۲۱ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۸۷۱۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: حمل و نقل
۰

امین حبیبی‌راد کارشناس بهینه‌سازی مصرف سوخت، ضمن اشاره به مسائل و مشکلات حوزه بهره‌وری سوخت، گفت: قیمت سوخت و عدم اجرای صحیح و کامل قانون هدفمندی یارانه‌ها از جمله مسائل حمل و نقل کشور در بهره‌وری سوخت است. همچنین توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و دسترسی مردم به خودروهای شخصی با کارایی انرژی بالا از راهکارهای بهره‌وری سوخت حمل و نقل کشور است.

امین حبیبی‌راد، مدیر برنامه‌ریزی و سیستم‌های شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار داشت: یکی از مسئله‌های اصلی بهره‌وری سوخت در کشور، قیمت انرژی است؛ در اقتصاد به طور مشخص «قیمت» مهم‌ترین متغیرِ تنظیم‌گر است. در واقع اگر قیمت انرژی در کنار توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و دسترسی مردم به خودروهای شخصی با کارایی انرژی بالا اصلاح شود، می‌تواند عامل بهره‌وری انرژی در سامانه‌های حمل و نقلی شود.

اجرای درست و کامل قانون هدفمندی یارانه­‌ها برای بهره‌وری سوخت در حمل و نقل کشور

حبیبی‌راد گفت: یکی از مسئله‌های اصلی بهره‌وری سوخت در کشور، غیرواقعی بودن قیمت انرژی است که مقرر بود به خوبی و تا حد زیادی از مسیر اجرای درست قانون هدفمندسازی یارانه­‌ها تحقق یابد و فشار این افزایش بر آحاد جامعه وارد نگردد که با عدم استمرار اجرای آن توسط دولت‌­ها، این مهم محقق نشد. بدیهی است در شرایط کنونی کشور، ضرورت دارد در اصلاحات قیمتی، ضمن همراهی آحاد جامعه، زیرساخت­‌های حمل و نقل عمومی نیز توسعه یابد و نسبت به ترویج استفاده از آن، اطلاع­‌رسانی و فرهنگ­‌سازی شود. به بیان دیگر، شرایط از نظر اقتصادی و فرهنگی در بخش حمل و نقل کشور برای آحاد جامعه به نحوی رقم بخورد که جز در شرایط خاص، بهره­‌مندی از وسایل حمل و نقل عمومی در مقایسه با خودروی شخصی از مطلوبیت بالاتری برخوردار باشد.

«قیمت» مهم‌ترین متغیرِ تنظیم‌گری در بهره‌وری سوخت

حبیبی‌راد با اشاره به تنظیم‌گری قیمت سوخت افزود: در اقتصاد به طور مشخص قیمت مهم‌ترین متغیرِ تنظیم‌گری است. در واقع، در صورت فراهم نمودن زیرساخت­‌های حمل و نقلی کشور به صورتی که اشاره شد، اگر قیمت انرژی با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی آحاد جامعه اصلاح شود، به تنهایی می‌تواند عامل مهمی در دستیابی به بهره‌وری انرژی در بخش حمل و نقل کشور باشد. بر اساس اقتصاد رفتاری، قیمت انرژی، مصرف‌­کننده را به سمت خرید خودرو و تجهیزات با مصرف انرژی کمتر هدایت می­‌کند و این رفتار مصرف­‌کننده علامت روشنی را برای تولیدکننده و واردکننده به همراه دارد و آن چیزی جز تأمین خودرو و وسایل با کارایی انرژی بالا نیست.

وی در ادامه گفت: در یک چرخه سالم و در یک بازه زمانی منطقی، عرضه بازار خودرو و وسایل حمل و نقلی، به سمت تجهیزات با کارایی انرژی بالا سوق خواهد یافت. این نکته مهم، موضوع ماده (۱۵) قانون اصلاح الگوی مصرف نیز هست که جزو قوانین خوب اما بر زمین مانده­ کشور در بخش اجرا است. در واقع قیمت واقعی انرژی در صورت وجود و دسترسی به زیرساخت­‌های لازم، علاوه بر بالا بردن مطلوبیت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نسبت به شخصی، منجر به استفاده مصرف‌­کننده از روش‌ها، تجهیزات و ابزارهایی می‌شود که انرژی کمتری مصرف می‌کنند. بدیهی است وظیفه دولت، تأمین وسایل، خودروها و تجهیزات حمل و نقلی با قیمت منطقی و واقعی و نه چند برابری برای آحاد جامعه است.

