۰۵ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۲۱۰۹ ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: پول و بانک
۰

برای مقابله با سلاح‌سازی دلار توسط آمریکا، کشورهای بریکس درصدند سامانه پرداخت خود را ایجاد کنند تا نیازی به سوئیفت نداشته باشند. با این کار عملا نیاز به دلار کاهش خواهد یافت و کشورها با ارزهای ملی خود معامله خواهند کرد. سامانه جدید مورد استقبال قرار گرفته و در صورت راه‌اندازی کشورهای بسیاری آماده پذیرش آن هستند.

مسیر اقتصاد/ بریکس به شایعات اخیر مبنی بر استقبال چند کشور از سیستم پرداخت بریکس پاسخ داد. این بلوک تایید کرد که ۱۵۹ شرکت کننده قرار است سیستم پرداخت جدید را استفاده کنند. به معنی واقعی کلمه، سامانه اتحاد اقتصادی زمانی که راه‌اندازی شود، آماده است سریعاً به کار رود.

اکنون، همه چشم‌ها به زمان شروع این کار دوخته شده است. بسیاری حدس زده‌اند که زمان شروع در اجلاس سران ۲۰۲۴ بریکس اعلام خواهد شد. این اجلاس توجه‌های زیادی را جلب کرده است. انتظار می‌رود رونمایی این سیستم پرداخت بزرگ باشد. اگر این اتفاق بیفتد، بریکس اعلام کرد که صف طولانی از نهادها آماده پذیرش آن هستند.

سامانه پرداخت بریکس مبتنی بر بلاکچین خواهد بود

در اوایل سال جاری، بلوک بریکس ایجاد یک پلتفرم پرداخت مبتنی بر بلاک‌چین را اعلام کرد. این اقدام بریکس قرار است جایگاه اقتصادی جهانی را بازتعریف کند. علاوه بر این، با برخی از بزرگترین سیستم‌های پرداخت در سراسر جهان رقابت خواهد کرد. این پلتفرم پرداخت شامل سیستم سوئیفت تحت سلطه غرب نیز است. اکنون، گروه بریکس تأیید کرد که ۱۵۹ کشور سامانه پرداخت جدید بریکس را اتخاذ خواهند کرد. بر اساس گزارش یاهو، مقامات روسی در اصلاحیه اخیر این عدد را تأیید کردند. اگرچه در بیانیه های قبلی شایعه شده بود که ۱۶۰ کشور درگیر این موضوع هستند، اما این تعداد در گزارش‌های بعدی دقیقاً مشخص شد.

سیستم پرداخت برای برنامه‌های جاری دلارزدایی بریکس بسیار مهم است. زیرا باعث خواهد شد کشورهای استفاده کننده راهی برای تجارت با ار‌زهای ملی داشته باشند. در مجموع، باعث کاهش نیاز بین‌المللی برای دلار می‌شود. این امر برای روسیه، پس از تحریم‌های سال ۲۰۲۲ که به شدت بر قابلیت‌های تجاری این کشور تأثیر گذاشت، حیاتی خواهد بود. این سلاح‌سازی از دلار دلیل اصلی شروع تلاش‌های دلارزدایی بود. اکنون، بریکس قرار است بیش‌تر از قبل در صحنه جهانی رقابت کند. همچنین کشورهایی که استفاده از ارزهایشان با این سامانه پرداخت افزایش یافته است، وارد رقابت خواهند شد.

علاقه ناتویی‌ها به بلوک بریکس

همچنین بیش از ۲۰ کشور در سامانه بریکس پِی شرکت خواهند کرد. اگرچه آنها درباره این کشورها توضیحی ندادند، اما احتمالاً همان کشورهایی هستند که در سال جاری به دنبال پیوستن به بریکس هستند. اجلاس سال ۲۰۲۴ همچنین به امیدهای توسعه در حال انجام خواهد پرداخت. کشورهایی مانند ونزوئلا، مالزی، تایلند، نیجریه و ترکیه به دنبال ورود به بریکس هستند. ترکیه یکی از اعضای شناخته شده ناتو است. پیوستن آن‌ها جایگاه بلوک را از نظر ژئوپلیتیکی به شدت تغییر می‌دهد. آن‌ها اولین کشور ناتو خواهند بود که در جنوب جهانی پذیرفته می‌شوند.

منبع: واچر گورو

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.