مسیر اقتصاد/ در گزارش قبل ضمن بررسی مشکلات سنجش و ارزیابی وضعیت ارزی کشور با استفاده از تراز تجاری گمرکی و تفاوت آن با تراز ارزی، مهمترین ریشهها و پیامدهای سیاستگذاری ارزی و اظهار نظرهای کارشناسی بر مبنای اطلاعات تراز تجاری گمرکی مورد بررسی قرار گرفت و تراز پرداختها به عنوان شاخصی برای بازتاب تراز ارزی کشور معرفی شد. تراز پرداختها با توجه به ساختار خود پاسخ بسیاری از مسائل حل نشده ارزی تراز تجاری گمرکی را در بردارد.
تراز ارزی یا تراز تجاری؛ کدام یک واقعیت را نشان میدهد؟
در این گزارش علاوه بر معرفی اجمالی تراز پرداختها و ساختار آن، تفاوتهای آن با تراز تجاری مورد بررسی قرار میگیرد.
تراز پرداختها عبارت است از یک سند آماری که ارزش دلاری تمام مبادلات اقتصادی بین افراد مقیم و غیر مقیم [۱] یک کشور را در یک بازه زمانی مشخص گزارش میکند. این قابلیت در تراز پرداختها وجود دارد که ارتباط مبادله بازارهای مختلف از قبیل کالا و خدمات، بازارهای مالی کشورهای مختلف را با میزان جابجایی ارز و در نتیجه میزان ذخایر ارزی یک کشور را به خوبی نشان دهد. استانداردهای مربوط به نحوه تهیه این سند توسط صندوق بین المللی پول[۲] منتشر میشود و تدوین کننده و انتشار دهنده[۳] کشورها مبتنی بر آن استانداردها، اقدام به تهیه این سند مینمایند.
این سند متشکل از ۳ حساب شامل حساب جاری، حساب سرمایه و حساب مالی است:
۱. حساب جاری
در این بخش، مبادلات کالا، خدمات، درآمد عوامل تولید و انتقال وجوه بلاعوض بین شهروندان مقیم و غیرمقیم در کشور گزارش میشود و مشتمل بر چهار زیربخش است :
تراز حساب جاری در واقع نشانگر جریان خالص منابع با جهان است و پایداری در آن نقش به سزایی در مهار و پیش بینی وقوع بحرانهای ارزی دارد.
۲. حساب سرمایه
این حساب شامل نقل و انتقال وجوه عاید از سرمایه و داراییهای غیرتولیدی و غیرمالی است. برای تفسیر آثار بخشایش بدهی و کمکهای بلاعوض سرمایهگذاری بسیار حیاتی است.[۷]
۳. حساب مالی
این بخش نشان میدهد که چگونه عدم توازنهای حسابهای بالا (کسری یا مازاد) تأمین مالی میشوند. معیار آن، خالص تملک داراییهای خارجی و خالص ایجاد بدهیهای خارجی است. این بخش بیانگر خالص وامدهی/وامگیری در قبال کشورهای جهان است.
۴. خالص خطاها و از قلمافتادگیها
این بخش از تراز پرداختها بهعنوان یک بخش ترازکننده باقیمانده عمل میکند و نشاندهنده اختلاف آماری ناشی از شکافهای دادهای یا عدم تطابق در ثبت اقلام است. بنابراین شامل دریافتها و پرداختهای ارزی لحاظ نشده است.

جدول ۱. خلاصه تمام زیرحسابهای تراز پرداختها
تراز پرداختها مهم ترین سند مالی بین المللی یک کشور است که دادههای مرکب اتصال بخشهای حقیقی و اسمی داخلی اقتصاد با بخشهای خارجی متناظر را از مجاری گستره پیچیده انواع بازارها را نشان میدهد. از این حیث؛ سیاستگذاری ترار پرداختها اثر بسیار بالایی در سیاستگذاری اقتصادی کشور و به ویژه هم پوشانی اثرات جانبی سوء سیاستها نسبت به یکدیگر خواهد داشت. دراین شرایط همگرایی سیاستهای ارزی، تجاری و صنعتی معنا پیدا میکند.
