۰۹ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۱۷۵۶ ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

روسیه و چین معاملات تهاتری را بعد از سی سال از سر خواهند گرفت. این روش معامله، به مسکو و پکن این امکان را می‌دهد که مشکلات پرداخت را خنثی کنند، امکان نظارت و جاسوسی غربی‌ها را در مورد معاملات دوجانبه خود کاهش دهند و ریسک‌های مربوط به ارز را محدود کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس تحقیقات رویترز، روسیه و چین می‌خواهند مبادلات تهاتری را آغاز کنند. مسکو و پکن تلاش می کنند استفاده از سیستم های بانکی تحت نظارت ایالات متحده را محدود کنند.

کار با بانک‌های کوچک منطقه‌ای همچنان مشکل دارد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در ماه مه از چین بازدید کرد. آن زمان حل مشکل تاخیر پرداخت دوجانبه در دستور کار قرار داشت. زیرا اگرچه راه‌حل‌هایی مانند استفاده از بانک‌های کوچک منطقه‌ای چینی که شناسایی فعالیت‌هایشان برای واشنگتن سخت‌تر است، وجود دارد، مشکلات پرداخت همچنان وجود دارد.

مزایای تجارت تهاتری روسیه و چین

مبادلات پایاپای به مسکو و پکن این امکان را می‌دهد که مشکلات پرداخت را دور بزنند. همچنین امکان نظارت و جاسوسی غربی‌ها را در مورد معاملات دوجانبه خود کاهش دهند. علاوه بر این ریسک تغییر قیمت ارز را هم محدود ‌می‌کنند. روسیه در حال تدوین مقرراتی برای تجارت تهاتری است. منابع روسی رویترز نیز معتقدند چین نیز همین کار را انجام می‌دهد.

منابعی که به دلیل غیرعلنی بودن اطلاعات خواستند نامشان فاش نشود، همگی در تجارت دوجانبه مشارکت نزدیک دارند. یکی از مدیران ارشد یک بانک بزرگ روسیه گفت که یک طرح تهاتری در حال آماده شدن است. اما از افشای جزئیات خودداری کرد. وزارت صنعت و تجارت روسیه و وزارت بازرگانی چین به سوالات در مورد تجارت تهاتری کالا پاسخی ندادند.

تاریخچه تجارت تهاتری

چین و روسیه سابقه معاملات تهاتری دارند. در سال ۲۰۱۹، چین موافقت کرد که روغن پالم به ارزش نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار را از مالزی با خدمات ساختمانی، محصولات منابع طبیعی و تجهیزات غیرنظامی و دفاعی مبادله کند. در سال ۲۰۲۱ یک شرکت چینی قطعات خودرو به ارزش ۲ میلیون دلار در ازای پسته به ایران صادر کرد.

به گفته این منابع، معاملات تهاتری بین مسکو و پکن قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رایج بود. این معاملات تا دهه ۱۹۹۰ ادامه یافت. به گفته منابع، معاملاتی که اکنون مورد بحث قرار می‌گیرند، اولین معامله در حدود ۳۰ سال گذشته خواهد بود.

گیفا یک شرکت چینی-روسی است که به دنبال کاهش مشکلات تجاری دوجانبه با تسویه حساب‌های دیجیتالی است. کایل شوستاک، نایب رئیس هیئت مدیره این شرکت گفت: «به یاد دارم در اوایل دهه ۱۹۹۰، در آن زمان معاملات تهاتری بین چین و روسیه وجود داشت. سپس، با توجه به توسعه بخش بانکی، کل تجارت بین روسیه و چین به طور کامل با تسویه حساب بانکی انجام می‌‌شد. شوستاک گفت که پلتفرم گیفا برای تسهیل تجارت تهاتری زمانی که مقررات به طور کامل اجرا شود، آماده خواهد بود.

آماده سازی فعالان اقتصادی برای تجارت تهاتری

وزارت اقتصاد روسیه در ماه فوریه سندی را در همین مورد منتشر کرد. در این سند به شرکت‌های روسی نکات انجام معاملات تهاتری گوشزد شده است. همچنین به دام‌هایی که باید اجتناب کرد نیز اشاره شده است. این سند ۱۵ صفحه‌ای شامل راهنمای گام به گام برای محاسبه هزینه‌ها و عوارض گمرکی است. همچنین الزامات حسابداری مورد نیاز را توضیح می‌دهد و الگوهای قراردادی را برای انواع مختلف معاملات تهاتری ارائه می‌دهد.

وزارت اقتصاد روسیه به سوالات در مورد این سند یا معاملات تهاتری برنامه‌ریزی شده با چین پاسخی نداد. یک منبع دولتی روسیه از اینکه سفر پوتین به چین آنطور که انتظار می‌رفت، چشم انداز را بهبود نداده است، ابراز تاسف کرد. وی گفت: تجارت تهاتری راهی برای خروج از مشکلات عظیم و پرداخت با کالاهای تحریم شده و غیرنظامی ارائه می‌دهد. این شخص گفت: «مسائل سیاسی وجود دارد که نیاز به حل دارند. علیرغم سفر رئیس‌جمهور ما به چین، مشکلات هنوز حل نشده‌اند.

یک منبع دیگر در یک شرکت صنعتی روسی گفت که صادرات فلزات از روسیه در ازای ماشین‌آلات از چین بین شرکت‌ها مورد بحث قرار گرفته است.

«کتابِ باز»

به گفته این منابع، شفافیت ابزارهای تجاری متعارف‌‌تر، در تجارت دوجانبه چین و روسیه به عنوان عاملی بازدارنده‌ است. به همین دلیل روسیه و چین مکانیزم پرداخت مستقیم ندارند. یک واسطه پرداخت به رویترز گفت: سیستم پیام‌رسان مالی جهانی سوئیفت همچنان یک گزینه برای بانک‌های غیر‌تحریمی است. اما این یک سیستم بانکی بین‌المللی است که برای دوستان ما، از جمله آمریکایی‌ها، کاملاً شفاف است.
«آنها از نزدیک این کتاب باز را تماشا می‌کنند. بنابراین، هر چه کمتر از سوئیفت برای انجام عملیات بین‌بانکی بین بانک‌های روسیه و چین استفاده شود، اوضاع آرام‌تر است.»

سیستم انتقال پیام‌های مالی بانک روسیه (SPFS) و پلت فرم پرداخت CIPS چین هنوز به طور کامل به هم مرتبط نیستند. این واسطه پرداخت گفت: «امروزه هنوز هیچ قفل فناوری اطلاعاتی وجود ندارد که این دو سیستم را به هم متصل کند. بنابراین پل بین دو سیستم همچنان یا سوئیفت است یا از طریق خدمات بانکی از راه دور که تقریباً در نرم‌افزارهای هر بانکی موجود است.»

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه قبلاً درباره سیستم پرداخت پل بریکس صحبت کرده بود که سیستم‌های مالی کشورهای عضو را به هم مرتبط می کند.

منبع: رویترز

انتهای پیام/تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.