۲۸ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۴۴۳۶ ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰ دسته: جمعیت، مسکن کارشناس: شهاب الدین فتحی
۰

کره جنوبی پایین‌ترین نرخ زاد و ولد را در میان تمام کشورهای جهان دارد. در گزارشی تحت عنوان «چگونه یک کشور را بکشیم؟» بلندمرتبه سازی و ساخت خانه‌های کوچک یکی از دلایل کاهش جمعیت کره جنوبی بیان شده است. بیش از ۶۰ درصد مردم کره جنوبی در واحدهای مسکونی چند خانواری ساکن هستند که نتیجه درک نادرست از برنامه‌ریزی شهری تلقی می‌شود.

مسیر اقتصاد/ گزارشی با عنوان «چگونه یک کشور را بکشیم» به بررسی کاهش نرخ زاد و ولد در کره جنوبی و ارتباط آن با بلند مرتبه سازی می‌پردازد. کره جنوبی پایین‌ترین نرخ زاد و ولد را در میان تمام کشورهای جهان دارد. آمارهای اخیر نشان می‌دهد که به طور میانگین، هر زن کره‌ای تنها ۰.۷ فرزند در طول عمر خود به دنیا می‌آورد. برای آن‌که جمعیت یک کشور ثابت بماند، نرخ زاد و ولد باید به ازای هر زن ۲.۱ فرزند باشد. اما با این شرایط، کره جنوبی تنها در سه نسل آینده بیشتر جمعیت خود را از دست خواهد داد. نرخ زاد و ولد در سئول حتی پایین‌تر از میانگین کشوری است و با توجه به پیر شدن جمعیت، به احتمال زیاد در ده سال آینده به ۰.۳۰ کاهش خواهد یافت.

بخش زیادی از شهر سئول، دریایی از برج‌های بلندمرتبه است. این وضعیت تنها مختص سئول نیست؛ در بوسان و دیگر شهرهای کره جنوبی بلندمرتبه‌سازی رواج دارد. بیش از نیمی از خانوارهای کره جنوبی در این برج‌ها زندگی می‌کنند و به طور کلی، می‌توان گفت که بیش از ۶۰ درصد مردم در واحدهای مسکونی چند خانواری ساکن هستند.

خانه‌های کوچک یکی از عوامل موثر کاهش نرخ زاد و ولد در کره جنوبی

مطابق با این گزارش ارتباط نزدیکی میان آپارتمان‌های بلندمرتبه‌ کره جنوبی و نرخ پایین زاد و ولد وجود دارد. مردم اگر فضایی برای نگهداری فرزندان نداشته باشند، بچه‌دار نمی‌شوند. ساخت آپارتمان‌های بلندمرتبه پرهزینه است و در نتیجه، فضای زندگی با ارزش تلقی می‌شود. نرخ زاد و ولد در سراسر دنیای توسعه یافته در حال کاهش است. اما این کاهش به طور چشمگیرتری در کشورهایی مانند کره جنوبی، روسیه و چین که تلاش کرده‌اند بخش اعظم جمعیت خود را در آپارتمان‌های بلندمرتبه اسکان دهند، اتفاق افتاده است. کره جنوبی پس از صنعتی شدن بعد از جنگ به کشوری پر از برج‌های بلندمرتبه تبدیل شد. مهاجرت مردم از مناطق روستایی به شهرها برای پیدا کردن کار، بحران مسکن ایجاد کرد. نظریه‌های آن زمانِ شهرسازی بر این باور بودند که آپارتمان‌های بلندمرتبه بهترین راه برای اسکان دادن مردم است.

البته کره جنوبی با تراکم جمعیت ۵۲۰ نفر بر کیلومتر مربع، یکی از متراکم‌ترین کشورهای جهان است. اما این کشور می‌توانست بخش زیادی از ساکنان خود را در آپارتمان‌های کم‌ارتفاع و خانه‌های تک‌خانواده اسکان دهد. همچنان بیش از ۸۰ درصد از زمین‌های خود را برای کشاورزی و سایر فعالیت‌های روستایی اختصاص دهد. مناطق شهری کره جنوبی تنها ۱۷ درصد از کل مساحت این کشور را تشکیل می‌دهند. تراکم متوسط شهرهای کره جنوبی حدود ۳۰۰۰ نفر بر کیلومتر مربع یا به عبارتی ۳۰۰ نفر بر هکتار است.

کاهش رشد جمعیت ناشی از درک نادرست از سیاست و برنامه‌ریزی شهری

گرایش فعلی در برنامه‌ریزی شهرهای کره جنوبی، به‌جای برج‌های بلندمرتبه، به سمت ساختمان‌های میان‌مرتبه است. اما این گزارش بیان می‌کند که نتیجه‌ی هر دو یکسان است، باز هم حاصل واحدهای مسکونی کوچک و نامناسب برای بزرگ کردن فرزندان شده است و مشکل اصلی را درک نادرست برنامه‌ریزان شهری از عملکرد شهرها می‌داند. همچنین اشاره می‌کند که برنامه‌ریزان شهری روی یک یا دو مورد خاص، مانند کاهش استفاده از خودرو یا کم کردنِ انتشار گازهای گلخانه‌ای تمرکز دارند. این باعث می‌شود تا آن‌ها موارد مهمی مانند تأثیر سیاست‌هایشان بر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی را از دست بدهند.

منبع:

ti.org

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.