۱۴ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۲۱۸۱ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

عربستان برای افزایش امنیت غذایی و کاهش وابستگی به واردات غذا، بودجه‌ای دو میلیارد ریالی (۵۳۳ میلیون دلار) را به بخش کشاورزی اختصاص داده است. این بودجه صرف طرح‌هایی مانند تولید گوشت قرمز و طیور، کشاورزی گلخانه‌ای، آبزی‌پروری و ساخت سردخانه‌ها می‌شود. با این سرمایه‌گذاری، عربستان قصد دارد خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهد و به اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود نزدیک‌تر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد صندوق توسعه کشاورزی عربستان سعودی، مبلغ ۲ میلیارد ریال سعودی (معادل ۵۳۳.۳۳ میلیون دلار) را برای ارائه وام‌ها و تسهیلات اعتباری با هدف ارتقای پایداری و امنیت غذایی در سراسر پادشاهی تصویب کرد.

عربستان، به دنبال تنوع‌بخشی در تولیدات کشاورزی

این بودجه راهبردی، طیف وسیعی از ابتکارات کشاورزی از جمله تولید گوشت قرمز و طیور، کشاورزی گلخانه‌ای، آبزی‌پروری ماهی و امکانات انبار سرد را پشتیبانی خواهد کرد. این تصمیم در سومین جلسه هیئت مدیره صندوق در سال جاری که در ۱۸ سپتامبر برگزار شد و ریاست آن را عبدالرحمان الفضلی، وزیر محیط زیست، آب و کشاورزی بر عهده داشت، اتخاذ شد.

با وجود اینکه حدود ۹۰ درصد از خاک عربستان سعودی را بیابان تشکیل می‌دهد، این کشور در حال تجربه یک تحول عظیم در بخش کشاورزی با هدف افزایش تولید محصولات داخلی و کاهش وابستگی به واردات مواد غذایی است. طبق اعلام سازمان آمار عمومی، پادشاهی عربستان، در حال حاضر به خودکفایی کامل در تولید خرما، محصولات لبنی تازه و تخم‌مرغ رسیده است.

حمایت دولت عربستان از بخش کشاورزی برای کاهش وابستگی به واردات

صندوق توسعه کشاورزی عربستان سعودی (ADF) با تقویت تولیدات داخلی و تضمین زنجیره‌های تأمین پایدار، نقش مهمی در پیشبرد اهداف امنیت غذایی کشور و ترویج پایداری بلندمدت کشاورزی، مطابق با اهداف چشم‌انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰ ایفا می‌کند.

مُنیر بن فهد السهلی، مدیرعامل صندوق توسعه کشاورزی عربستان سعودی، اعلام کرد که سرمایه در گردش برای حمایت از واردات محصولات کشاورزی کلیدی، با همکاری بانک‌ها تأمین خواهد شد. وی تأکید کرد که این اقدام، بخشی از یک استراتژی جامع امنیت غذایی است که برای تقویت ذخایر و تثبیت زنجیره‌های تأمین طراحی شده است.

هیئت مدیره همچنین گزارشی را در مورد عملکرد پروژه‌های کشاورزی که در پنج سال گذشته توسط صندوق حمایت شده‌اند، بررسی کرد و عملیات، تولید و اهداف تأمین مالی آنها را ارزیابی نمود. علاوه بر این، هیئت مدیره گزارش عملکرد کلی ADF را تا پایان ماه اوت در سال مالی جاری بررسی کرد.

رشد چشمگیر تولیدات کشاورزی در عربستان سعودی

منصور المشیتی، معاون وزیر محیط زیست، آب و کشاورزی عربستان سعودی، در سخنرانی خود در چهل و سومین نشست کنفرانس عمومی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در ژوئیه ۲۰۲۳، به افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش کشاورزی عربستان سعودی اشاره کرد. وی خاطرنشان کرد که تولیدات کشاورزی داخلی در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ میلیارد ریال سعودی رسیده که بالاترین سهم در تاریخ است و پادشاهی عربستان سعودی به سطح قابل توجهی از خودکفایی، به ویژه در محصولات کشاورزی با استفاده از فناوری‌های مدرن، دست یافته است.

منبع: Arab News

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.