۲۸ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۱۱۶۲ ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

از زمان جنگ روسیه و اوکراین، تحریم‌های متعددی علیه روسیه اعمال شده است تا تجارت خارجی این کشور را دچار مشکل کند. با مشکلات ایجاد شده از سوی غرب، روسیه شروع به استفاده بیشتر از یوان در تجارت خود کرده و این ارز ۴۲ درصد از کل معاملات بین‌المللی در روسیه را بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ به خود اختصاص داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد چین از تحریم های آمریکا علیه روسیه نهایت استفاده را می‌برد. این کشور از این فرصت استفاده کرده و استفاده از یوان را افزایش داده است. جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا آشکارا به این موصوع اعتراف کرد. وی گفت تحریم‌ها تنها به ارزهای ملی کمک می‌کند و به دلار آسیب می‌رساند. وی خاطرنشان کرد تحریم‌ها باعث شد ائتلاف بریکس به فکر تضعیف دلار و استفاده از ارزهای ملی برای معاملات برون مرزی باشد.

چین در حال حاضر در تلاش‌های خود موفق بوده است. زیرا یوان چین از دلار آمریکا به عنوان پرمعامله‌ترین ارز در روسیه بهتر عمل کرده است. دولت شی‌جین‌پینگ برای متقاعد کردن روسیه به پذیرش یوان چین برای همه پرداخت‌های تجاری، سنگ تمام گذاشت. اکثر کشورهای در حال توسعه اکنون به یوان چین و روبل روسیه در معاملات با این کشور استفاده می‌کنند.

دلارزدایی نتیجه تحریم‌های آمریکا است

روسیه پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد این کشور در فوریه ۲۰۲۲، پذیرش یوان چین را برای پرداخت به طور کامل آغاز کرد. چندین کشور در حال توسعه دیگر، مبادلات نفت خام خود را با یوان چین انجام دادند. از جمله این کشورها، برزیل و هند بودند که عضو بریکس هستند. هند در خرید نفت تخفیف خورده با استفاده از یوان چین و نه دلار آمریکا، ۷ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی کرد.

یوان چین ۴۲ درصد از کل معاملات بین‌المللی در روسیه را بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ به خود اختصاص داده است. دلار آمریکا ۳۹.۵ درصد از کل تسویه حساب های فرامرزی انجام شده توسط روسیه را در همان دوره به خود اختصاص داده است. دلار آمریکا ۲.۵ واحد درصد کمتر به کار رفته است. یوان چین پر استفاده‌ترین ارز روسیه در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۴ است.

چین و روسیه، به عنوان اعضای بریکس، هر دو به دنبال دلارزدایی در سراسر جهان هستند. کشو‌رهای در حال توسعه این چشم‌انداز را سودآور می‌دانند. چون این ابتکار ارزهای محلی را تقویت می‌کند و به اقتصاد ملی آن‌ها رونق می‌دهد.

منبع:واچر گورو

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.