۲۶ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۸۹۷۳ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: محمدهادی بیات
۰

هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان، یکی از کشورهای مهاجر فرست جهان محسوب شده و نیروی کار گسترده‌ای را راهی دیگر کشورها می‌کند. حجم گسترده و بیش از ۱۲۵ میلیارد دلاری حواله‌های ارسالی اتباع هند به این کشور، منابع ارزی قابل توجهی را برای دولت هند فراهم کرده است که به دلیل نقل‌وانتقال در بستر رسمی، این منابع نقش مهمی در تأمین مالی واردات دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد مطابق آخرین آمارهای مهاجرت در جهان، هند بیشترین تعداد مهاجرت به خارج کشور را ثبت کرده است. عمده این مهاجران به کشورهای ثروتمندتر جهان همچون آمریکا، بریتانیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌روند و بخشی از درآمدهای خود را برای خانواده یا سرمایه‌گذاری یا مقاصد دیگر به کشورشان می‌فرستند. در سال ۲۰۲۳ حواله‌های اتباع هند در خارج از این کشور به ۱۲۵ میلیارد دلار رسیده که بیشترین میزان منابع ارزی از جریان حواله‌ها در جهان است.

حواله شخصی چیست؟

کشورهای فقیر و پرجمعیت جهان، نیروی کار فراوانی دارند که بخشی از این افراد عمدتا به دلیل کسب درآمد بیشتر به کشورهای ثروتمندتر مهاجرت کرده و در قالب حواله برای خانواده‌های خود مبالغی را می‌فرستند.

در خانوارهای فقیر حواله‌های شخصی (Personal remittances) ممکن است برای خریدهای ضروری از جمله کالاهای مصرفی اساسی، مسکن، تحصیل و مراقبت بهداشتی کودکان استفاده شود. در خانوارهای ثروتمندتر، ممکن است به عنوان سرمایه برای کسب‌وکارهای کوچک و فعالیت‌های کارآفرینی استفاده شوند.

تجربه جهانی نشان می‌دهد حواله‌ها سهم افراد فقیر در جمعیت را کاهش داده‌اند. جریان‌های حواله معمولاً نسبت به جریان‌های سرمایه پایدارتر هستند و همچنین ضدچرخه‌ای هستند؛ یعنی در زمان رکود اقتصادی یا پس از بلایای طبیعی در کشورهای مبدأ مهاجران افزایش می‌یابند، در حالی که جریان‌های سرمایه خصوصی معمولاً کاهش می‌یابند.

حواله‌ها در برخی کشورها سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی را در بر گرفته‌اند. به طور مثال در تاجیکستان ۴۸ درصد، لبنان ۲۸ درصد و نیکاراگوئه ۲۷ درصد تولید ناخالص داخلی را حواله‌ها تشکیل می‌دهند.

منابع و مقاصد حواله‌های شخصی

در سال ۲۰۲۳ آمریکا با اختلاف قابل توجهی، بزرگترین منبع حواله‌ها در جهان بوده است. دیگر کشورهای اصلی تأمین کننده منابع حواله‌ها در جهان شامل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای اروپایی و چین هستند.

کشورهای صادرکننده بیشترین حواله در سال 2023

در مقابل کشورهای پرجمعیت فقیر، برخی کشورهای اروپایی و چین بزرگترین مقاصد حواله‌ها در سال ۲۰۲۳ بوده‌اند. هند اما با اختلاف در جایگاه اول قرار گرفته است و بانک جهانی چشم انداز مثبتی را برای سال ۲۰۲۴ آن پیش‌بینی کرده است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ منابع ارزی هند از حواله‌های اتباع هند در خارج به حدود ۱۳۵ میلیارد دلار برسد.

کشورهای دریافت کننده بیشترین حواله در سال 2023

آمریکا و امارات بزرگترین منابع حواله‌های اتباع هند

مطابق آخرین پیمایش انجام شده توسط بانک مرکزی هند، بیشترین سهم حواله‌های ارسالی به هند به ترتیب مربوط به کشورهای آمریکا، امارات، بریتانیا، سنگاپور و عربستان می‌شود که در مجموع ۵۹ درصد از حواله‌های اتباع هند را در بر گرفته است. کشورهای کویت، عمان، قطر، هنگ‌کنگ، استرالیا، مالزی، کانادا، آلمان و ایتالیا نیز در رتبه‌های بعدی هستند. به دلیل تعداد بالا و پراکندگی گسترده اتباع هند در کشورهای جهان، سهم دیگر کشورها در آمار منتشر شده عدد قابل توجه ۳۱.۶ درصد را شامل می‌شود.

سهم کشورها از حواله های ورودی به هند

روند حواله‌های دریافتی هند

طی ۱۰ سال اخیر، حواله‌های اتباع هند با نوساناتی مواجه شده اما در کل روند صعودی خود را طی کرده است. در سال ۲۰۲۲ هند با عبور از مرز ۱۰۰ میلیارد دلاری حواله، حد نصاب جدیدی را در این زمینه ثبت کرد.

به دلیل سهولت دریافت حواله‌ها و درآمد ارزی بدون زحمتی که برای هند فراهم می‌کند، دولت این کشور به دنبال تسهیل ورود این درآمدها از طریق اتصال شبکه‌های پرداخت خود با کشورهای مبدأ ارسال حواله‌های اتباع خود است.
ارزش حواله های ورودی به هند در 10 سال اخیر

تلاش هند برای اتصال سیستم پرداخت خود به کشورهای مبدأ حواله

روش‌های مختلفی برای انتقال پول بین افراد در کشورهای مختلف وجود دارد. این روش‌ها بر اساس سرعت انتقال، متولی انتقال، هزینه و… دسته‌بندی می‌شوند. زمان و هزینه مهم‌ترین مولفه‌هایی هستند که ارائه دهندگان خدمات انتقال پول بر سر آن‌ها رقابت می‌کنند.

یکی از ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش‌های انتقال، اتصال سیستم‌های پرداخت خرد دو کشور مبدأ و مقصد پول است. بانک مرکزی هند به دنبال اتصال سیستم پرداخت RuPay به کشورهای مبدأ ارسال حواله‌های اتباع هند است.

در حال حاضر این سیستم در ۵ کشور نپال، بوتان، موریس، سنگاپور و امارات مورد بهره‌برداری قرار گرفته و هند در حال مذاکره با کشورهایی همچون بریتانیا، روسیه و سری‌لانکا جهت همکاری مشترک در این خصوص است.

در این کشورها اتباع هند می‌توانند حواله‌های خود را با هزینه کارمزد کمتر و سرعت بالا به هند بفرستند و به دلیل قرار گرفتن حواله‌ها در مسیر رسمی، دولت هند می‌تواند نظارت بیشتری بر حواله‌ها داشته و از این منابع در راستای اهداف مد نظر خود استفاده کند. مطابق آخرین آمارها میانگین کارمزد ارسال حواله به هند ۴.۹۵ درصد بوده است و هدف‌گذاری سازمان ملل برای سال ۲۰۳۰، کاهش میزان این کارمزد به ۳ درصد است.

منابع:

بانک جهانی
صندوق بین‌المللی پول

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.