به روشهای مختلفی در زیر تیترهای قبل سعی بر بیان وجود ویژگیهای فراتر برای تراز پرداختها در سنجش وضعیت ارزی بیان شد. در این قسمت به شرح برخی از این ویژگیها در دو محور خواهیم پرداخت.
دقت در اندازه گیری منابع و مصارف با توجه به تفکیکهای دقیق و مشخص شدن سطح دسترسی و کیفیت ارزهای به دست آمده برای مثال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
در جدول زیر تفاوت میان آمار تراز تجاری گمرکی و تراز پرداختها در دو شاخص «صادرات غیرنفتی» و «واردات» نشان داده شده است.

جدول ۲. تفاوت گزارش صادرات و واردات از روی تراز گمرکی و تراز پرداختها سال ۱۴۰۳ (میلیارد دلار)
با توجه به اینکه تراز تجاری گمرکی معادل ارزی (دلاری) جریان ورودی و خروجی کل کالا نشان میدهد و حساب جاری نیز کل منابع و مصارف ارزی حال[۱۰] کشور در نظر میگیرد، جدول ۲ نشان میدهد تراز تجاری از سمت صادرات غیرنفتی (منابع ارزی) ۳/۸- میلیارد دلار و از سمت واردات (مصارف ارزی) ۶/۱۳+ میلیارد دلار با تراز پرداختها تفاوت دارد. تفاوت این دو آمار در سمت صادرات غیرنفتی ناشی از دو عامل است:
تفاوت دو آمار در سمت واردات نیز به این دلیل است که آمار تراز پرداختها علاوه بر واردات رسمی، برآورد قاچاق ورودی را نیز در بر میگیرد.
بنابراین تراز تجاری گمرکی در مقابل تراز پرداختها با در نظر نگرفتن بسیاری از عوامل از جمله:
با توجه به اعداد جدول ۲ همانطور که در جدول ۱ توضیح داده شد، به وضوح دیده میشود که بخش کالا صرفاً بخشی از حساب جاری ذیل تراز پرداختها بوده و اشتراکاتی با تراز تجاری گمرکی دارد.
با توجه به مطالب بالا، ارزیابی وضعیت ارزی کشور بر اساس تراز پرداختها میتواند ظرفیتهای جدیدی را در تصمیم گیریهای چند بعدی و کلان ارزی از جمله کیفیت نظام و ترتیبات ارزی، کیفیت ساختار نرخها و تعامل با بازیگران مختلف در بازارهای رسمی و غیررسمی ایجاد کند یا حداقل راهگشا باشد. البته این رویکرد آسیبها و ضعفهای مخصوص به خود را نیز دارا است که باید در گزارش بعدی قرار گیرد.
پانویس:
[۱] یکی از اصول مهم در دستور العمل ۷، اصل مقیم بودن یا ساکن بودن در کشور مورد مطالعه است.
[۲] جدیدترین نسخه دستورالعمل تراز پرداختها، ویرایش هفتم است که در تیرماه سال جاری توسط صندوق بین المللی پول منتشر شده است.
[۳] بانکهای مرکزی، مراکز آمار
[۴] حساب جاری: Current Account، حساب سرمایه: Financial Account، حساب سرمایه: Capital Account، خالص خطاهای آماری و ازقلمافتادگیها: Net Errors and Omissions. معادله ریاضی تراز پرداختها از قرار زیر است:
![]()
[۵] در گزارش تراز پرداختهای ایران که مبتنی بر استاندارد ۵ صندوق بین المللی پول است، این بخش «حساب درآمد» نام دارد.
[۶] در گزارش تراز پرداختهای ایران که مبتنی بر استاندارد ۵ صندوق بین المللی پول است، این بخش «حساب انتقالات» نام دارد.
[۷] با توجه به تعریف جدید استاندار ششم از این حساب و تفکیک آن از حساب مالی در استاندارد ۴ و ۵ اندازه این حساب معمولاً کوچک است.
[۸] Option
[۹] Futuers
[۱۰] مبادلات ارزی بدون در نظر گرفتن سرمایه گذاریها و تبادلات مالی که ترجیح زمانی (نرخ بهره) بر آنها اثر دارد.
انتهای پیام/ پول و بانک