۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۷۱۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ دسته: هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

گزارش تصویری ۶ پیش نشست برگزار شده از همایش سالانه اقتصاد مقاومتی منتشر شد. هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» ۲۹ بهمن ماه برگزار می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در ادامه برگزاری شش همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی»، چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه سال جاری، همزمان با سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برگزار می شود. پیش از این به منظور تدقیق مباحث و موضوعات مرتبط با این همایش و بررسی ابعاد تجارت منطقه‌ای، ۶ پیش‌نشست تخصصی برگزار شده که در ادامه گزارش تصویری هریک از آن‌ها قابل مشاهده است.

جایگاه توافقات تجاری دوجانبه در توسعه تجارت خارجی کشور

اولین پیش نشست از این همایش یکشنبه ۱۴ دی ماه با موضوع «جایگاه توافقات تجاری دوجانبه در توسعه تجارت خارجی کشور» در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این نشست ضمن اشاره به اهمیت تجارت خارجی در مسیر پیشرفت اقتصادی، بر این مهم تأکید شد که نهادها و سازوکارهای جهانی همچون WTO، پیش از هرچیز ابزار اعمال قدرت کشورهای ثروتمند هستند و ایران باید مستقل از این سازوکارها، تجارت خود را با کشورهای همسایه و منطقه توسعه دهد. علاوه بر این سهم پایین ایران در تجارت جهانی و منطقه‌ای، بیش از آنکه ناشی از تحریم یا عدم عضویت در WTO باشد، ناشی از کم کاری در پیشبرد توافقات تجاری منطقه‌ای بوده است.

تصاویر بیشتر پیش نشست «جایگاه توافقات تجاری دوجانبه در توسعه تجارت خارجی کشور» در این لینک قابل دسترسی است و ویدئو خلاصه این نشست نیز در این لینک قابل مشاهده است.

فرصت‌های جاده ابریشم در توسعه تجارت با کشورهای منطقه

دومین پیش نشست از این همایش ۴ شنبه ۱۷ دی ماه با موضوع «فرصت‌های جاده ابریشم در توسعه تجارت با کشورهای منطقه» در پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. در این نشست ضمن انتقاد از اینکه انفعال و بلاتکلیفی در داخل ایران موجب بهره مندی ناچیز از ظرفیت‌های جاده ابریشم چین شده است، ثبات و توسعه ایران به عنوان لازمه پیشرفت جاده ابریشم در منطقه غرب آسیا مطرح شد.

تصاویر بیشتر پیش نشست «فرصت‌های جاده ابریشم در توسعه تجارت با کشورهای منطقه» در این لینک قابل دسترسی است و ویدئو خلاصه این نشست نیز در این لینک قابل مشاهده است.

مبادلات مالی تحریم ناپذیر با کشورهای منطقه؛ الزامات و سازوکارها

سومین پیش نشست از این همایش یک شنبه ۲۱ دی ماه با موضوع «مبادلات مالی تحریم ناپذیر با کشورهای منطقه؛ الزامات و سازوکارها» در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد. در این نشست ضمن انتقاد از بانک مرکزی به دلیل عدم استفاده از ابزارهای متعدد و متنوع خنثی سازی تحریم‌های مالی آمریکا، رفع امکان شناسایی مبادلات ایران با کشورهای منطقه، کلید اصلی تحریم ناپذیری مطرح شد.

تصاویر بیشتر پیش نشست «مبادلات مالی تحریم ناپذیر با کشورهای منطقه؛ الزامات و سازوکارها» در این لینک قابل دسترسی است و ویدئو خلاصه این نشست نیز در این لینک قابل مشاهده است.

توسعه تجارت با کشورهای عراق و سوریه؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

چهارمین پیش نشست از این همایش چهارشنبه ۲۴ دی ماه با موضوع «توسعه تجارت با کشورهای عراق و سوریه؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این نشست ضمن انتقاد از ضعف دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی در استفاده از ظرفیت کشورهای عراق و سوریه، به ظرفیت‌ها، موانع و راهکارهای توسعه تجارت با این کشورها پرداخته شد.

تصاویر بیشتر پیش نشست «توسعه تجارت با کشورهای عراق و سوریه؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» در این لینک قابل دسترسی است و ویدئو خلاصه این نشست نیز در این لینک قابل مشاهده است.

جایگاه افغانستان و پاکستان در نقشه تجارت منطقه‌ای کشور

پنجمین پیش نشست از این همایش یکشنبه ۵ بهمن ماه با موضوع «جایگاه افغانستان و پاکستان در نقشه تجارت منطقه‌ای کشور» در سازمان توسعه تجارت برگزار شد. در این نشست ضمن تاکید بر مزیت تمدنی و فرهنگی ایران در تجارت با افغانستان و پاکستان، برخی ظرفیت‌های مغفول در عرصه تجارت با این دو کشور مطرح شد. توسعه مسیرهای تجاری و روابط اقتصادی با افغانستان و پاکستان راه ورود محصولات ایرانی به آسیای میانه و دیگر کشورهای شرقی محسوب می‌شود.

تصاویر بیشتر پیش نشست «جایگاه افغانستان و پاکستان در نقشه تجارت منطقه‌ای کشور» در این لینک قابل دسترسی است و ویدئو خلاصه این نشست نیز در این لینک قابل مشاهده است.

تجارت منطقه‌ای برق؛ الزامات و اولویت‌ها

ششمین پیش نشست از این همایش چهارشنبه ۸ بهمن ماه با موضوع «تجارت منطقه‌ای برق؛ الزامات و اولویت‌ها» با حضور صاحبنظران برگزار شد. در این نشست ضمن بررسی الزامات و راهکارهای توسعه تجارت منطقه‌ای برق، از عدم هماهنگی وزارت نفت و نیرو در این زمینه انتقاد شد. ظرفیت تجارت برق در منطقه ده ها میلیارد دلار است و ایران به دلیل مزیت جغرافیایی خود می‌تواند از این بازار بیشترین سهم را نصیب خود نماید.

تصاویر بیشتر پیش نشست «تجارت منطقه‌ای برق؛ الزامات و اولویت‌ها» در این لینک قابل دسترسی است و ویدئو خلاصه این نشست نیز در این لینک قابل مشاهده است.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.