۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۴۳۵۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

بولیوی سال‌ها است که از کمبود برق برای مصارف داخلی رنج می‌برد ولی آن‌ها امیدوار هستند که با کمک روسیه بتوانند برق مورد نیاز خود را با استقرار راکتورهای جدید و توسعه انرژی هسته‌ای تولید نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه با مونتاژ اولین رآکتور هسته‌ای و ارسال آن به بولیوی، زمینه‌ساز یک روز بزرگ برای صنعت هسته‌ای بولیوی شد. بولیوی سال‌ها است که از کمبود برق برای مصرف داخلی رنج می‌برد ولی آن‌ها امیدوار هستند که با کمک روسیه بتوانند برق مورد نیاز خود را تا افق ۲۰۵۲  با کمک انرژی هسته‌ای تولید نمایند. راکتور تحقیقاتی مونتاژی آب تحت فشار ۲۰۰ کیلوواتی، که توسط سازمان انرژی هسته‌ای روسیه ساخته شده است، برای عمر مفید ۵۰ سال طراحی شده است و می‌تواند در نیروگاه هسته‌ای بولیوی نصب گردد.

به مناسبت نصب اولین رآکتور مونتاژی، مراسمی با حضور نمایندگان روس‌اتم، ماریا لویزا راموس اورساگاست، سفیر بولیوی و جرخس مرکادو سوارز، رئیس اتاق نمایندگان دو کشور در بستر ویدئو کنفرانس برگزار شد.

اهداف توسعه انرژی هسته‌ای بولیوی

این راکتور تحقیقاتی بخشی از پروژه دو کشور برای ایجاد یک مرکز تحقیقات و فناوری هسته‌ای در ال آلتو، در ارتفاع ۴۵۰۰ متری است. این مجتمع رادیوداروها را برای تامین تجهیزات لازم برای شبکه مراکز پزشکی هسته‌ای بولیوی تولید خواهد کرد که به مردم این امکان را می‌دهد تا تشخیص و درمان سریعتر و باکیفیت بالاتری را بدون نیاز به سفر خارج از کشور انجام دهند. همچنین فاز‌های آینده این مجتمع هسته‌ای، تولید برق هسته‌ای را هدف قرار داده است.

پروژه‌ای برای آینده بولیوی

روس‌اتم می‌گوید که راکتور مونتاژی فوق توانایی تولید ایزوتوپ‌های رادیویی را برای تحقیقات در زمینه کشاورزی، اکولوژی، تعیین سطح آلودگی محیطی و برای مطالعه آب‌های زیرزمینی و سطحی را امکان‌پذیر می‌کند. این پروژه گسترده‌تر، فناوری‌های هسته‌ای پیشرفته را برای مراقبت‌های بهداشتی، کشاورزی و سایر صنایع را نیز گرد هم می‌آورد.

ادامه همکاری دو طرف در آینده امکان‌پذیر است

کریل کوماروف، معاون مدیر کل روس‌اتم، گفت: کل پروژه باید در سال ۲۰۲۵ تکمیل شود و این را نیز اضافه کرد: در آینده بسیار نزدیک، راکتورهای جدیدتر را به بولیوی ارسال خواهیم کرد و در حال حاضر امسال نصب یک رآکتور را در سایت مرکز آغاز می‌کنیم. اخیرا مجموعه سیکلوترون کار خود را آغاز کرد که به طور قابل توجهی امکانات مراقبت‌های بهداشتی بولیوی را گسترش داد و مدرن‌ترین داروهای هسته‌ای را در اختیار آن قرار داد. این پروژه به نفع  آینده شهروندان بولیوی است و ما آن را فعالانه اجرا خواهیم کرد.

منبع: روس‌اتم

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.