۱۷ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۷۶۹۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: علیرضا علی‌اکبری
۰

چین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات پلیمری در جهان به شمار می‌رود. رسیدن به مصرف سالیانه ۱۰۷ میلیون تن پلیمر و تولید بیش از ۸۰ میلیون تنی، گواه این امر است. ضمن این‌که این کشور جهت رفع نیاز صنایع پایین‌دستی خود در کنار تولید داخلی، واردات را نیز در دستور کار خود دارد. اما این واردات به‌واسطه‌ افزایش ظرفیت‌های صورت گرفته در سال‌های ‌اخیر روند نزولی به خود گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد چین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات پلیمری در جهان به شمار می‌آید. مشاهده روند تولیدات محصولات پتروشیمیایی چین از ابتدای قرن ۲۱ تاکنون، نشان‌دهنده توسعه کمی قابل توجه در محصولات پایه بوده که منتج به توسعه مجتمع‌های پلیمری شده است.

چین سالانه ۱۰۷ میلیون تن پلیمر مصرف می‌کند

مصرف سالیانه پلیمرها در چین به عدد ۱۰۷ میلیون تن رسیده است. ضمن این‌که میزان تولید پلیمرها در این کشور، برای سال ۲۰۲۲ معادل ۸۰.۸۴ میلیون تن گزارش شده است. با وجود ظرفیت بالای تولید، این کشور برای تأمین نیاز صنایع خود در بازه سال‌های ۲۰۱۷ الی ۲۰۲۱ همواره بیش از ۲۰ میلیون تن محصولات پلیمری وارد کرده اما در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش ظرفیت تولید چین، این مقدار روند نزولی به خود گرفته است. نمودار زیر میزان تولید محصولات پلیمری چین را به ‌صورت ماهانه و در بازه‌ زمانی ۳ ساله نشان می‌دهد.

تولید محصولات پلیمری چین

بیش‌ترین تولید‌های نشان داده شده در نمودار فوق، برای زمان‌های اوج مصرف صنایع پلیمری و به سبب افزایش نیاز صنایع پایین‌دستی در انتهای سال چینی است.

تولید پلیمرها در چین افزایش می‌یابد

مطابق نمودار زیر چین ۸۷ درصد از تقاضای پلی‌اتیلن سنگین[۱] و ۷۹ درصد از تقاضای پلی‌اتیلن سبک خطی[۲] خود را در سال ۲۰۲۳ توسط تولید داخلی پاسخ داده است؛ ضمن این‌که چین در نظر دارد تا ۴ سال آینده نزدیک به ۱.۲ میلیون تن به ظرفیت تولید پلی‌اتیلن سبک[۳] خود بیفزاید تا ظرفیت تولید این پلیمر بر حسب درصد تقاضا که در سال ۲۰۲۳، ۵۹ درصد گزارش شده را افزایش دهد.

ظرفیت تولید پلی‌اتیلن چین بر حسب درصد تقاضا

همچنین چین در بازه زمانی ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۴، مهم‌ترین بازیگر و کنترل‌کننده بازار پلی‌پروپیلن بوده و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای این بازه زمانی، ۵۹ درصد افزایش ظرفیت تولید پلی‌پروپیلن منطقه آسیا و ۳۷ درصد افزایش ظرفیت تولید جهانی پلی‌پروپیلن یعنی معادل ۱۸ میلیون تن در این کشور رخ دهد.

سیاست‌های حاکم بر مدل تأمین محصولات پلیمری چین

در کنار بسترهایی که برای تولید و عرضه محصولات پلیمری در چین تعریف شده، سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری‌ دولت مرکزی چین نقش کتمان‌ناپذیری در پویایی‌بخشی به مدل تأمین محصولات پلیمری این کشور داشته است.

در واقع صنعت شيميايی و پتروشيميايی چين نسبت به کشور‌های غربی، بیش‌تر تحت کنترل دولت است و اين موضوع در نقش پررنگ شركت‌ ملی نفت چین[۴] به‌عنوان مالک شرکت PetroChina، شرکت پتروشیمی چین به عنوان سهامدار عمده شرکت سینوپک[۵] و در نهایت شرکت نفت فلات قاره چین[۶] منعكس می‌شود. ابلاغ سیاست‌های حمایتی از تولید داخلی مانند معافیت‌های مالیاتی و اولویت‌بخشی به تأمین نیاز صنایع داخل نسبت به صادرات، تأثیر بسزایی بر این بازار داشته است.

همچنین در چین هدایت و ارتقای فناوری، به شرکت‌های خارجی و خصوصی داخلی برون‌سپاری شده است و شرکت‌های دولتی بر تولید انبوه مواد پایه و تأمین خوراک تمرکز کرده‌اند. این تمایز میان انواع مختلف مالکیت و تفکیک حوزه‌های عملکردی سبب ایجاد بازار رقابتی و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت هر شرکت بر فعالیت‌های خود شده است.

منابع:

روند تولید محصولات پلاستیکی در چین

نقش چین در عرضه جهانی پلی‌اتیلن

رونق در بازار مواد شیمیایی چین

ظرفیت صنعت پتروشیمی چین

پی‌نوشت:

[۱] High density polyethylene (HDPE)

[۲] Linear Low Density Polyethylene (LLDPE)

[۳] Low Density Polyethylene (LDPE)

[۴] China National Petroleum Corporation (CNPC)

[۵] Sinopec

[۶] China National Offshore Oil Corporation (CNOOC)

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.