۲۶ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۶۸۶۶ ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

روسیه و ویتنام تجارت دوجانبه خود را با استفاده از ارزهای ملی روبل و دونگ، افزایش داده‌اند. سهم این معاملات در حال حاضر به ۶۰ درصد رسیده که نشان دهنده دور زدن دلار و یورو است. این اقدام با توجه جهانی به کاهش استفاده از ارزهای معتبر در تجارت بین المللی مطابقت دارد. تجارت دوجانبه این دو کشور در سال ۲۰۲۳ به میزان ۸ درصد افزایش یافته و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گفته‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حدود ۶۰ درصد از معاملات بین روسیه و ویتنام اکنون با استفاده از ارزهای ملی کشورهای مربوطه انجام می‌شود که دلار آمریکا و یورو را دور می‌زند.

رشد مبادلات تجاری بین دو کشور

رئیس‌جمهور روسیه این اظهارات را در مقاله‌ای برای روزنامه رسمی حزب کمونیست ویتنام پیش از سفر دو روزه خود به این کشور آسیایی که روز چهارشنبه در سایت کرملین منتشر شد، بیان کرد. پوتین خاطرنشان کرد که دو کشور توجه جدی به تقویت تجارت دوجانبه و ترویج سرمایه‌گذاری به ویژه در روبل روسیه و دونگ ویتنام دارند.

پوتین در ادامه گفت: «چنین معاملاتی سال گذشته بیش از ۴۰ درصد تجارت دوجانبه را تشکیل می‌داد و در سه ماهه اول امسال سهم آنها به حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است.» وی افزود که این امر همسو با روند جهانی کاهش استفاده از «ارزهای جهان‌روا» در تجارت و سرمایه گذاری بین المللی است. همچنین پوتین به اهمیت بانک سرمایه گذاری مشترک ویتنام و روسیه که توسط دو کشور در سال ۲۰۰۶ با هدف تقویت روابط اقتصادی راه اندازی شد، اذعان کرد.

رئیس جمهور روسیه با استناد به آمارهای رسمی گفت که تجارت دوجانبه در سال ۲۰۲۳ به میزان ۸ درصد افزایش یافته و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و افزود که بخش انرژی همچنان یک حوزه استراتژیک مهم همکاری است.

نقش اتحادیه اقتصادی اوراسیا در توسعه تجارت منطقه‌ای

پوتین با اشاره به نقش مثبت موافقتنامه تجارت آزاد میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا (به رهبری روسیه) و ویتنام، گفت: «غذا، منابع معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات به ویتنام صادر می‌شود. بسیاری از کالاهای ویتنامی از جمله پوشاک، میوه، سبزیجات و سایر محصولات کشاورزی در بازار روسیه تقاضا دارند.»

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد، بر پایه اتحادیه گمرکی روسیه، قزاقستان و بلاروس بنا شده است. این اتحادیه بعدها با پیوستن ارمنستان و قرقیزستان گسترش یافت. ویتنام در سال ۲۰۱۶ به طور رسمی به عنوان اولین کشور غیرمنطقه‌ای به عنوان شریک تجارت آزاد این اتحادیه درآمد. این گروه همچنین دارای سه کشور ناظر است: کوبا و دو کشور دیگر از کشورهای سابق شوروی، مولداوی و ازبکستان. انتظار می‌رود ایران نیز به اتحادیه اقتصادی اوراسیا بپیوندد. این اتحادیه به منظور تضمین جریان آزاد کالا، خدمات، سرمایه و نیروی کار بین کشورهای عضو طراحی شده است.

منبع: راشا تودی

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.