۲۱ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۷۲۱۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: بازار مالی
۰

علی فراقی کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه تامین مالی شرکت‌ها از بازار سرمایه دارای مزیت‌های فراوانی است، افزود: با وجود این، عملا اکثریت شرکت‌ها از سیستم بانکی تامین مالی می‌کنند؛ زیرا ابزارهای متنوع تامین مالی از بورس توسط دولت‌ها معرفی و ارائه نشده اند و با ساز و کارهای موجود، این روش‌ها زمان‌بر و هزینه‌بر هستند که باید اصلاح شود.

علی فراقی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با مسیر اقتصاد با بیان این که تأمین مالی شرکت ها خصوصا از راه صحیح با کم ترین هزینه یکی از پرچالش ترین و مهم ترین حوزه های تصمیم گیری و اجرای دولت پیش رو است گفت: امید است نسبت به دوره های گذشته، حجم تامین مالی ارتقا یابد؛ چون در کنار اجرای صحیح و عملکرد مناسب، این کار می تواند زمینه های بسیار دیگری را دستخوش تغییرات قرار دهد.

فراقی افزود: برای جذب نقدینگی باید توجه ویژه به بازار سرمایه کرد و اگر این اتفاق بیفتد دولت و  شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در کشور می توانند به راحتی با استفاده از تأمین مالی با راه های  مختلف تعبیه شده در بازار سرمایه به جذب نقدینگی لازم برای بسیاری از پروژه ها و برنامه های مدنظر خود اقدام کنند. زیرا با جذب نقدینگی می توان شاهد بهبود وضعیت اقتصادی در کشور بود و نقدینگی جذب شده را می‌توان به سمت تولید و رشد اقتصادی کشور سوق داد.

غفلت از ابزارهای بازار سرمایه برای تامین مالی 

فراقی با بیان این که از ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه غفلت شده و این بازار ابزارهای متعددی برای جذب نقدینگی دارد، تشریح کرد: یکی از معضل ها و چالش های اصلی دولت ها این بوده که شعار تامین مالی از بورس را داده‌اند اما آنچنانی که باید به ابزارهای بازار سرمایه برای تامین مالی توجه نکرده‌اند.

وی افزود: ساز و کار بورس و ابزارهای متعدد آن ارائه نشده است که می تواند در دولت جدید ارائه و مورد توجه بیشتری واقع شود؛ زیرا یکی از شریان های اصلی توسعه و رشد و شکوفایی بسیاری از تولیدکنندگان و شرکت ها از همین مسیر گذر می کند و نبود برنامه اجرایی و سیستم ناصحیح می تواند همانند بسیاری از ادوار گذشته باعث بسته شدن این شریان شود و باز هم تامین مالی از راه بانک صورت گرفته و تبعات سنگین تورمی برای کشور داشته باشد.

مشکل تامین مالی از بانک چیست؟

این کارشناس بازار سرمایه افزود: هر چند این بحث زوایای مختلفی جهت بررسی دارد؛ ولی باید گفت عملا اکثریت شرکت ها از طریق سیستم بانکی و در نهایت امر پس از آن، صرفا با انتشار اوراق اقدام به جذب سرمایه جهت بهبود اوضاع و توسعه و رشد شرکت  می کنند. با وجود اینکه در ساز و کار بازار سرمایه شاهد انواع روش ها و مدل های تأمین مالی هستیم اما عملا برخی از آن ها با صرف هزینه و زمان کم تری قابل استفاده هستند و به راحتی نادیده گرفته می شوند.

فراقی بیان کرد: مقداری از این شرایط را باید کم کاری سیاست گذار در خصوص آشنایی عامه مردم و همچنین شرکت های فعال در اقتصاد دانست و دیگر علت آن بیگانگی و تضعیف عمدی یا غیر عمدی برخی از مخالفان بورس دانست که نتواند آنچنان که باید و شاید پتانسیل های خود را آشکار سازد.

تامین مالی از بورس برای شرکت های بورسی پرهزینه و زمان بر است

علی فراقی در پایان خاطرنشان کرد: هرچند تعدادی از شرکت های فعال بورس با ساز و کار تأمین مالی از بورس آشنا هستند و از آن بهره می گیرند اما بیشتر مواقع به علت برنامه ریزی های غلط و زمان‌بر شدن یا حتی هزینه بر شدن تامین مالی از بورس، این اقدام را انجام نمی دهند.

وی افزود: علت بعدی نیز سرمایه گذاری کم برای آشنایی شرکت ها درون و بیرون از بازار سرمایه بوده که باعث شده از این سازو کار استقبال نشود یا حتی در برخی بازه های زمانی تامین مالی از بورس کاهش یابد. شاید برای برخی این پدیده مهم نباشد ولی با اطمینان می توان گفت ادامه دار بودن این رویه می تواند باعث ضعف بیشتر در این زمینه و تضعیف شفافیت در تامین مالی و نهایت تضعیف شفافیت در اقتصاد شود.

انتهای پیام/ بازار مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.