به گزارش مسیر اقتصاد هواپیمای آبنشین سیتر در سال ۱۹۸۴ میلادی توسط شرکت هواپیماسازی دورنیر آلمان توسعه داده شد و پس از ورشکستگی این شرکت در سال ۲۰۰۲ میلادی، تولید هواپیمای سیتر نیز متوقف گردید.
حال شرکت چینی ووکسی قصد دارد این هواپیما را مجدداً تولید نماید. بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است نسخه اولیه هواپیمای سیتر در آلمان تولید شود و پس از دریافت مجدد گواهینامه پروازی آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) تا اواسط سال ۲۰۱۸، ادامه تولید هواپیما برای ورود به بازار در چین دنبال شود.
گفته می شود در تولید بخش های مختلف این هواپیما، چندین شرکت از جمله هواپیماسازی دایموند اتریش همکاری می کنند و قرار است نخستین نمونه از بدنه تولید شده توسط شرکت دایموند تا سال ۲۰۱۶ به شرکت دورنیر تحویل داده شود.
همچنین ارابه فرود این هواپیما توسط شرکت کانادایی سامیتومو[۱] که یکی از معروفترین شرکتهای تولید کننده ارابه فرود در جهان است، تولید خواهد شد.
هواپیمای سیتر از دو موتور توربوپراپ پرتاندویتنی مدل PT-6 با توان ۶۵۰ اسب بخار که در قسمت بالای بدنه هواپیما نصب شده، برای تأمین نیروی رانش خود بهره می برد.
سیتر ایمن ترین هواپیما در کلاس خود
کارشناسان معتقدند نوع طراحی منحصر به فرد این هواپیما و قرار گرفتن دو موتور توربوپراپ در بالای بدنه، موجب کاهش انحراف بردار تراست هواپیما شده که این مورد سیتر را به یکی از ایمن ترین هواپیماهای تولید شده در این کلاس تبدیل نموده است؛ این هواپیما با ظرفیت حمل ۹ تا ۱۲ سرنشین، قابلیت استفاده در مسیرهای رفت و برگشتی را به عنوان هواپیمای Commuter دارد.
مشحصات | مقدار |
پهنای بال (متر) | ۵/۱۵ |
سرعت کروز (کیلومتر بر ساعت) | ۳۴۱ |
برد (کیلومتر) | ۱۸۵۰ |
سقف پرواز (متر) | ۸۵۳۵ |
مداومت پروازی (ساعت) | ۲/۹ |
اقدام چین برای جذب فناوری غرب
چینی ها در سالهای اخیر اقداماتی فراوانی در حوزه صنایع هوایی انجام داده اند تا بتوانند انحصار کشورهای غربی در این حوزه را بشکنند.
یکی از اهداف چین از این قرارداد جذب فناوری های پیشرفته کشورهای غربی در حوزه هوایی است تا از این طریق راه را برای توسعه این بخش هموارتر کند؛ زیرا بدین وسیله موجب کاهش زمان و هزینه دستیابی به فناوری های کشورهای غربی می شود.