به گزارش مسیر اقتصاد، دولتهای چین و گینه بر سر ساخت راه آهن گینه توافق کردند. احداث این خط آهن مسیر صادرات سنگ آهن از عمق رشته کوههای سیماندو در گینه را به ساحل اقیانوس اطلس و در نهایت ارسال به چین و سایر کشورها تسهیل خواهد کرد.
بولد باتر، رهبر کمیته اجرایی شرکت معدنی ریوتینتو در توضیح این توافقنامه گفت: بیش از ۶۰۰ کیلومتر راهآهن به همراه امکانات انتقال در بندر احداث خواهد شد تا سنگ آهن گینه به چین صادر شود.
ساخت راه آهن به منظور بهرهبرداری از معادن سنگ آهن گینه با همکاری چین
سیماندو، بزرگترین منبع شناخته شده سنگ آهن با عیار و خلوص بالا در جهان است که تاکنون به دلیل صعبالعبور بودن منطقه و ناتوانی گینه در تامین هزینه ساخت مسیر انتقال، معطل مانده بود. حالا چین به کمک این کشور آمده تا خط آهن را احداث کند. این شبکه ریلی 235 پل به همراه تعدادی تونل خواهد داشت که طولانیترین تونل آن بیش از ۱۱ کیلومتر است.
با احداث و راه اندازی شبکه ریلی در گینه و ایجاد بستر صادرات سنگ آهن این کشور به سایر نقاط جهان، به زودی گینه به عنوان سومین صادرکننده بزرگ سنگ آهن در جهان تبدیل شناخته خواهد شد.
چین به دنبال قطع وابستگی به سنگ آهن استرالیا
سنگ آهن یک عنصر کلیدی در صنعت فولادسازی به شمار میآید که نقش مهمی در ساخت کشتیها و زیردریاییهای چین ایفا میکند. به دلیل نیاز بالا، این کشور مجبور است سنگ آهن مورد نیاز خود را از خارج تامین کند. سال ۲۰۲۲ حدود ۶۹ درصد این ماده معدنی مورد نیاز صنایع چین از استرالیا وارد شد.
پکن پیش از این سنگ آهن مورد نیاز خود را از استرالیا وارد میکرد، اما به دنبال سردی پیش آمده در روابط دو کشور در دوران همهگیری ویروس کرونا، روند واردات این ماده معدنی راهبردی دچار چالش شد. اکنون با وجود اینکه یخ رابطه بین دو کشور در حال آب شدن است، چینیها ترجیح میدهند وابستگی خود به سنگ آهن استرالیا را کاهش دهند.
منبع: نشریه ژاپنی نیکی
انتهای پیام/ حمل و نقل