۲۶ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۸۷۴۸ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

فرانسه و ایتالیا برای همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای توافق‌نامه‌ای امضا کردند تا با استفاده از راکتورهای کوچک ماژولار (SMRs) به تولید فولاد بدون کربن در ایتالیا کمک کنند. این توافق همچنین شامل تامین برق هسته‌ای ایتالیا در میان‌مدت و بلندمدت بوده و به معنی بازگشت ایتالیا به انرژی هسته‌ای پس از فاجعه چرنوبیل است. ایتالیا قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ حدود ۸ گیگاوات برق از انرژی هسته‌ای تولید کند که بیش از ۱۰ درصد تقاضای برق این کشور را تامین می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت برق فرانسوی EDF با شرکت‌های ایتالیایی به امضا رسید که هدف آن ترویج همکاری در استفاده از انرژی هسته‌ای برای تقویت رقابت‌پذیری و کاهش کربن‌زدایی صنعت فولاد ایتالیا است.

ایتالیا، اولین کشور تولیدکننده فولاد بدون کربن

با توجه به تفاهم‌نامه، طرفین مشارکت در فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در انرژی هسته‌ای جدید و به طور خاص در ساخت راکتورهای ماژولار کوچک (SMR) در ایتالیا طی دهه آینده را بررسی خواهند کرد. این همکاری با استفاده از فناوری SMR که توسط EDF تبلیغ می‌شود، و توانمندی‌های مهندسی و صنعتی انجام خواهد شد.

همچنین آنها امکان بستن قرارداد بلندمدت تامین انرژی هسته‌ای را بررسی خواهند کرد. این کار با استفاده از ظرفیت خط اتصال موجود بین ایتالیا و فرانسه انجام خواهد شد و به این ترتیب به کاهش کربن در تولید فولاد ایتالیا کمک خواهد کرد.

شرکا در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «با نگاهی به ایتالیا، بازگشایی بحث در مورد استفاده از انرژی هسته‌ای جدید، گامی اساسی تلقی می‌شود. هدف، اجرای یک گذار انرژی است که به همراه توسعه منابع تجديدپذير و گاز سبز، بتواند بر روی يک منبع انرژی پايه و انعطاف‌پذير با هزينه‌های ثابت تكيه كند و به دستیابی به اهداف كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در عين كاهش حداقل هزينه كل انرژی كمك كند.»

آقای آنتونیو گُزی، مدیرعامل شرکت‌ فولاد ایتالیا (Federacciai) گفت: «توافقنامه‌ای که امروز امضا شد، برای صنعت فولاد ایتالیا و کل زنجیره تولید اهمیت حیاتی دارد. تعهد فولادسازان ایتالیایی روشن است، ما قصد داریم رهبری انتقال به صنعت فولاد کاملا پایدار را بر عهده بگیریم. به لطف توافقاتی مانند این، ایتالیا می‌تواند ظرف چند سال به اولین کشوری در جهان تبدیل شود که فولاد بدون کربن تولید می‌کند.»

آقای گُزی در ادامه گفت: «نیروگاه هسته‌ای عنصری استراتژیک و بسیار ضروری برای دستیابی به چنین اهداف بلندپروازانه خواهد بود و انرژی امن و سازگار با محیط زیست را برای این صنعت فراهم می‌کند. ما تلاش خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که این اولین توافق مهم بتواند الگویی برای تمام بخش‌های صنعتی با کاهش آلایندگی دشوار باشد؛ این تنها راه عملی برای دستیابی به بلندپروازانه‌ترین اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.»

تلاش ایتالیا جهت تامین استقلال و امنیت سیستم انرژی کشور

زاویر اورسات، معاون ارشد اجرایی گروه EDF در امور استراتژی، فناوری، نوآوری و توسعه، با اشاره به این که این گام جدید در همکاری فرانسه و ایتالیا در زمینه تولید برق بدون کربن از منابع هسته‌ای، نشان دهنده تعهد قاطع EDF به ایجاد و تحکیم یک رابطه بلندمدت است، افزود: «هدف ما به طور واضح حمایت از احیای گزینه هسته‌ای در ایتالیا و تقویت همکاری صنعتی بین دو کشور در ایتالیا، فرانسه و اروپا است.»

