به گزارش مسیر اقتصاد «جامعه ارتباطات مالی بین بانکی بینالمللی» یا همان «سوئیفت»، سیستمی است که از سوی برخی کشورهای غربی طراحی شده و به مرور زمان جایگاه مناسبی در روابط بین بانکی بینالمللی پیدا کرده است. این جایگاه موجب شده است بسیاری از مردم دنیا این سیستم را یک سیستم بینالمللی بدانند، درحالیکه طبق گفته مسئولان آن، این سیستم به طور کامل تحت قوانین اتحادیه اروپا عمل مینماید و در عمل سیستمی با راهبری کشورهای اروپای غربی است.
در سالهای اخیر نیز رهبران سوئیفت به پیروی از قوانین اتحادیه اروپا، دسترسی برخی کشورها همچون ایران را به این سیستم قطع نمودند. در سال ۲۰۱۴ نیز به دلیل الحاق کریمه به روسیه و بحران اوکراین، روابط بین روسیه و اتحادیه اروپا به تیرگی گرایید و دو طرف تحریمهای متعددی را علیه یکدیگر اعمال نمودند.
در اواخر سال ۲۰۱۴ و اوایل سال ۲۰۱۵ که بحران در روابط روسیه و اتحادیه اروپا به اوج خود رسیده بود، برخی از سیاستمداران کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتقد بودند اتحادیه اروپا باید در ادامه تحریم روسیه، دسترسی این کشور را به سیستم سوئیفت نیز قطع نماید.
در آن زمان چنین تحریمی میتوانست ضربهای سهمگین به اقتصاد روسیه وارد نماید. به همین دلیل بانک مرکزی روسیه از همان زمان به فکر ایجاد جایگزین برای سوئیفت در تراکنشهای بانکی داخلی افتاد تا دست کم در روابط بین بانکی داخلی به سوئیفت وابسته نباشد و در صورت قطع دسترسی روسیه به سوئیفت، نظام بانکی این کشور با مشکل مواجه نشود.
در همین راستا در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی بانک مرکزی روسیه اعلام کرد «سیستم پیام رسان تراکنشهای مالی» روسیه، به عنوان جایگزینی داخلی برای سوئیفت در حال اتمام است.
در وب سایت بانک مرکزی روسیه در مورد سیستم پیام رسان جدید آمده است:
«این سیستم جایگزینی برای تعاملات بین بانکی است و هدف آن تضمین برقراری ارتباط برای ارسال پیامهای الکترونیک تراکنشهای مالی به منظور عدم ایجاد وقفه در نقل و انتقال پول و ارائه خدمات مالی در سیستم بانکی است.»
در ماه گذشته نیز خانم «الویرا نابیولینا»، رئیس بانک مرکزی روسیه در دیدار با ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه گفته است: «در سالهای اخیر تهدیدهایی مبنی بر قطع اتصال روسیه از سیستم سوئیفت مطرح بوده است. درحال حاضر میتوانیم بگوییم که ما کار بر روی سیستم پیام رسان داخلی خود را به پایان رساندهایم و اگر اتفاقی بیفتد و اتصال ما به سوئیفت قطع گردد، تمامی عملیاتی که با استفاده از سوئیفت و در چارچوب آن انجام میگیرد، به راحتی توسط سیستم پیام رسان داخلی به کار خود ادامه خواهند داد. در واقع ما موفق شدهایم یک سیستم پیام رسان داخلی به عنوان جایگزینی برای سوئیفت در تراکنشهای داخلی ایجاد نماییم.»
طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی منابع آگاه، تا اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۳۳۰ بانک داخلی روسیه به این سیستم پیام رسان داخلی و جایگزین سوئیفت متصل شدهاند تا درصورت قطع اتصال از سوی سوئیفت، به سرعت بتوانند تراکنشهای مالی مشترکان خود را از طریق سیستم جدید پوشش دهند. به طور قطع در یک سال گذشته نیز بانکهای بیشتری به این سیستم متصل شدهاند.
با اینحال کارشناسان روسی معتقدند این سیستم هنوز ایراداتی دارد که لازم است به سرعت برطرف گردد. درحال حاضر این سیستم پیام رسان بین ساعتهای ۹ شب تا ۵ صبح روز بعد از دسترس خارج میشود و هزینه هر نقل و انتقال پول در آن بالغ بر ۵ سنت برآورد شده است که در مقایسه با استانداردهای جهانی گران محسوب میشود.
علاوه بر این رئیس بانک مرکزی روسیه در این دیدار گفته است: «روسیه برای جایگزینی «ویزا کارتها» و «مستر کارتها» نیز نظام پرداخت داخلی و جدید دیگری در نظر گرفته و تاکنون ۹۰ درصد خودپردازهای مستقر در روسیه برای کار با این نظام پرداخت جدید آماده شدهاند. در این صورت حتی اگر این کارتهای بانکی نیز در روسیه تحریم شوند، مشکلی برای کاربران داخلی پیش نخواهد آمد.»
منبع: راشاتودی
لینک: www.rt.com/business/382017-russia-swift-central-bank