۳۱ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۷۸۴ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰ دسته: انرژی
۰

شرکت کره‌ای کپکو اعلام کرد که پیشنهاد خود برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید ترکیه در استان سینوپ را به مقامات این کشور ارئه کرده است. البته شرکت روس اتم روسیه در حال تکمیل اولین نیروگاه این کشور در منطقه آک‌کویو هست که اولین رآکتور آن عملیات خود را اخیرا آغاز کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که یک شرکت بزرگ انرژی در کره جنوبی پیشنهاد اولیه خود را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در ترکیه را ارائه کرده است. همچنین براساس گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی؛ شرکت برق کره‌ای کپکو (KEPCO) پیشنهادی خود در خصوص ساخت چهار راکتور با قابلیت تامین ۱۴۰۰ مگاوات برق در استان شمالی سینوپ ارائه کرد.

جزییات ساخت نیروگاه هسته‌ای ترکیه در سینوپ

ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد دومین نیروگاه هسته‌ای این کشور را در این استان بسازد. آلپ‌ارسلان بایراکتار، معاون وزیر انرژی و منابع طبیعی، در نوامبر سال ۲۰۲۲ گفت که «ترکیه مذاکراتی را با آژانس دولتی انرژی اتمی روسیه، روس‌اتم، برای این نیروگاه آغاز کرده است». شرکت روسی نیز این مذاکرات را تایید کرد. بایراکتار همچنین اعلام کرد که ترکیه در حال مذاکره با شرکت‌های کره جنوبی، چینی و آمریکایی برای توسعه انرژی هسته‌ای است.

مذاکرات برای نیروگاه سینوپ ابتدا با ژاپن آغاز شد و سپس آنها به روس‌اتم تغییر مسیر دادند که در حال حاضر اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه، آک‌کویو، در سواحل مدیترانه را می‌سازد. تکمیل برنامه ریزی شده اولین واحد و تحویل سوخت هسته‌ای برای نیمه اول سال ۲۰۲۳ تعیین شده و سه راکتور باقیمانده قرار است تا پایان سال ۲۰۲۶ به بهره برداری برسد. پیشنهاد KEPCO در حاشیه سفر رئیس شرکت برق کره به آنکارا ارائه و او با فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفتگو داشت. ارزش این پروژه حدود ۴۰ تریلیون وون (۳۲.۵۵ میلیارد دلار) پیش بینی شده است.

شرکت کره‌ای اعلام کرد که این پیشنهاد شامل برنامه کره جنوبی برای اجرای این پروژه و اطلاعاتی در مورد قابلیت‌های ساخت نیروگاه هسته‌ای این کشور است. دو طرف به طور جدی گفتگوها را در مورد این پروژه آغاز کرده‌اند و یک آزمایش امکان‌سنجی برای ایجاد راه بهینه در راستای پیشبرد پروژه انجام خواهند داد. براساس اعلام این شرکت، کپکو و دولت ترکیه در حال تقویت ساخت چهار رآکتور هسته‌ای نسل بعدی کره (APR۱۴۰۰) هستند.

انتظار می‌رود مقیاس این پروژه از سه رآکتور هسته‌ای در نیروگاه هسته‌ای برکه در امارات متحده عربی فراتر رود. پروژه برکه اولین صادرات راکتورهای هسته‌ای KEPCO به خارج از کشور پس از قرارداد سال ۲۰۰۹ بود. رئیس کپکو گفت که در مجموع ۱۰ راکتور APR۱۴۰۰ به طور پایدار در داخل و خارج از کشور کار می‌کنند که نشان دهنده توانایی و ایمنی تکنولوژیکی آنهاست. در بین سازندگان نیروگاه هسته‌ای در سراسر جهان، KEPCO در حال حاضر تنها اپراتوری است که با بودجه مناسب و تعهد به زمان ساخت، اعتماد مشتریان را جلب کرده است. گفته می‌شود کره جنوبی صادرات ۱۰ رآکتور انرژی هسته‌ای را تا سال ۲۰۳۰ هدف گذاری کرده است.

منبع: دیلی صباح

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.