پیش‌نیاز واقعی نمودن قیمت انرژی، توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش کارایی خودروهای شخصی

وی در ادامه گفت: در یک بازار سالم، وقتی مصرف­‌کننده با یک پرداخت منطقی به خودرو با کارایی انرژی بالا دست می‌­یابد، طبیعی است که تولیدکننده و واردکننده نیز مجبور می‌شود سراغ وسایل، تجهیزات، ابزارها و حتی روش‌های حمل و نقلی که مصرف انرژی بهینه‌ای داشته باشد، برود. حتی منطقی­‌تر است که دولت با واقعی­‌کردن قیمت خودرو در کشور همچون قیمت­‌های جهانی، ضمن ایجاد انگیزه در خودروساز جهت ارتقای جدی فناوری محصولات خود و بهره­‌مندی مردم از حق طبیعی برای دسترسی به فناوری روز و با کیفیت خودرو، ظرفیت­‌ها و توان مالی خود را در این مسیر صرف نماید و خودروی با کیفیت روز و با کارایی انرژی بیشتر را با قیمت واقعی و جهانی خود به دست مصرف­‌کننده برساند.

حبیبی ‌راد با اشاره به وضعیت صنعت خودروسازی در ایران افزودند: به نظر می­‌رسد، هم دولت و هم ملت، در حمایت از خودروسازی کشور تاکنون کم نگذاشته است و استمرار این رویه به این شکل، حتی موجب خسارت برای صنعت خودروسازی کشور است. بدیهی است در این صورت، علاوه بر رشد صنعت خودرو در یک بازه نه چندان طولانی، به عنوان یک عامل غرور ملی، با توجه به ظرفیت تولید کشور در بخش انرژی، درآمد بیشتری برای کشور رقم خواهد خورد. به بیان دیگر، نمی‌­توان بدون توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و دسترسی مردم به خودرو با کارایی انرژی بالا با قیمت واقعی و منطقی (جهانی)، انتظار داشت، قیمت سوخت در کشور به قیمت واقعی خود در اختیار مصرف­‌کننده قرار گیرد. ضمن آنکه، به هرحال کشور ایران، به عنوان کشوری که از منابع غنی نفت و گاز بهره‌­مند است را نمی‌­توان با کشورهایی که از این منابع بی‌­بهره‌­اند، مقایسه نمود.

درآمد بیشتر و ارزآوری؛ نتیجه بهره‌وری سوخت در بخش حمل و نقل کشور

در نهایت وی با تاکید بر بهره‌وری انرژی در حوزه حمل و نقل و نتایج آن افزود: در نتیجه این پیامد، مصرف سوخت وسایل نقلیه کاهش می‌یابد و می‌توان با صادرات سوخت صرفه­‌جویی شده، به ارزآوری و کسب درآمد بیشتر برای کشور کمک نمود. ضمن آنکه رشد بهره‌وری در بخش حمل و نقل، می‌تواند به کاهش آلودگی هوا، اجرای بخشی از قانون هوای پاک، توزیع عدلانه ثروت توسط دولت در کشور، توسعه بخش‌­های دیگر کشور با جریان یافتن این درآمدها، کاهش هزینه‌های کشور در بخش سلامت و حتی ارتقای جایگاه بین­‌المللی کشور به عنوان بزرگ­ترین دارنده منابع نفت و گاز جهان کمک کند. بدیهی است بر اساس چرخه مدیریت بهره‌­وری، برای چنین پیامدی در کشور می‌­توان اثرات، پیامدها و نتایج و دستاوردهای متعددی را متصور بود.

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.