۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۱۴۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ دسته: ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دکتر محمدجواد شریف زاده یکی از کارکردهای ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی را فراهم شدن شرایط گفتگو در مورد نظام بانکی دانست و گفت: محورهای همایش، نشان از تاکید برگزارکنندگان بر مقاوم‌سازی نظام بانکی و سایر بخش‌های اقتصاد دارد. وی با ابراز تاسف از بحران بانکی کنونی، مهم‌ترین چالش دهه آینده را تامین مالی توسعه اقتصادی دانست و تاکید کرد: برای تحقق بانکداری اسلامی باید نظام بانکی با اهداف شرع منطبق شود.

دکتر محمدجواد شریف زاده عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: گفتگو و دیالوگ چیزی است که در جامعه اقتصادی ما کم است. فکر می کنم یکی از مهم‌ترین کارکردهای ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی و پیش نشست‌های آن، ایجاد گفتگو میان سه گروه مختلف است:

  • صاحب نظران دانشگاهی
  • مدیران و کارشناسان شبکه بانکی
  • مقامات ناظر به ویژه مقامات بانک مرکزی

وی در ادامه تصریح کرد: ویژگی و وجه ممیزه این همایش تاکید آن بر خود مساله اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌‌سازی نظام بانکی به عنوان یکی از مصادیق آن است؛ به معنای تاکید بر این که نظام بانکی اولا باید مقاوم شود و ثانیا در خدمت مقاوم نمودن سایر بخش‌های اقتصاد کشور به خصوص بخش تولید باشد.

مقاوم‌‌سازی نظام بانکی از اهداف ششمین همایش اقتصاد مقاومتی

وی ادامه داد: محورهای همایش تاکید برگزار کنندگان آن بر مقاوم‌‌سازی نظام بانکی و سایر بخش‌های اقتصاد را به خوبی نشان می‌دهد؛ مثلا در یکی از محورها که به بحران بانکی مربوط است، هدف، مقاوم‌‌سازی نظام بانکی بوده‌ است. در مجموع جلسات برگزار شده نیز، هدف اصلی این بوده‌ است که بخش نظام بانکی در خدمت بخش واقعی اقتصاد و تولید قرار گیرد و در جهت مقاوم نمودن سایر بخش‎های اقتصاد کشور نقش‎آفرینی کند.

شوک ارزی، نتیجه بحران بانکی دهه ۱۳۹۰

وی با اشاره به این که دهه ۱۳۹۰ در کشور از دست رفت، اظهار کرد: در دهه ۱۳۹۰ تولید ناخالص داخلی دچار کاهش و یا رکود شد و این بیش از تحریم‎ها و مسائل خارجی به بحران بانکی مربوط است. حتی بحران ارزی ۱۳۹۶-۱۳۹۷ نیز می‎تواند از نتایج بحران بانکی باشد. در این دهه در نتیجه صدمه به بانک‎ها و ایجاد نقدینگی زیاد، شوک ارزی به اقتصاد وارد شد.

وی در ادامه راجع به مهم‏‎ترین چالش دهه پیش رو توضیح داد: در دهه پیش رو مهم‎ترین چالش کشور تامین مالی توسعه اقتصادی است. به دلیل تحریم و عدم دسترسی به منابع سرمایه‎گذاری خارجی و صعوبت فروش نفت ما با چالشی اساسی در تامین مالی توسعه مواجه هستیم. به علاوه دولت نیز از بودجه عمرانی خود که ناشی از درآمد نفتی است توان سرمایه‎گذاری و توسعه اقتصاد را ندارد. در نتیجه تنها نظام بانکی و بازار سرمایه می‏‌توانند نقش تامین مالی توسعه را ایفا نمایند. هدف نظام بانکی در دهه آینده باید تامین مالی توسعه با قید حفظ ثبات پولی و مالی یعنی کنترل تورم و سلامت شبکه بانکی باشد. بنابراین می‎توان گفت محورهای همایش در همین راستا هستند؛ عمده محورهای همایش ناظر به این هستند که نظام بانکی باید در خدمت تولید باشد.

لزوم انطباق نظام بانکی با اهداف شرع

این کارشناس اقتصادی در پایان به تشریح مساله بانکداری اسلامی پرداخت و افزود: آنچه از دهه ۱۳۶۰ تا الآن تا حدودی انجام شده‌‎است، صرفا انطباق نظام بانکی با قیود شرع بوده‌است. مانند مساله حذف ربا و بانکداری بدون ربا. اما برای تحقق بانکداری اسلامی باید نظام پولی و بانکی با اهداف شرع منطبق شود؛ اهدافی چون رفع نیازهای مادی امت اسلامی که از طریق ارتقای تولید و رشد متوازن اقتصاد محقق می‎شود و عدالت اقتصادی از طریق ایجاد دسترسی عادلانه همه اقشار به اعتبارات و تسهیلات بانکی که بخش عمده آن توسط قرض الحسنه قابل تحقق است.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.