۱۷ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۷۳۰۴ ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰ دسته: انرژی
۰

نخست‌وزیر هند و رئیس جمهور روسیه طی بازدیدی از نمایشگاه اتمی مسکو، از جزئیات پروژه‌های مختلف انرژی هسته‌ای دیدن کردند. روسیه پیشنهاد کرده است که تکنولوژی ساخت نیروگاه‌های کوچک هسته‌ای را با قابلیت انتقال دانش فنی و ساخت به هند ارائه دهد. همچنین هند قصد دارد ظرفیت تولید برق هسته‌ای خود را به طور چشمگیری افزایش دهد و روسیه شریک مهمی در این زمینه است.

به گزارش مسیر اقتصاد در جریان بازدید از پاویون اتم در مسکو، رهبران روسیه و هند، جزئیات طیف وسیعی از فناوری‌ها و پروژه‌های انرژی هسته‌ای، از جمله یخ‌شکن‌های هسته‌ای و نیروگاه‌های هسته‌ای شناور را مشاهده کردند که به گزارش خبرگزاری تاس، پوتین گفت که در نهایت، انرژی هسته‌ای و تجدیدپذیر می‌تواند جایگزین نفت تولید شده در سراسر جهان شود.

این خبرگزاری همچنین گزارش داد که الکسی لیخاچف، مدیر کل روس‌ اتم به نخست وزیر هند گفته است که روسیه می‌تواند نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک را با «بومی‌سازی» به همراه انتقال کل بخش ساخت و ساز آن به هند ارائه دهد.

در این دیدار همچنین درباره کاربردهای غیر انرژی فناوری هسته‌ای از جمله شیرین‌سازی آب، پرتودهی بذر و مواد غذایی و همچنین امکان گسترش حمل‌ و‌ نقل کالا در امتداد مسیر دریایی شمال که به یخ‌شکن‌های هسته‌ای وابسته است، بحث شد.

بیانیه مشترک دو کشور در رابطه با برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای

طرفین بر اهمیت همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای به عنوان جزء ضروری مشارکت راهبردی تاکید داشتند. آنها همچنین از پیشرفت حاصل شده در ساخت واحدهای باقی مانده نیروگاه هسته‌ای کودانکولام استقبال کرده و توافق کردند که به برنامه موجود، از جمله تاریخ تحویل تجهیزات، پایبند باشند.

هر دو طرف بر نیاز به بحث‌های بیشتر در مورد اختصاص سایت دوم در هند مطابق با توافقات قبلی تاکید کردند. طرفین توافق کردند که رایزنی‌های فنی در مورد اجرای پروژه ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید با طراحی روسی و راکتور VVER-1200 را ادامه دهند. این رایزنی‌ها همچنین شامل بومی‌سازی تجهیزات و تولید مشترک قطعات نیروگاه هسته‌ای، و همچنین هماهنگی فعالیت‌ها در کشورهای ثالث می‌شود.

طرفین قصد خود را برای گسترش همکاری در زمینه چرخه سوخت هسته‌ای، تضمین چرخه عمر نیروگاه هسته‌ای کودانکولام و کاربردهای غیر انرژی فناوری‌های هسته‌ای تأیید کردند.

هند به دنبال افزایش ظرفیت‌ تولید برق هسته‌ای

هند برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه انرژی هسته‌ای دارد و وزیر اتحادیه، جیتندرا سینگ، در اوایل سال جاری اعلام کرد که قصد دارد ظرفیت تولید هسته‌ای نصب شده خود را از ۷۴۸۰ مگاوات فعلی به ۲۲۸۰۰ مگاوات تا سال ۲۰۳۱-۲۰۳۲ افزایش دهد. این کشور از ترکیبی از فناوری‌ها از جمله طراحی‌های داخلی و فناوری‌های سایر نقاط جهان استفاده می‌کند.

کودانکولام محل دو راکتور آب فشرده VVER-1000 ساخت روسیه است که متعلق به شرکت دولتی انرژی هسته‌ای هند و تحت مالکیت و بهره‌برداری آن قرار دارد. همچنین چهار راکتور VVER دیگر نیز در حال ساخت هستند. کار روی واحدهای ۳ و ۴ در سال ۲۰۱۷ و واحدهای ۵ و ۶ در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و برنامه بر این است که ساخت آنها تا  سال۲۰۲۷ تکمیل شود. فاز چهارم شامل دو راکتور -VVER-1200 کودانکولام ۷ و ۸  پیشنهاد شده‌ است.

همچنین مذاکراتی در مورد یک نیروگاه هسته‌ای دیگر در این کشور وجود داشته ‌است که تا شش واحد روسی را در خود جای می‌دهد. خبرگزاری تاس گزارش داد که هند در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده‌ است که مکان مناسبی را برای آن شناسایی خواهد کرد.

دورنمای همکاری‌های هسته‌ای دو کشور

بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، لیخاچف به شبکه تلویزیونی Rossiya-24 گفت: «ما در حال حاضر در حال توسعه دستور کار برای همکاری‌های بیشتر هستیم. از آنجایی که ما در نسل فعلی، که به آن ۳+ گفته می‌شود، یکدیگر را آزمایش کرده‌ایم و همچنین روابط بسیار کارآمدی برقرار کرده‌ایم، علاقه‌مندیم تا با هم به سوی نسل چهارم حرکت کنیم.» وی افزود که این موارد شامل راکتورهای نوترون سریع، اصلاحات و توسعه بیشتر فناوری VVER و بستن چرخه سوخت هسته‌ای می‌شود.

منبع: اخبار هسته‌ای جهان

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.