۰۶ تیر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۴۱۷۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰ دسته: مسکن
۰

مهرداد رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، برنامه‌ریزی مسکن و به ویژه طرح‌هایی مثل نهضت ملی مسکن را فرصتی برای بازتنظیم توسعه سرزمینی در ایران دانست و افزود: از عوامل افزایش تراکم جمعیتی در کلانشهرها، عدم توسعه متوازن سرزمینی است.

مهرداد رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و اتاق فکر مسکن فرهنگستان علوم، در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با برنامه‌ریزی تمرکزگرا و توسعه مسکن بیان کرد: به‌جای اینکه در کشور به صورت تک به تک کارهایی را انجام دهیم، بایستی یک برنامه‌ریزی منسجم داشته باشیم. به معنی واقعی توسعه را به نقاط دیگر منتقل کنیم. مثلاً یکی از فرصت‌ها، طرح نهضت ملی مسکن است. فرصتی است برای اینکه توسعه در سرزمین را بازتنظیم کنیم. اگر این طرح با پیشنهادات آمایش سرزمین برای توسعه صنعت در بخش‌های کم‌برخوردار کشور همراه شود، می‌توان امیدوار بود که یک حرکت منسجمی شکل بگیرد. توسعه‌های سکونتگاهی در مناطق کم‌برخوردار باید در کنار توسعه صنایع و مشاغل دیده شود و سرمایه‌ها را به آن‌جا منتقل کند. این باعث می‌شود که سکونتگاه‌ها دیگر خوابگاهی نباشند و این نیاز به برنامه‌ریزی همه جانبه دارد. تنها دیدن مسکن چاره نیست و باید با سیاست‌های آمایشی همراه شود.

برنامه‌ریزی مسکن؛ فرصتی برای بازتنظیم توسعه سرزمینی

ایشان در رابطه با توسعه شهر تهران با توجه به جمعیت بالای این شهر گفتند: به نظر می‌رسد در رابطه با کلانشهرها و به‌طور خاص شهر تهران، اگر جمیع جوانب را بخواهیم در نظر بگیریم، اولویت کشور بیشتر رسیدگی به بخش‌های محروم کشور، با توسعه متوازن سرزمینی و مبادی مهاجرت به تهران و کلانشهرها است تا تراکم‌زدایی صورت گیرد. افزایش تراکم جمعیتی تهران توصیه نمی‌شود و مشکلات زیادی، از جمله آلودگی‌های محیطی برای ساکنان آن به همراه خواهد داشت. ممکن است برخی معتقد باشند آلودگی تهران فقط ناشی از جمعیت و خودروها نیست و می‌تواند منشأ‌های دیگری داشته باشد. ولی در هر صورت اقلیم تهران که بیش از ۵۰ درصد روزهای سال در آن هوا ساکن است را نمی‌توان تغییر داد. این یک واقعیت موجود است و شما کبریت هم که روشن کنید، وقتی هوا ساکن باشد آلودگی آن باقی می‌ماند، چه برسد به خودروها، صنایع و غیره.

تراکم زدایی، هدف سند ملی آمایش سرزمین

وی افزود: من احساس می‌کنم مسئله امروز ما افزایش تراکم تهران نیست. با توسعه متوازن سرزمین و منابع می‌توانیم فشار را از روی کلانشهرها برداریم. ما باید بیشتر بر روستاها و استان‌های کمتر برخوردار تاکید کنیم و سعی کنیم آنها را آبادتر کنیم. بستر این کار هم فراهم است، زیرا دولت نگاه عدالت طلبانه دارد. سند آمایش به عنوان یک سند ملی هدفش روی تراکم زدایی است، همه این‌ها موجب فرصتی است که به این سمت حرکت کنیم.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.