۱۷ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۸۲۶۷ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

در سال‌های اخیر آمریکا از قدرت ارز خود برای آسیب رساندن به دیگر کشورها استفاده کرده است. هژمونی دلار موجب کوشش سایر کشورها در مسیر دلارزدایی شده است. تنوع بخشیدن به ذخایر ارزی و تجارت با ارزهای ملی از اقدامات در جریان علیه دلار است و همکاری‌های بین المللی در این زمینه افزایش یافته است.

مسیر اقتصاد/ به گزارش صدای آمریکا، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه در برابر کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان شهادت داد. جانت یلن گفت یکی از نگرانی‌های او این است که چگونه می‌توان از جایگاه بین‌المللی دلار آمریکا محافظت کرد. زیرا تحریم‌های مالی ایالات متحده باعث شده کشو‌رهای بیشتری به دنبال کنار گذاشتن دلار یا همان دلارزدایی باشند.

اظهارات یلن نگرانی‌ها در مورد هژمونی دلار آمریکا را آشکارتر کرده است. کارشناسان معتقدند که سلاح‌سازی دلار آمریکا سلطه آن را کاهش می‌دهد. جهان به سمت تسویه‌ حساب با ارزهای محلی و تقویت سیاست‌های دلارزدایی حرکت می‌کند. چین و سایر کشورها به طور فعالانه تسویه حساب با ارزهای ملی و همکاری چندجانبه را ترویج می‌کنند. امروزه به طور مستمر گزینه‌ها و امکانات بیشتری برای نظم مالی جهان ارائه می‌شود.

نگرانی آمریکا از تضعیف دلار و افزایش دلارزدایی

به گزارش صدای آمریکا، یلن در برابر کمیته خدمات مالی در مجلس نمایندگان ایالات متحده شهادت داد. او گفت هرچه تحریم‌های ایالات متحده بیشتر شود، کشورهای بیشتری به دنبال جایگزین کردن دلار آمریکا خواهند بود.

مدت زیادی است ایالات متحده از هژمونی دلار خود سوء استفاده کرده است. این کشور در دنیا با ایجاد بحران، ثروت بدست آورده است. همچنین برای اعمال تحریم‌های مالی و منزوی کردن سایر کشورها از دلار استفاده می‌کند. این قبیل اقدامات به ثبات اقتصادی و رفاه سایر کشورها آسیب زده است.

ژائو چینگ مینگ، کارشناس مالی کهنه کار مستقر در پکن، در مورد تاثیر تحریم‌ها مطالعه کرده است. او می‌گوید طی سال‌های اخیر روند رو به رشد دلارزدایی وجود داشته است. اعمال تحریم‌های مالی ایالات متحده محرک دلارزدایی است. آمریکا باعث شده برخی کشورها نتوانند با دلار تسویه حساب کنند و آنها را وادار به جستجوی جایگزین کرده است.

ژائو گفت: «این تاثیر قطعی بر وضعیت بین المللی دلار خواهد داشت. در کوتاه مدت، موقعیت دلار آمریکا باید ثابت می‌ماند. البته با گذشت زمان، موقعیت آن ممکن است ضعیف شود.»

حرکت بین‌المللی برای عبور از دلار

هژمونی دلار منجر به کاوش سایر کشورها در مسیر دلارزدایی شده است. تنوع بخشیدن به ذخایر ارزی و تجارت با ارزهای ملی از اقدامات در جریان علیه دلار است. همکاری‌های بین المللی علیه دلار افزایش یافته است.

ژائو گفت که مشارکت چین در این جنبش صرفاً برای بین المللی شدن یوان نیست. بلکه برای ارائه گزینه‌های متنوع‌تر برای جهان است. در ماه ژوئن، عربستان سعودی به طرح ارز دیجیتال بانک مرکزی برای تجارت بین‌الملل پیوست که ممکن است زمینه استفاده از ارزهای ملی برای تجارت نفت بین چین و عربستان سعودی را فراهم کند. اقدامات عربستان وابستگی به دلار آمریکا را کاهش ‌می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، در ماه آوریل، محمد سعید، وزیر توسعه اقتصادی و تجارت مالدیو تأیید کرد که مالدیوی‌ها به زودی این گزینه را خواهند داشت تا با یوان واردات کنند. این اقدام در راستای هدف دولت برای تنوع بخشیدن به ارزهای مورد استفاده در تجارت است.

طبق گزارشی در ماه مه، یوان چین جایگاه خود را به عنوان چهارمین ارز پر استفاده حفظ کرد. در پرداخت‌های جهانی از نظر ارزش، یوان هفتمین ماه متوالی است که چهارم است. سهم یوان چین ۴.۴۷ درصد است.

منبع: گلوبال تایمز

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.