مهدی قربانیان کارشناس حوزه قاچاق اندیشکده اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به کاهش قاچاق پوشاک به کشور در سالهای اخیر گفت: آمار قاچاق پوشاک از سال ۱۳۹۷ کاهش پیدا کرده است اما علت آن مبارزه با قاچاق با استفاده از شناسه کالا و کد رهگیری نبوده است؛ بلکه دلیل اصلی آن افزایش نرخ ارز و کاهش مصرف بوده است.
وی با اشاره به اینکه طبق دادههای متقابل گمرکات طرفهای تجاری در پایگاه اطلاعاتی نقشه تجارت[۱] ورودی قاچاق پوشاک به ایران کاهش پیدا کرده است ولی علت آن مبارزه با قاچاق نیست، گفت: بعد از سال ۱۳۹۷ جهش نرخ ارز به صورت مکرر به وجود آمد. بعد از این سال بود که علاوه بر کاهش قدرت خرید مصرفکننده، سهم پوشاک در هزینه درآمد خانوار نیز کاهش پیدا کرده است و به همین دلیل ورود قاچاق پوشاک به کشور کمتر شده است اما نمیتوان دلیل این کاهش را مبارزه با قاچاق از طریق اعمال کد رهگیری دانست.
این کارشناس حوزه قاچاق افزود: طبق آمارهایی که از گمرک دریافت شده است تقریبا ۱۰ استان ۸۸ درصد پروندههای قاچاقِ پوشاک را به خود اختصاص داده بودند که عمدتاً استانهای غربی و جنوبی کشور بودند و ۱۹ گمرک هم ۸۷ درصد ارزش پروندهها را به خودشان اختصاص داده بودند. روشهای متعددی برای قاچاق پوشاک از طریق گمرک وجود دارد و به عنوان یک نمونه تخلف ورود کالا به صورت خلاف اظهاری است. به این صورت که پوشاک وارد میشود ولی به عنوان پارچه اظهار میشود.
قربانیان با بیان اینکه مسیرهای مختلفی برای ورود قاچاق پوشاک وجود دارد و به ترتیب اهمیت قاچاق گمرکی، قاچاق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و همچنین قاچاق از استثنائات تجاری مانند قاچاق تهلنجی، قاچاق کولبری و قاچاق مسافری قابل ذکر است؛ بیان داشت: در گمرک جمهوری اسلامی ایران به علت اینکه تجار ما قصد دارند از پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض بندری فرار کنند و یا اینکه قصد دارند از فرآیندهای طولانی ترخیص گمرکی و بندری عبور کنند، ترجیح میدهند به روشهای خلاف قانون و به صورت قاچاق کالا را وارد کشور کنند.
قربانیان تاکید کرد: گمرک به تنهایی نمیتواند در مقابل قاچاق مبارزه کند و نباید کشفیات این سازمان شامل تمام قاچاق ورودی باشد. به این علت که یکی دیگر از وظایف گمرک تسهیل تجارت است و بازرسی تمام محمولهها و کانتینرها مطلوب نیست. بسیاری از محمولههایی که وارد گمرک میشوند باید از مسیر سبز عبور کنند و توزیع ریسک در طول زنجیره تامین اتفاق بیفتد و وزارتخانهها و سازمانهای دیگری نیز باید پیش و پس از گمرک نقش آفرینی کنند.
پینوشت:
[۱] Trade Map
انتهای پیام / تولید