به گزارش مسیر اقتصاد دوازدهمین نشست از یازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نقش آفرینی شرکتهای پیشران در تحقق امنیت غذایی»، سه شنبه ۱۶ بهمنماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۵ الی ۱۷ و با میزبانی «مجمع کارآفرینان ایران» برگزار شد. این نشست، دوازدهمین نشست تخصصی از یازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در بازه آبان تا اسفندماه سال جاری با موضوع «امنیت غذایی؛ کشاورزی بهرهور و تجارت تحریمناپذیر» در حال برگزاری است. همایش سالانه اقتصاد مقاومتی فرآیندی چندماهه است که با افتتاحیه شروع شده، سپس با چندین نشست تخصصی ادامه مییابد و در نهایت با برگزاری اختتامیه در تاریخ ۲۹ بهمن ماه و همزمان با سالروز ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به کار خود پایان میدهد. در جریان این همایش، به جای مقاله «طرح سیاستی» دریافت، بررسی و داوری میشود تا مورد استفاده تصمیمگیران و دستگاهها قرار گیرد.
در این نشست فعالان اقتصادی پیشینه گروه صنعتی خود و ظرفیتهای کنونی آن در تولید محصولات و بازارهای صادراتی را تشریح کردند و نحوه نقش آفرینی گروه خود در تحقق امنیت غذایی کشور و تبدیل ایران به هاب غذایی منطقه را مشخص کردند. همچنین موانع و مسائل پیش روی گروههای صنعتی برای توسعه فعالیتهای خود و رشد تولید و صادرات مطرح شد.
آغاز و توسعه زنجیره ارزش شیرین عسل
آرمان خالقی عضو هیئت مدیره گروه صنعتی شیرین عسل گفت: مجموعه شیرین عسل فعالیت خود را در سال ۱۳۷۱ با یک واحد صنعتی کوچک تولید کیک و بیسکویت آغاز کرد که در نوع خود نوآورانه بود. این شرکت که از ابتدا کاملاً خصوصی بود، به تدریج در صنعت شیرینی و شکلات رشد کرد و با شکلدهی زنجیره ارزش، به عرصه صادرات نیز وارد شد.
وی افزود: برای دستیابی به نهادههای باکیفیت مانند تخممرغ، آرد و شیر مناسب، مجموعه به زنجیره تولید مرغ تخمگذار، گاوداری و سایر صنایع وارد شد. به تدریج، تولید نوشیدنی، رب و کنسانتره نیز به فعالیتها اضافه شد. در ادامه، با تأمین خوراک دام، زنجیره دام و طیور گوشتی نیز شکل گرفت. شعار «از مزرعه تا سفره» سالهاست که با هدف ارتقای کیفیت و کاهش قیمت دنبال میشود.
حفظ بازارهای صادراتی غذا با ممنوعیتهای خلق الساعه ممکن نیست
خالقی ادامه داد: حذف واسطهگریهای غیرضروری توسط مجموعههای زنجیرهای، موجب رقابتی شدن محصولات شده و اکنون ۸۵ بازار صادراتی برای کشور تعریف شده است. هرچند تحریمها و محدودیتها موجب نوسان در بازار شده، اما باید توجه داشت که فتح بازار صادراتی آسانتر از حفظ آن است.
این فعال صنعتی گفت: حفظ بازار صادراتی است که اولویت دارد و مهم است و با سیاست های خلق الساعه مثل ممنوعیت های صادراتی نمی شود این کار را انجام داد.
شرکتهای بزرگ دیپلماسی اقتصادی را تسهیل میکنند
خالقی گفت: اقتصاد مقاومتی از طریق پیوند با اقتصاد جهانی محقق میشود، بهگونهای که حضور ایران در اقتصاد جهانی محسوس باشد. در واقع اقتصاد ما زمانی تقویت می شود که به اقتصاد جهان گره بخورد و آنها نتوانند ما را حذف کنند.
وی افزود: این روابط تجاری است که مناسبات سیاسی را شکل میدهد، موضوعی که در دیپلماسی کشور مغفول مانده است. شراکت با اقتصادهای سایر قارهها میتوانست آسیبپذیری اقتصاد کشور را کاهش دهد.
