۱۷ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۷۵۷۹ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: تمرکززدایی جمعیت، مسکن کارشناس: شهاب الدین فتحی
۰

جمعیت منطقه کلانشهری توکیو در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است. سند آمایش سرزمین ژاپن، مهاجرت ساکنان روستاها به این منطقه را از عوامل اصلی آن می‌داند. این سند، تمرکززدایی از کلانشهر توکیو را با ایجاد جوامع روستایی جذاب و توسعه شبکه‌های ارتباطی پیشنهاد می‌دهد.

مسیر اقتصاد/ مهاجرت مستمر جمعیت از مناطق روستایی به منطقه کلانشهری توکیو طی سال‌های اخیر افزایش یافته است و این پدیده باعث کاهش جمعیت جوان و مولد در این نواحی شده و انسجام و توانایی نواحی روستایی را کاهش داده است. به همین دلیل مهاجرت مردم و سکونت آن‌ها در منطقه کلانشهری توکیو باید اصلاح و جریان حرکت و مهاجرت‌ها متحول شود. بنابراین، باید تمهیداتی اتخاذ شود تا نواحی روستایی از منظر اشتغال و زندگی جذاب‌تر شوند. از این منظر برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر آمایش سرزمین در ژاپن برای توسعه این کشور با نواحی روستایی شکوفا و درخشان است.

تمرکززدایی منطقه توکیو از راهبردهای اساسی آمایش سرزمین ژاپن

با توجه به اینکه منطقه توکیو هنوز با مشکلات زیاد تراکم جمعیتی و احتمال وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله مواجه است، نیازمند اقداماتی برای تمرکززدایی است. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود در آینده منطقه توکیو حجم زیادی از جمعیت سالمند را در خود جای دهد، که این پدیده چالش‌های زیادی را در خصوص چگونگی پاسخ به رشد تقاضای خدمات درمانی، پرستاری و مراقبت، تسهیلات رفاهی و منابع انسانی در پی خواهد داشت. لذا باید به‌ویژه از مهاجرت بیشتر جمعیت به مناطق شهری توکیو جلوگیری شود و به همین دلیل تمرکززدایی از توکیو به‌عنوان یکی از چالش‌های اساسی در راهبرد آمایش سرزمین ژاپن مطرح شده است؛ که بر مبنای آن، مطالعات مختلفی انجام شده و به اجرا در آمده است.

بر این اساس، ارائه مراکزی با کارکردهای خدماتی، صنایع و سایر تمهیدات دفاعی برای رویارویی با بلایای طبیعی در نواحی مختلف در سراسر کشور ژاپن و اتصال این مناطق به شبکه‌های ارتباطی، به‌ویژه توسعه ساختارهای چندلایه، پایدار، فشرده و شبکه‌ای مدنظر قرار گرفته است. با توجه به نیاز کاهش ریسک بلایای طبیعی مانند زلزله در توکیو، باید از توسعه و فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات و ظرفیت‌های دولت مرکزی و بنگاه‌های خصوصی برای تقویت کارکردهای مناطق روستایی بهره برد تا انگیزه‌های لازم برای هدایت و مهاجرت مردم به این نواحی فراهم آید.

همچنین شبکه‌های بین نواحی با منابع مختلف در درون مناطق کلانشهری و بین این نواحی و شهرهای بلوک مرکزی، روستا-شهرها و سایر کشورها به‌منظور ایجاد ساختارهای خدمات‌رسانی فشرده برای دوره جدید و همچنین ایجاد شبکه‌هایی برای این دوره جهت تولید و توسعه شکل‌های مختلفی از مبادلات و ارتباطات توسعه خواهند یافت.

ایجاد جوامع روستایی جذاب برای تمرکززدایی از توکیو

مناطق و نواحی وسیع کلانشهری مانند منطقه توکیو، از نوآوری بسیار زیادی در بهره‌برداری از کاهش فشار جمعیت برای توسعه نوآوری‌ها از جمله کاهش مسافت بین محل کار و محل سکونت، حذف ترافیک، کاهش ریسک بلایا، بهبود محیط زیست شهری  و سایر نواحی برخوردار هستند. به‌ویژه این نواحی از سیستم توسعه فضایی نواحی ویژه برای جذب صنایع بهره خواهند برد که می‌توانند رشد اقتصادی ژاپن را تقویت و هدایت کنند و محیط جذاب و پرکششی را برای جذب منابع انسانی بسیار ماهر از سراسر دنیا فراهم سازند.

علاوه بر این، کلانشهر توکیو به‌عنوان یکی از شهرهای پیشرو در دنیا و موتور محرکه رشد اقتصادی برای کشور ژاپن، قصد دارد به نحو مناسبی از ظرفیت‌های فناوری‌ ارتباطی، اطلاعاتی و سایر فناوری‌ها جهت ایجاد و توسعه محیط کسب و کار امن و جذاب استفاده کند و زیست‌بوم لازم برای افزایش رقابت بین‌المللی به همراه سایر شهرها را ارتقاء دهد تا نقشی کلیدی در سطح بین‌المللی ایفاء کند. در این راستا، برنامه آمایش سرزمین ژاپن پیشنهاد می‌دهد با تمرکززدایی از توکیو باید جوامع روستایی جذاب ایجاد کرد تا ضمن حفظ، بهبود و ارتقای کیفیت زندگی در توکیو با کاهش جمعیت مازاد برای جلوگیری از اثرات و پیامدهای بلایای طبیعی، از توسعه سرزمینی ایمن و مطمئن بهره برد.

منبع:

بررسی تطبیقی برنامه‌ریزی فضایی(آمایش سرزمین) در کشورهای منتخب؛ مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری (۱۳۹۹)

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.