۲۳ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۰۲۰۸ ۰۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

ترکیه و کره جنوبی توافقنامه سوآپ ارزی دوجانبه خود را به مدت سه سال تمدید کردند. بر اساس این توافق دو طرف می‌توانند تا سقف ۱.۶۷ میلیارد دلار از ارزهای محلی خود را برای تبادلات تجاری استفاده کنند. این قرارداد در حالی امضا شد که طی دو سال گذشته لیر ترکیه با کاهش ارزش ۴۵ درصدی همراه بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی جمهوری ترکیه و بانک کره جنوبی توافقنامه سوآپ دوجانبه خود را که شامل لیر ترکیه (TRY) و وون کره (KRW) می‌شود، تمدید کرده‌اند. این توافقنامه توسط فاتیح کاراهان، رئیس بانک مرکزی ترکیه و چانگ‌یونگ‌ری، رئیس بانک کره‌ جنوبی، امضا شد.

۱.۶۷ میلیارد دلار، سقف سوآپ ارزی ترکیه و کره

بر اساس این توافقنامه، دو بانک مرکزی قادر خواهند بود ارزهای محلی خود را تا سقف ۵۶ میلیارد لیر ترکیه (تقریباً ۱.۶۷ میلیارد دلار) یا ۲.۳ هزار میلیارد وون کره بر اساس نرخ‌های مبادله بین لیر ترکیه و وون کره، مبادله کنند. این توافقنامه برای سه سال معتبر است و امکان تمدید آن با توافق دوجانبه وجود دارد.

به گفته بانک مرکزی جمهوری ترکیه، هدف اصلی از این توافقنامه، ترویج تجارت دوجانبه از طریق تسهیلات تسویه تجاری مبتنی بر سوآپ و همچنین تقویت همکاری‌های مالی بین ترکیه و کره جنوبی است. هر دو طرف انتظار دارند که این توافقنامه تمدید شده، همکاری بین دو بانک مرکزی را بیشتر تقویت کرده و پیوندهای اقتصادی نزدیک‌تری بین دو کشور ایجاد کند.

گفتنی است توافقنامه سوآپ ارزی دو کشور در حالی امضا شده است که طی دو سال گذشته لیر ترکیه با کاهش ۴۵ درصدی نسبت به وون کره همراه بوده و هر ۱ لیر ترکیه از ۷۳ وون به ۴۰ وون کاهش ارزش یافته است. [۱]

تمدید توافقنامه سوآپ ارزی کره جنوبی و ترکیه برای 3 سال

سوآپ ارزی چیست؟

سوآپ ارزی ابزاری برای دفاع در برابر آشفتگی‌های مالی است و به کشوری که با بحران نقدینگی مواجه است اجازه می‌دهد عملاً با استفاده از ارز خود از دیگران پول قرض کند. این ابزار در واقع یک قرارداد مالی بین دو کشور است که بر اساس آن، توافق می‌کنند تا مقدار مشخصی از ارزهای مختلف را با یکدیگر مبادله کنند و در تاریخ‌های معینی در آینده بازپرداخت شوند. هدف اصلی این قرارداد، مدیریت ریسک‌های ناشی از نوسانات نرخ ارز است.

در سوآپ ارزی، هر دو کشور در ابتدا یک مقدار معین از یک ارز را به طرف دیگر تحویل می‌دهند و در مقابل، معادل ارزشی آن در ارز دیگری را دریافت می‌کنند. سپس در پایان دوره قرارداد، مبالغ اصلی (و در برخی قراردادها به همراه بهره آن) بازپرداخت می‌شود. به عبارت دیگر، این قرارداد یک مبادله دوطرفه است که دو جریان نقدی در ارزهای مختلف ایجاد می‌کند. شکل زیر نمایی از جریان ارزی به‌وجود آمده توسط قرارداد سوآپ ارزی ترکیه و کره جنوبی را نشان می‌دهد:

تمدید توافقنامه سوآپ ارزی کره جنوبی و ترکیه برای 3 سال

در شرایط کلی، سوآپ‌های ارزی معمولاً برای مقاصدی همچون مدیریت ریسک نرخ ارز، دسترسی به منابع مالی با نرخ‌های بهتر و تأمین مالی تجارت و پروژه‌های بین‌المللی استفاده می‌شوند.

پی‌نوشت:

[۱] میانگین نرخ‌ها برگرفته‌شده از تارنمای xe.com

منبع:

دیلی صباح

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.