عضو هیئت مدیره گروه صنعتی شیرین عسل افزود: شرکت های بزرگ دیپلماسی اقتصادی را تسهیل می کنند و می توانند اقتصاد ایران را به عنوان یک مزیت به اقتصاد جهان گره بزنند و وابستگی ایجاد کنند تا به راحتی امکان تحریم وجود نداشته باشد.
حذف واسطهها موجب افزایش کیفیت و کاهش قیمت میشود
خالقی ادامه داد: شیرین عسل اکنون با ۳۴ شرکت در حوزههای مختلف فعالیت میکند. در حوزه بازرگانی، چندین مجموعه مستقل برای صادرات و واردات دارد و از سال ۱۳۸۴ توزیع در بیش از ۳۵۰ فروشگاه زنجیرهای را آغاز کرده است. همکاری بین فروشگاههای زنجیرهای جایگزین رقابتهای مخرب گذشته شده است.
وی افزود: حذف واسطههای غیرضروری موجب افزایش کیفیت و کاهش قیمت و کاهش گردش سرمایه بین تولیدکننده و مصرفکننده شده است. شیرین عسل با درک اهمیت حمل و نقل، یک شرکت قدرتمند در پخش داخلی نیز تأسیس کرده است.
حضور و نقش آفرینی در بازار آفریقا، تسهیل کننده روابط دیپلماتیک
خالقی گفت: شیرین عسل اکنون بزرگترین تولیدکننده دانه کاکائو در خاورمیانه است و حضور موفق در آفریقا، به تسهیل روابط دیپلماتیک کشور کمک کرده است. این مجموعه به مناطقی از آفریقا وارد شده که پیش از این هیچ ایرانی در آن حضور نداشته است.
وی ادامه داد: حضور شرکتهای معتبر در بازارهای خارجی، زمینهساز توسعه فعالیتهای تجاری میشود. تجربه توزیع کالاهای بیکیفیت ایرانی در کشورهای تازه استقلالیافته شوروی سابق، نشان داد که ورود بدون استراتژی به بازارهای خارجی میتواند به اعتبار اقتصادی کشور آسیب بزند. موفقیت شیرین عسل در رقابت با برندهای جهانی در آفریقا، راه را برای سایر محصولات ایرانی هموار کرده است.
سرمایه گذاری تولیدکنندگان بزرگ برای کشور باقی میماند
عضو هیئت مدیره گروه صنعتی شیرین عسل گفت: ما وقتی سرمایه گذاری می کنیم، این منابع و سرمایه ها برای کشور باقی می ماند و کسی که اینجا سرمایه گذاری می کند، بیشترین وابستگی و دلبستگی به کشور را دارد.
وی افزود: دولت باید با چنین افراد و مجموعه هایی برخورد مناسبی داشته باشد و طوری عمل کند که این سرمایه گذاری افزایش پیدا کند، نه اینکه تصور شود بزرگ شدن شرکتها و تولیدکنندگان خطرناک است. بعضی وقتها نسبت به بخش خصوصی چنین تصوری وجود دارد.
جایگاه بخش خصوصی و ضرورت برنامهریزی
آرمان خالقی گفت: بخش خصوصی به عنوان رکن اساسی اقتصاد، نقشی غیرقابل بازگشت در توسعه کشور دارد. دولت باید رویکرد خود را نسبت به بخش خصوصی معتبر مشخص کند. برای جلوگیری از نوسانات تولید، توسعه داشبوردهای مدیریتی و سیاستهای اقتصادی پایدار ضروری است.
وی افزود: با پایان برنامه چشمانداز ۲۰ ساله، نبود افق روشن برای آینده، منجر به برنامهریزیهای کوتاهمدت و مبهم شده است. در شرایط محدودیت منابع آب و خاک، تولید باید برنامهمحور باشد و بر اساس آمایش سرزمینی صورت گیرد. تغییر نگرش در انضباط دولتی و تمرکز بر مزیتهای نسبی کشور، برای موفقیت زنجیرههای پایدار تولید تا مصرف ضروری است.
انتهای پیام/ کشاورزی