۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۲۹۴۳ ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ دسته: مالیات
۰

دوشنبه ۱۵ شهریور در برنامه تهران ۲۰ شبکه پنج سیما، کارشناسان اقتصادی در مورد مالیات بر عایدی سرمایه و بستر اجرایی آن نکاتی را مطرح کردند. راه اندازی سامانه مودیان، به عنوان بستر اجرایی شدن مالیات بر عایدی سرمایه، با سه چالش اصلی اختلافات داخلی و مدیریتی، دخالت ذینفعان و پیچیدگی پیاده‌سازی در مسیر اجرا مواجه شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دوشنبه ۱۵ شهریورماه برنامه تهران ۲۰ در شبکه پنج سیما به بررسی جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی و سامانه‌های مرتبط با آن نظیر سامانه مودیان و دلایل تاخیر در راه‌اندازی آن اختصاص داشت. در این برنامه تلویزیونی دکتر طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و آقای محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی به عنوان مهمانان برنامه و  علی ملک‌زاده پژوهشگر مالیاتی نیز به صورت تلفنی حضور داشت.

مالیات بر عایدی سرمایه هدف تنظیم‌گری دارد

دکتر طغیانی و آقای محمود علیزاده به تشریح طرح مجلس پرداختند. دکتر طغیانی گفت:  ما با وضع این مالیات دنبال درآمدزایی نیستیم و در واقع مالیاتی برای نگرفتن است. این مالیات با محدود کردن فعالیت‌های غیرمولد در حوزه املاک، طلا، خودرو و ارز که کالاهایی هستند که بیشتر مورد نیاز مردم هستند، درصدد کاهش التهاب این بازارهاست.

دکتر علیزاده نیز با اشاره به هدف مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این مالیات هدف تنظیم‌گری دارد و جای این پایه مالیاتی در بین مالیات های ما خالی است.

سامانه مودیان بستر اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه است

در ادامه برنامه علی ملک زاده پژوهشگر حوزه مالیات طی تماس تلفنی به بیان ساز و کار اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه و مهم‌ترین سامانه‌های مرتبط با آن پرداخت. ملک زاده گفت: مالیات بر عایدی سرمایه مالیاتی است که هنگام فروش دارایی فعال می‌شود و به مالکیت افراد به جز حوزه املاک و خودرو کاری ندارد. در مورد خودرو اطلاعات نیروی انتظامی به سبب شماره‌گذاری موجود است و در مورد املاک سامانه ملی املاک و اسکان مبنا خواهد بود.

این پژوهشگر در مورد بستر اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه طلا و ارز اظهار داشت: این مالیات در حوزه طلا و ارز به سامانه مودیان موضوع قانون پایانه‌های فروشگاهی مصوب سال ۹۸ نیاز دارد. البته سامانه مودیان برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده طراحی و تصویب شده است و در طرح مالیات بر عایدی سرمایه تلاش شده است که این سامانه برای اخذ این مالیات و البته مالیات‌های دیگر مثل مالیات بر مجموع درآمد تکمیل شود.

اختلافات درون دولت چالش مهم تاخیر در راه‌اندازی سامانه مودیان

ملک زاده با اشاره به وضعیت راه‌اندازی سامانه مودیان گفت: متاسفانه سامانه مودیان با وجود گذشت موعد قانونی خود از بهمن سال گذشته هنوز راه‌اندازی نشده است و دچار برخی چالش‌ها است.

وی افزود: این چالش‌ها در سه سطح وجود دارد و باعث کندی و تاخیر در اجرای سامانه مودیان شده است. در سطح اول اختلافات درون سازمان مالیاتی بر سر انجام این پروژه بین مرکز تنظیم مقررات و معاونت فناوری‌های مالیاتی وجود دارد و این دو نهاد به صورت موازی در سازمان مشغول انجام پروژه هستند و متولی اصلی مشخص نیست. از سوی دیگر نیز اختلافات و عدم هماهنگی جدی بین سازمان مالیاتی و بانک مرکزی در اجرای سامانه مودیان باعث تاخیر شده که هر چه سریعتر این اختلافات باید برطرف شود.

دخالت ذینفعان و چشم طمع به درآمدهای میلیاردی 

ملک‌زاده با اشاره به سطح دوم چالش‌های اجرای سامانه مودیان گفت: در سطح بعدی دخالت ذینفعان دولتی و غیردولتی باعث برخی مشکلات شده است. به عنوان مثال یک وزارتخانه خاص که نامش را نمی‌برم، به دلیل درآمد بسیاری که از ناحیه اطلاعات و شرکت‌های معتمد تعبیه شده در این قانون به وجود می‌آید خواستار دریافت امتیاز انحصاری تاسیس این شرکت‌ها شده است. بر اساس برآوردهای سازمان مالیاتی شرکت‌های معتمد مالیاتی که نقش جدی در اجرای سامانه مودیان داشته و باید تشکیل شوند، می‌توانند تا ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال درآمد داشته باشند.

پیچیدگی‌های اجرا عامل دشواری راه‌اندازی سامانه مودیان

ملک‌زاده در پایان با اشاره به سطح بعدی مشکلات راه‌اندازی سامانه مودیان اظهار داشت: باید پذیرفت که اجرای چنین سامانه‌ای به دلیل تنوع کسب و کارها دارای پیچیدگی فراوانی است. البته برخی کم کاری‌ها عدم هماهنگی ها از سوی سازمان مالیاتی و پیمانکار پروژه نیز وجود داشته است. لذا باید هماهنگی ها و سرعت در انجام کار بیشتر شود.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.