نیکولا مونتی، مدیرعامل Edison، شرکت تابعه ایتالیاییEDF، گفت که توافق جدید نشان دهنده پیشرفت بیشتر در تعیین دستور کار برای توسعه انرژی هسته‌ای جدید در ایتالیا است. وی افزود: «امروز ایتالیا حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از انرژی خود را از خارج وارد می‌کند. توسعه زنجیره تامین ملی برای تولید انرژی هسته‌ای جدید، با بهره‌گیری از پیشرفت‌های فناوری سال‌های اخیر و سرمایه‌گذاری در بهبود مهارت‌های محلی، فرصتی استثنایی برای دستیابی نه تنها به اهداف کاهش کربن، بلکه همچنین استقلال و امنیت بیشتر برای سیستم انرژی کشور است.»

خانم دانیلا جنتیله، مدیرعامل Ansaldo Nucleare، با اشاره به این توافق گفت: «این توافق‌نامه به Ansaldo Nucleare اجازه می‌دهد تا تجربه و توانمندی‌های خود را به عنوان یکپارچه‌ساز سیستم و توسعه‌دهنده فناوری‌های هسته‌ای جدید در اختیار بگذارد و فرصتی حیاتی برای رشد کشور ایجاد کند.» او افزود: «صنعت ایتالیا اهمیت رویکرد اروپایی در بخش هسته‌ای را درک می‌کند و ما به‌عنوان عضوی از گروه Ansaldo Energia امیدواریم که این امر منجر به اجرای پروژه‌های هسته‌ای ایتالیا در ده سال آینده شود.»

بهره‌برداری از صنعت هسته‌ای پس از ۳۴ سال

ایتالیا فعالیت خود را با راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای در اوایل دهه ۱۹۶۰ آغاز کرد و در مجموع چهار نیروگاه هسته‌ای را به بهره‌برداری رساند. اما پس از حادثه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶، با برگزاری یک همه‌پرسی ملی، مردم ایتالیا به خروج تدریجی از انرژی هسته‌ای رأی دادند. در نتیجه این تصمیم، ایتالیا آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای باقیمانده خود یعنی نیروگاه‌های کائورسو و ترینو ورسلزه را در سال ۱۹۹۰ تعطیل کرد.

پس از حادثه نیروگاه فوکوشیما دای‌ایچی در اواخر مارس ۲۰۱۱، دولت ایتالیا که به دنبال احیای برنامه هسته‌ای طولانی مدت خود بود، دست‌کم به مدت یک سال، تعلیقی (مهلت) بر ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور اعمال کرد.

در ماه مه سال گذشته، پارلمان ایتالیا طرحی را تصویب کرد تا از دولت بخواهد که انرژی هسته‌ای را در ترکیب انرژی این کشور لحاظ کند. دولت ایتالیا در برنامه ملی یکپارچه انرژی و آب و هوا که در اول جولای به کمیسیون اروپا ارائه شد، به طور بالقوه ظرفیت هسته‌ای جدید را در نظر گرفت.

ژیلبرتو پیچتو فراتین، وزیر محیط زیست و امنیت انرژی ایتالیا، روز بعد در کنگره انتقال انرژی جهانی در میلان گفت: «ما انتظار داریم تا سال ۲۰۵۰ بتوانیم به حدود ۸ گیگاوات انرژی هسته‌ای برسیم که بیش از ۱۰ درصد تقاضای برق کشور را پوشش می‌دهد. این درصد ممکن است با بهره‌برداری کامل از پتانسیل انرژی هسته‌ای در کشورمان به بیش از ۲۰ تا ۲۲ درصد افزایش یابد.»

منبع: اخبار هسته‌ای جهان

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.