استرالیا نیز از آسمان ایران عبور خواهند کرد که روزانه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ پرواز به پرواز های عبوری افزوده می شود.

این کارشناس مسایل هوایی همچنین افزود: عبور پروازهای قطری از آسمان ایران هزینه ای جز هدایت توسط برج مراقبت ندارد، درصورتیکه نرخ تعرفه عبور هواپیماهای مسافربری از آسمان کشورمان بسته به مدت زمان حضور آن ها در آسمان ایران متغیر و حدودا ۲۰۰۰ دلار اعلام شده است و برای یک ساعت پرواز در آسمان ایران، دریافت رقمی در حدود ۱۲۰۰ دلار معمول است که افزوده شدن صد پرواز به آسمان ایران می‌تواند ماهانه ۶ میلیون دلار و سالانه بیش از ۵۰ میلیون دلار برای کشورمان درآمد داشته باشد.

ویبا بیان اینکه تا کنون پروازهای قطری از بحرین و عربستان و مصر و امارات عبور می‌کردند که با توجه به تحریم هوایی مجبورند از آسمان ایران و عراق و اردن عبور کنند گفت: تصمیم گیری در مورد مسیر جدید پروازها وابسته به آیتم کوتاهی مسیر جهت کاهش هزینه های پرواز و امنیت آسمان های عبوری بوده که ایران جز امنترین آسمان های منطقه است.

شجاعیان افزود: چنانچه قرارداد عبور پروازهای قطری از ایران بلند مدت باشد باید برنامه ریزی های دقیقی شود و تجهیزات ناوبری به روز بشود تا بتوان حداکثر استفاده از این ظرفیت را کرد.

کارشناس مسایل هوا و فضا گفت: چنانچه ایرلان‌های ما مجهز باشند و تعداد هواپیماهای ما اضافه شوند می‌شود تمهیداتی اندیشید تا درآمد زیادی کسب شود به طور مثال در حال حاضر پرواز های دبی به دوحه مسدود شده ولی از کیش به دبی هرروز پرواز هست، می‌توان با هدایت مسافران از دبی به کیش و از کیش به دوحه توسط ایرلان های داخلی درآمد خوبی کسب کرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.