۲۶ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۳۰۵۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دولت چین با همکاری عربستان، امارات و سایر کشورها، آزمایشی را برای استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در پرداخت‌های بین‌المللی آغاز کرده است. بانک مرکزی چین قصد دارد با این آزمایش، ارتباطات در زیرساخت‌های مالی جهانی را ارتقا دهد و راه‌حل‌هایی برای مشکلات موجود در تسویه حساب‌های بین‌المللی پیدا کند. هدف از این آزمایش کاهش وابستگی به دلار آمریکا و تسریع و ارزان‌تر کردن تراکنش‌های مالی بین‌المللی است.

به گزارش مسیر اقتصاد چین آزمایش پرداخت‌های بین‌المللی با استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر شرکای خود آغاز کرده است. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که چین در بازار داخلی خود با چالش‌هایی مواجه است و به دنبال استفاده‌های جایگزین برای یوان دیجیتال است.

CBDC آینده‌ای سریع‌تر و ارزان‌تر برای پرداخت‌های بین‌المللی

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) از فناوری بلاکچین برای ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. طبق گفته بانک خلق چین، این ارزها می‌توانند پرداخت‌های بین‌المللی را در عرض چند ثانیه انجام دهند و هزینه‌ها را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

بانک مرکزی چین قصد دارد ارتباطات در زیرساخت‌های مالی جهانی را ارتقا دهد. این آزمایش جدید با هدف یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات موجود در تسویه حساب‌های بین‌المللی انجام می‌شود.

در حال حاضر، پرداخت‌های بین‌المللی از طریق بانک‌های همکار بر اساس سفارش‌هایی که از طریق پلتفرم پیام‌رسانی SWIFT (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) قرار داده می‌شوند، انجام می‌شود. این فرآیند می‌تواند از چند روز تا حدود یک هفته طول بکشد.

ارز جدید چین برای کاهش وابستگی به دلار و تسریع رشد اقتصادی

پرداخت‌های بین‌المللی معمولاً به دلار نیز انجام می‌شوند. انتقال‌های کم‌هزینه با استفاده از CBDC می‌توانند به ترویج تراکنش‌های غیر دلاری و کاهش وابستگی چین به دلار کمک کنند.

هفت بانک مرکزی از جمله در ژاپن، ایالات متحده و اروپا نیز اعلام کردند که حاضر به همکاری در یک آزمایش مشترک در ماه آوریل، با همکاری شرکای بخش خصوصی، برای پرداخت‌های CBDC هستند.

این آزمایش جدید در حالی انجام می‌شود که یوان دیجیتال در داخل کشور چین با مشکلاتی مواجه است. طبق اعلام بانک خلق چین، این کشور آزمایش‌هایی را برای استفاده از یوان دیجیتال برای پرداخت حقوق و مالیات و تراکنش‌های یوان دیجیتال به ارزش ۷ تریلیون یوان (۹۹۲ میلیارد دلار) تا پایان ماه ژوئن انجام داده است.

با این حال، کاربران چینی مزیت چندانی برای یوان دیجیتال نسبت به برنامه‌های پرداخت محبوب بخش خصوصی مانند WeChat Pay و Alipay نمی‌بینند. اعتقاد بر این است که بیش از ۸۰ درصد از تراکنش‌های پرداخت در چین به صورت غیرنقدی صورت می‌گیرند.

منبع: ARAB NEWS

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.