به گزارش مسیر اقتصاد دومین نشست از یازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «تنوع مبادی و اصلاح الگوی واردات غذای اساسی»، یکشنبه ۴ آذرماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۴ الی ۱۷ با همکاری اندیشکده اقتصاد مقاومتی و با میزبانی «مرکز مبادله ایران» برگزار شد. این نشست، دومین نشست تخصصی از یازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در بازه آبان تا اسفندماه سال جاری با موضوع «امنیت غذایی؛ کشاورزی بهرهور و تجارت تحریمناپذیر» در حال برگزاری است. یازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی فرآیندی چندماهه است که با افتتاحیه شروع شده، سپس با چندین نشست تخصصی ادامه مییابد و در نهایت با برگزاری اختتامیه در تاریخ ۲۹ بهمن ماه و همزمان با سالروز ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به کار خود پایان میدهد. همچنین در جریان این همایش، به جای مقاله «طرح سیاستی» دریافت، بررسی و داوری میشود تا مورد استفاده تصمیمگیران و دستگاهها قرار گیرد.
در این نشست به بررسی الگوی تامین کالای اساسی از محل واردات پرداخته شد و کارشناسان، راهکارها و الزاماتی برای تحریم ناپذیر کردن نظام تامین کالای اساسی وارداتی ارائه و پیشنهاد کردند.
مجید کریمی رئیس مرکز تسهیل تامین مالی تولید وزارت امور اقتصاد و دارایی گفت: سیاست هایی که در کشور اجرا شده اند باعث اتکای ما به واردات شده است، سیاست هایی که در ظاهر درست هستند اما باعث ایجاد مسائلی شده اند.
وی افزود: یکی از این سیاستها، سیاست خرید تضمینی به خصوص در گندم است؛ این سازکار خرید تضمینی باعث خودکفایی شده است و شکی در آن نیست. وقتی قیمت گندم را طی ده سال گذشته صعودی افزایش داده ایم اما قیمت آرد را تکان نداده ایم، سبب انحراف آرد و کسری بودجه و … شده است و بهره وری تولید گندم هم بالاتر نرفته و کیفیت گندم پایین آمده است.
کریمی ادامه داد: نکته دیگر اینکه قیمت های نسبی را نیز از بین برده ایم که این موضوع باعث شده است کشاورز دیگر جو کشت نکند و مجبور باشیم جو وارد کنیم. در این شرایط بهره وری برای کشور مهم نیست و با قیمت گذاری و به هم خوردن قیمت نسبی، تولید را بالا برده ایم.
وی افزود: مثلا اگر میتوانستیم محصول دیگری را جایگزین کنجاله سویا کنیم دیگر انگیزه ای برای واردات آن نمی ماند. پس با توجه به نوع اقتصادی که چیده ایم تولید سایر محصولات اساسی در کشور را از بین برده ایم.
رئیس مرکز تسهیل تامین مالی تولید وزارت امور اقتصاد و دارایی اظهار داشت: نکته دیگر این است که ما در شرایط تحریم با روش های سخت و پیچیده برای کشور ارز آوری میکنیم؛ اما در خرج کردن آن هیچ برنامه ای نداریم. به خاطر بی برنامگی، هزینههای بسیاری برای دموراژ و cfr به کشور تحمیل میشود.
کریمی با اشاره به اینکه با برزیل ۱۵ میلیارد دلار تجارت به خصوص در کالای اساسی وجود دارد، گفت: نکته قابل توجه، نهاد متولی کمیسیون مشترک ایران و برزیل است که به این حوزه بدون ربط است و بهتر است جهاد کشاورزی متولی اصلی باشد.
وی افزود: برزیلی ها از ما یوآن میخواستند و مثل ما ارز مرغوب و نامرغوب برایشان موضوعیت نداشت و میتوان به آنها از طریق یوآن به صورت مستقیم پرداخت کرد. همچنین اگر کسی را به صورت مستقر در برزیل داشته باشیم و راه های دور زدن تحریم را آنجا پیاده کند خیلی از مشکلات ما حل میشود.
کریمی ادامه داد: علاوه بر شرکت های معروف جهانی مثلا در امارات نیز ما چون کمیسیون مشترک غیرمرتبط داریم نمیتوانیم اینکار را انجام دهیم.
کریمی با اشاره اینکه نباید واسطه ها در واردات افزایش پیدا کند، گفت: باید هزینه های واسطه های موجود را نیز کاهش دهیم. بانک مرکزی نیز نباید به صورت خطی ارز دهی کند. در این خصوص با توجه به فصل برداشت ارز و مسائل مربوط به نیاز کشور به واردات و مدت نگهداری واردات، تامین ارز انجام شود تا با قیمت کمتری خریداری صورت گیرد.
انتهای پیام/ کشاورزی