۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۴۰۷ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت چین شهروندان خود را از سفر به کره‌جنوبی منع کرده و این مسئله ضربه سختی به صنعت گردشگری کره‌جنوبی وارد کرده است. دلیل این ممنوعیت موافقت کره‌جنوبی با استقرار سامانه جامع دفاع موشکی آمریکا در خاک این کشور با وجود مخالفت چین بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه‌های اخیر تحرکات کره شمالی و تهدید حمله به آمریکا و کره‌جنوبی از سوی این کشور شدت یافته است. بالا گرفتن تنش بین دو کره موجب شده است کره‌جنوبی با وجود مخالفت چین، با استقرار سامانه جامع دفاع موشکی آمریکا در خاک این کشور موافقت نماید. در پی این اقدام دولت چین نیز ورود گردشگران خود به کره‌جنوبی را ممنوع اعلام کرده که موجب کاهش مسافرت گردشگران چینی به کره‌جنوبی شده است؛ کاهش ورود مسافران چینی به کره‌جنوبی ضربه سختی به صنعت گردشگری این کشور وارد آورده است.

طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی سازمان گردشگری کره‌جنوبی، این ممنوعیت موجب شده است در ماه سوم سال جاری میلادی(دو ماه قبل) میزان مسافران چینی وارد شده به کره‌جنوبی در مقایسه با سال قبل بیش از ۴۰ درصد کاهش یابد. کاهش مسافران چینی بر مجموع گردشگران ورودی به کره‌جنوبی نیز اثری چشمگیر داشته به طوریکه در همان ماه، میزان کل گردشگران ورودی به این کشور با ۱۱ درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن، به یک میلیون و دویست و سی هزار نفر رسیده است.

در ماه اخیر نیز روند کاهشی ورود گردشگران چینی به کره‌‌جنوبی ادامه داشته و بیش از ۲۸ درصد از تعداد رزور هتل و محل اقامت توسط شهروندان چینی در کره‌جنوبی کاسته شده است.

در ابتدای سال جاری میلادی کره‌جنوبی با نشان دادن چراغ سبز به آمریکا، با استقرار سامانه جامع دفاع موشکی این کشور، که به سامانه تاد معروف است، در خاک کره‌جنوبی موافقت کرد. همین مسئله روابط سیاسی و تجاری کشورهای چین و کره‌جنوبی را دچار اختلال کرده و موجب بروز مشکلاتی در روابط فی مابین شده است. یکی از عواقب موافقت با استقرار سامانه دفاع موشکی تاد، ممنوعیت بخش زیادی از مسافران چینی به سفر به کره‌‌جنوبی بوده است.

در این زمینه مسئولین کره‌جنوبی تأکید دارند استقرار این سامانه دفاع موشکی تنها با هدف بازدارندگی در مقابل حمله احتمالی کره‌شمالی انجام گرفته است. با اینحال مسئولین چینی معتقدند رادارهای قوی این سامانه میتوانند مناطقی از کشور چین را نیز تحت نظارت قرار دهند و از این بابت استقرار این سامانه دفاع موشکی در کره‌جنوبی خطری امنیتی برای چین محسوب میشود.

دولت چین برای محدود کردن مسافرت شهروندان خود به کره‌جنوبی، آژانس‌های مسافرتی را از راه‌اندازی و فروش بلیط تورهای مسافرتی به این کشور منع کرده است. طبق آمارهای رسمی پیش از بروز این مشکل و تحریم مسافرت از سوی دولت چین، هرساله ۱۷ میلیون گردشگر خارجی به کره‌جنوبی سفر می‌کردند که بالغ بر ۸ میلیون نفر آن را گردشگران چینی تشکیل میدادند. علاوه بر این گردشگران چینی در مقایسه گردشگران سایر کشورهای دنیا، به هزینه بیشتر در کشورهای مقصد مشهور هستند.

تحریم مسافرت از سوی دولت چین موجب شده است میزان گردشگران ورودی به کره‌جنوبی کاهش چشمگیری داشته باشد و صنعت گردشگری این کشور از این بابت ضربه سختی خورده است. تخمین زده شده که در پی کاهش ورود گردشگران چینی به کشور کره‌جنوبی، درآمد سالانه این کشور در صنعت گردشگری بالغ بر ۹.۶۳ میلیارد دلار کاهش یابد.

علاوه بر این کاهش ورود گردشگران چینی موجب شده است فروشگاه‌های معاف از مالیات کشور کره‌جنوبی که مخصوص فروش محصولات به گردشگران خارجی هستند، با مشکلات جدی مواجه شوند. بیش از ۷۰ درصد فروش محصولات این فروشگاه‌ها به گردشگران ورودی از کشور چین انجام میشده و به دلیل محدود شدن ورود آن‌ها، میزان فروش این فروشگاه‌ها تا حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

در پی کاهش ورود گردشگران چینی، کشور کره‌جنوبی نیز برای ورود گردشگران بیشتر از کشور ژاپن و همچنین کشورهای جنوب شرق آسیا برنامه‌ریزی کرده است تا بتواند از این طریق بخشی از صدمه وارده به صنعت گردشگری خود را جبران نماید. با اینحال گردشگران دیگر کشورها نیز به دلیل بالا گرفتن تنش بین کره‌جنوبی و کره‌شمالی، علاقه چندانی به سفر به کره‌جنوبی ندارند.

بنابراین تا به حال کره‌جنوبی نتوانسته است خسارت ناشی از کاهش ورود گردشگران چینی را جبران نماید و صنعت گردشگری این کشور از این ناحیه ضربه سختی را متحمل شده است و به نظر میرسد این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.