۱۶ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۲۵۷۸ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: حمل و نقل کارشناس: توحید ورستان
۰

چین با راه‌اندازی پلتفرم جدید بلاک‌چین، به دنبال تقویت همکاری‌های فرامرزی و حل مسائل مرتبط با اختلافات بین‌المللی در پروژه کمربند و جاده است. این پلتفرم می‌تواند پرداخت‌های برون‌مرزی را سریع‌تر و به صرفه‌تر از روش‌های سنتی کند و وابستگی به دلار را کاهش دهد. همچنین، همکاری با پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی چین، به تسهیل معاملات بین‌المللی و افزایش شفافیت و امنیت در تراکنش‌ها کمک خواهد کرد.

مسیر اقتصاد/ ابتکار کمربند و جاده به عنوان یک طرح توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری جامع، توسط رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ، در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی و تبدیل به محور سیاست خارجی این کشور شد. این پروژه در ابتدا برای اتصال شرق آسیا و اروپا از طریق زیرساخت‌های فیزیکی طراحی شده بود که در طول یک دهه اخیر، به آفریقا، اقیانوسیه و آمریکای لاتین گسترش یافت و به طور قابل توجهی نفوذ اقتصادی و سیاسی چین را تقویت کرد.

یک گام دیگر برای حذف واسطه‌گری دلار

با ورود ابتکار کمربند و جاده، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در روز شنبه ۳۰ مارس ۲۰۲۴ برنامه‌هایی را برای پلتفرم بلاک چین عمومی جدید اعلام کرد که برای تقویت همکاری‌های فرامرزی و کاهش اختلافات بین شرکت‌کنندگان طرح کمربند و جاده طراحی شده است. طبق اظهارات، این پروژه توسط موسسه تحقیقاتی بلاک چین شوتو (ShuTu) شانگهای، وابسته به شبکه کونفلوکس (Conflux) مدیریت خواهد شد. پیش از این، موسسه تحقیقاتی شوتو استقرار استیبل کوین‌های متصل به یوان در کونفلوکس را برای حمایت از پرداخت‌های فرامرزی برای مشاغل چینی بررسی کرده بود. همچنین با پروژه جاری ارز دیجیتال بانک مرکزی چین (CBDC) نیز فعال خواهد شد.

بسیاری از چالش‌هایی که پلتفرم زیرساخت بلاک‌چین جدید در تلاش برای حل آن بوده، مربوط به اختلافات فرامرزی است که جابجایی پول، کالا و اطلاعات را بین تقریبا ۱۵۰ کشور شرکت‌کننده در طرح کمربند و جاده کُند می‌کند. هرچند سایر کشورها از سرمایه‌گذاری‌های چینی منتفع می‌شوند، اما معاملات بین‌المللی احتمالا روزها یا حتی هفته‌ها طول بکشد تا با تکیه بر روش‌های پرداخت قدیمی نهایی شود.

به عنوان مثال، هنگام انتقال پول بین تاجیکستان و گرجستان، دو ذینفع سرمایه‌گذاری کمربند و جاده، کسب و کارهای آن‌ها در راستای تسهیل تراکنش‌های پیچیده بین بانکی به طور سنتی بر دلار به عنوان ارز واسط تکیه می‌کردند. بر اساس اظهارات جراد هابل، مدیر عامل RTGS Global، این امر باعث شده که دریافت‌کنندگان مبلغ اغلب بیش از دو هفته منتظر باشند و مانع بزرگ برای تجارت بین کشورهای آسیای مرکزی شود.

مزایای پلتفرم بلاکچین

در این زمینه، پلتفرم جدید این مزیت را دارد که با بهره‌گیری از فناوری بلاک‌چین، پرداخت‌های برون‌مرزی را سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر جایگزین تراکنش‌های سنتی بین بانکی کند. این فناوری همچنین پتانسیل کاهش وابستگی به دلار برای استفاده به عنوان ارز واسطه را دارد. از سوی دیگر، همکاری بین موسسه تحقیقاتی بلاک چین شوتو و پروژه جاری ارز دیجیتال بانک مرکزی چین (CBDC) یک هم افزایی بالقوه بین فناوری بلاک چین و ابتکارات ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. این امر می‌تواند توسعه ارز دیجیتال چین را در شبکه کمربند و جاده سرعت بخشد و جایگزینی برای ارزهای سنتی ارائه دهد. همچنین، هدف چین برای بین‌المللی کردن پول خود تقویت خواهد شد.

کشورهای طرف طرح کمربند و جاده این فرصت را خواهند داشت که با بهره گیری از فناوری بلاک چین، تراکنش‌های تجاری، مدیریت زنجیره تامین و تراکنش‌های اسناد تجاری را به شیوه‌ای شفاف‌تر، کارآمدتر و امن‌تر انجام دهند. کاربست بلاکچین این پتانسیل را دارد که برای کسب و کارها و اقتصادهای حاضر در ابتکار کمربند و جاده، از معاملات بین‌مرزی سریع‌تر و کارآمدتر بهره‌مند شود. در این راستا، پیش‌بینی می‌شود که اجرای پلتفرم زیرساخت بلاک چین می‌تواند کشورها را به مشارکت در ابتکار کمربند و جاده تشویق کند که قبلاً در مورد پیوستن به این پروژه تردید داشتند.

در نتیجه، پلتفرم بلاک چین برای رسیدگی به چالش‌های مربوط به اختلافات بین‌مرزی، مانند تاخیر در زمان‌های تسویه معاملات تجاری و وابستگی به ارزهای واسطه در نظر گرفته شده است. پلتفرم زیرساخت بلاک چین پیش‌بینی شده از مزایای شفافیت فناوری بلاک چین برای ارائه یک محیط مطمئن‌تر جهت ثبت و نظارت بر تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این امر ردیابی معاملات تجاری بین‌المللی و بهبود فرآیندهای گمرکی را تسهیل خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود که این فناوری، از یک سو به کاهش موانع تجاری در بازار بین‌المللی برای کسب‌وکارها و اقتصادهای شرکت‌کننده در طرح کمربند و جاده کمک کند و از سوی دیگر، با ایجاد فرصت مناسب برای معاملات مؤثرتر و مستقیم‌تر منجر به افزایش رقابت بین این مشاغل و اقتصادها خواهد شد. حمایت چین از چنین پروژه‌های فناوری محور، به تحقق ادعای این کشور برای رهبری فناوری جهان کمک می‌کند. این امر احتمالا به چین کمک کند در عرصه بین المللی تأثیرگذارتر شود.

منبع: مرکز بحران و پژوهش‌های سیاسی آنکارا

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.