فعال حوزه تجارت و بازرگانی مطرح کرد

تاجران کشورهای منطقه از فرصتهای تجاری یکدیگر هیچ شناختی ندارند

Short URL: https://masireqtesad.ir/?p=118357
شناسه خبر: 118357 ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰:۱۴
تجارت منطقه‌ای تجارت خارجی هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
حسن همتی فعال حوزه تجارت و بازرگانی، در حاشیه هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه در حوزه تجارت منطقه‌ای اصلا تعاملی وجود ندارد که بتوان به فکر توسعه آن بود، گفت: عدم برنامه‌ریزی برای این موضوع سبب عدم شناخت تاجران ایرانی از ظرفیت‌های منطقه‌ای و متقابلا عدم شناخت تاجران کشورهای منطقه از ظرفیت‌های ایران است. یکی از راهکارهای توسعه تجارت منطقه‌ای، توسعه نمایشگاه‌های مجازی عرضه محصولات با هدف تقویت شناخت به توانمندی‌ها و بازار ایران است. اندیشکده‌ها با توجه به نگاه کلانی که به موضوع دارند، می‌توانند در یافتن راهکارها و رساندن آن‌ها به سیاستگذاران حوزه تجارت و حتی تاجران کمک کنند.

حسن همتی، فعال حوزه تجارت و بازرگانی، در حاشیه هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: مشکل بزرگی که در تجارت خارجی و به ویژه تجارت منطقه‌ای و تعامل اقتصادی با کشورهای منطقه وجود دارد این است که اصلا تعاملی وجود ندارد که به دنبال توسعه آن باشیم. بخش خصوصی جهت توسعه تجارت با کشورهای منطقه به استفاده از ظرفیت نمایشگاه‌ها و حضور در این کشورها، استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی و… نیاز دارد که در رابطه با کشورهای همسایه و منطقه برای هیچکدام از این موارد برنامه ریزی نشده است.

تاجران کشورهای منطقه از فرصت‌های تجاری یکدیگر هیچ شناختی ندارند

وی ادامه داد: عدم برنامه‌ریزی برای این موضوع سبب عدم شناخت تاجران ایرانی از ظرفیت‌های منطقه‌ای و متقابلا عدم شناخت تاجران کشورهای منطقه از ظرفیت‌های ایران است.

وی افزود: یکی از راهکارهای توسعه شناخت متقابل کشورهای منطقه از ظرفیت‌های یکدیگر و در ادامه توسعه تجارت منطقه‌ای، توسعه نمایشگاه‌های مجازی عرضه محصولات با هدف تجارت منطقه‌ای است. به این ترتیب اگر همه محصولات قابل تجارت ایران در بخش‌ها و صنایع مختلف متناسب با نیازها و سبک و سلیقه مشتریان کشورهای منطقه در یک نمایشگاه مجازی تجمیع شده باشد و خدمات تامین و حمل و نقل آن توسط شرکت‌های داخلی انجام بگیرد، حتما در توسعه تجارت منطقه‌ای ایران کمک کننده خواهد بود.

انتقال راهکارهای اندیشکده‌ها به فعالان تجارت منطقه‌ای در بستر همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

وی با اشاره به نقش هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در توسعه روابط اقتصادی خارجی کشور گفت: همیشه گفته شده‌است که باید ارتباط سازنده‌ای بین صنایع، تاجران و مراکز فکری و علمی وجود داشته باشد. اندیشکده‌ها با توجه به تغییرات شرایط اقتصادی و سیاسی و نگاه کلانی که به موضوع دارند، می‌توانند در یافتن راهکارها و رساندن آن‌ها به سیاستگذاران حوزه تجارت و حتی تاجرانی که در حال فعالیت میدانی هستند کمک کننده باشند.

همتی در پایان افزود: اندیشکده‌ها با تبیین راهکارها و در اختیار تاجران قرار دادن آن‌ها به نوعی مغز متفکر سیاستگذاری حوزه تجارت به شمار می‌روند. معمولا تاجران فرصت کار فکری و یافتن راهکارهای جدید ندارند و این قبیل موضوعات در بستر فعالیت‌های اندیشکده‌های مختلف و در بستر همایش‌های این چنینی قابل دستیابی است.

انتهای پیام/ تجارت و ارز