۱۷ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۶۸۹۱ ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

محمدحسین احمدی کارشناس انرژی، با اشاره به افزایش ناترازی برق در کشور و ضرورت مقابله با آن گفت: ساخت نیروگاه حرارتی جدید برای پاسخ به تقاضا در زمان محدود اوج بار تابستان صرفه اقتصادی نخواهد داشت. به علاوه تولید برق در وضعیت فعلی هم به گاز وابسته است و ناترازی گاز منجر به این می‌شود که راهی به جز حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر پیش رو نباشد.

محمد حسین احمدی کارشناس انرژی، ضمن اشاره به روند آهسته توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور در گفت‌وگو با رسانه مسیر اقتصاد بیان کرد: می‌توان گفت ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر از سال ۹۲ با روند تقریباً ثابتی و سالانه حدود ۱۰۰ مگاوات افزایش یافته است و در حال حاضر مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به ۱۱۰۰ مگاوات رسیده که معادل سهمی حدود ۱ درصدی از ظرفیت نیروگاهی کشور است.

ایران پتانسیل بالایی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارد

این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به ظرفیت کشور در زمینه توسعه انرژی تجدیدپذیر گفت: در حال حاضر میزان تولید ظرفیت انرژی تجدیدپذیر، حدود نیم درصد از کل برق تولید شده در کشور است و این در حالی است که ایران ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارد؛ برای مثال ایران در بیش از ۹۰ درصد از مساحت خود دارای ۲۸۰ روز آفتابی در طول سال است و زاویه تابش آفتاب با توجه به عرض جغرافیایی ایران برای تولید برق پنل‌های خورشیدی بسیار مناسب است. علاوه بر آن منحنی تولید برق پنل‌های خورشیدی تا حد زیادی بر منحنی بار روزانه برق ایران با توجه به پیک تقاضای روز در تابستان منطبق است.

ناترازی انرژی مانع تحقق منابع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید

احمدی در ادامه به تشریح برنامه‌های توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور پرداخت و تصریح کرد: از سال ۱۴۰۰ دولت برنامه‌های جدیدی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر از جمله ساخت ۴ هزارمگاوات مزرعه خورشیدی، ساخت نیروگاه‌های خودتأمین توسط صنایع و نیروگاه‌های حمایتی ۵ کیلوواتی مدنظر قرار داده است؛ به جز نیروگاه‌های خودتأمین که منابع ساخت آن توسط صنایع است، سایر طرح‌ها برای بازگشت سرمایه و خرید تضمینی برق آن‌ها از منابع پیش‌بینی شده در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید استفاده خواهند کرد.

وی در ادامه با توجه عدم تحقق منابع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به دلیل ناترازی انرژی در کشور گفت: هر چند به دلیل ناترازی حامل‌های انرژی در کشور به خصوص گاز طبیعی، منابع پیش‌بینی شده در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید محقق نمی‌شود. عدم سوددهی سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی به ویژه برق و نیروگاه موجب شده تا سرمایه بخش خصوصی از این بخش فراری و جذب بازارهای موازی که عموماً غیرمولد هستند شود.

عدم انجام به موقع تعهدات مالی وزارت نیرو مانع توسعه نیروگاه در کشور

این کارشناس انرژی با اشاره به بدعهدی وزارت نیرو در پرداخت طلب نیروگاه‌های کشور تصریح کرد: از زمان ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در تولید برق تنها نزدیک به ۶.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه انجام شده که عمده آن از طریق دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی بوده است. عدم انجام به موقع تعهدات مالی وزارت نیرو در خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خصوصی، بازپرداخت وام صندوق توسعه ملی توسط سرمایه‌گذار را به تاخیر انداخته است. همین امر باعث شده تا صندوق توسعه علاقه‌ای برای اعطای تسهیلات جدید برای ساخت نیروگاه نداشته باشد. پس لازمه خروج از این بن بست، اصلاح سازوکارهای خرید و فروش برق در جهت سودآوری نیروگاه‌ها است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر کشور با ناترازی برق در تابستان مواجه است. با روند فعلی افزایش مصرف برق و عدم توسعه ظرفیت نیروگاهی متناسب با آن، این ناترازی تعمیق خواهد شد. از طرفی منطقی نیست برای پاسخ به تقاضا در زمان محدود اوج بار تابستان نیروگاه حرارتی جدید ساخته شود، چون در نهایت صرفه اقتصادی نخواهد داشت. به علاوه تولید برق در وضعیت فعلی هم به گاز وابسته است و با توجه به ناترازی گاز طبیعی در زمستان، نیروگاه‌ها مجبور به استفاده از مازوت و گازوییل هستند که ضرر اقتصادی و زیست محیطی به بار می‌آورد. تمام این عوامل منجر به این می‌شود که راهی به جز حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر پیش رو نباشد.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.