به گزارش مسیر اقتصاد برای اولین بار در کشور یک شرکت دانشبنیان موفق به طراحی و ساخت موتورسیکلت انژکتوری شده است.
بر اساس این گزارش موتورسیکلتهای کاربراتوری چهار تا پنج برابر وسایل نقلیه استاندارد تولید آلودگی میکنند و خطر آن برای ساکنان کلانشهرها بسیار زیاد است؛با جایگزینی موتورسیکلتهای انژکتوری و برقی حجم زیادی از آلایندگیهای شهرهای بزرگ ایران مرتفع میگردد.
مشکلات موتورسیکلتهای کاربراتوری برای تهران
در حال حاضر بیش از ۲.۵ میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در تهران تردد دارند که چهار تا پنج برابر یک خودروی بنزینسوز آلایندگی تولید میکنند.
در کشور از موتورهای کاربراتوری استفاده میشود؛ اما اغلب کشورها از موتورسیکلتهای انژکتوری بهره میگیرند چرا که موتورسیکلتهای کاربراتوری یکی از مهمترین علتهای تولید آلودگی در کلانشهرها است. موتورسیکلتهای انژکتوری مصرف سوخت و آلودگی کمتری را به همراه دارد و نسبت به سایر موتورسیکلتها پایدارتر است.
سیستمهای سوخترسانی کاربراتوری
كاربراتورها از روشهای ساده و ارزانقیمت برای كنترل انتقال هوا و سوخت به موتور هستند، اما بهترین راه نیستند؛ زیرا با محدودیتهای زیادی روبهرو هستند. آنها دقت كافی برای كنترل دقیق جریان سوخت و هوا را ندارند تا بتوانند قدرت قابلقبول و آلایندگی كم اگزوز را سبب شوند. بهعلاوه سیستمهای كاربراتوری نیازمند نگهداری و تعمیر زیاد، تنظیم مرتب و شستشو میباشند تا عملكرد قابلقبول آنها حفظ شود.
سیستمهای كاربراتوری در اكثر مواقع واكنش سریع و بهموقع نشان نمیدهند، بهخصوص وقتیکه برای پاس كردن قوانین سخت آلایندگی آماده میشوند. نتیجهی این واكنش دیرهنگام سرعت یا شتاب ضعیف، بهسختی روشن شدن در هوای سرد یا اینكه راهاندازی مجدد موتور در گرما بهسختی صورت گیرد.
کاربراتورها اغلب سوخت زیادی را به موتور میریزند، كه باعث بالا رفتن میزان مصرف سوخت و افزایش آلایندگی اگزوز یا در برخی مواقع وارد شدن سوخت بیشازحد به محفظه احتراق میشود.
سیستم سوخترسانی انژکتوری
سیستم سوخترسانی انژكتوری (EFI)، یك فنّاوری پیشرفته است كه میتوان از آن بهجای كاربراتور در اسکوترها و موتورسیکلتها استفاده كرد. استفاده از EFI میتواند محصول را در مقایسه با محصولاتی كه از کاربراتورهای قدیمی استفاده میکنند، ترفیع بخشد.
EFI یك سیستم دقیق است كه كنترل بسیار زیادی بر انتقال سوخت به موتور و زمانبندی احتراق دارد. EFI مقدار مطلوب و بهینه نسبت هوا به سوخت و زمانبندی مناسب احتراق را مشخص و تعیین میکند؛ بدین ترتیب موتورهای مجهز به سیستم EFI قدرت خوبی داشته، به نرمی حركت میکنند و کارآمدتر هستند.
EFI مقدار سوخت و زمانبندی احتراق صحیح را بر اساس شرایط محیط-جاده- وضعیت وسیله نقلیه و غیره تعیین و سوخت را برای سوختن مناسب و كارآمد به محفظه احتراق میرساند و این اقدامات باعث كاهش مصرف سوخت و صرفهجویی در آن میشود.
سیستم EFI موتور را تحت نظر قرار میدهد و شرایط مناسب را تعیین كرده تا انتقال سوخت، زمانبندی احتراق بهخوبی انجامشده و زمان واقعی برای استارت زدن آسان در دماهای سرد و گرم بدون نیاز به ساسات را بهصورت خودکار آسان میسازد. البته این كنترل دقیق جریان سوخت به موتورهای مجهز به EFI این امكان را میدهد تا در آزمونهای سخت و محكم آلایندگی تائیدیه لازم را اخذ كنند و با استاندارد های جدید هماهنگی داشته باشند.
ساخت موتورسیکلت انژکتوری توسط شرکت دانشبنیان ایرانی
خوشبختانه در دو سه سال گذشته شرکتهای ایرانی رو بهسوی موتورهای انژکتوری آوردهاند و شرکتهای دانشبنیان با استقبال شرکتهای سازنده، انگیزه ساخت این نوع موتورها را پیداکردهاند.
در همین راستا یکی از شرکتهای دانشبنیان، موفق به تولید موتورسیکلتهای انژکتوری در کشور شده است. این موتورسیکلتها برای اولین بار در ایران تولیدشدهاند و سبب کاهش آلودگی و صرفهجویی در مصرف سوخت میشوند.
به گفته مدیر عامل این شرکت دانشبنیان از ویژگیهای مثبت این موتور مصرف پایین سوخت آن است که سبب کاهش آلودگی کشور میشود؛ امروز یکی از مهمترین عواملی که سبب آلودگی محیطزیست و هوا میشود، دودههای آلودهای است که از این موتورها خارج میشود و در همین راستا این شرکت به کمک فناوریهای نوین این مشکل را برطرف کرده است.