به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد طرح سهمیهبندی بنزین به منظور تحقق اهدافی همچون مدیریت مصرف داخلی و جلوگیری از روند فعلی قاچاق سوخت در سال ۱۳۸۶ اجرایی شده بود. از این رو انتظار میرفت دولت در مقطع فعلی نیز دست کم پس از مطالعه عواقب طرح قبلی و با رفع مشکلات آن اقدام به اجرای سهمیهبندی بنزین نماید.
همت قلیزاده کارشناس ارشد برنامه و بودجه در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: در بحث بنزین ما با نظریه دو گروه اقتصاددان روبرو هستیم که گروهی به افزایش قیمت بنزین تا سطوح جهانی معتقد هستند و دسته دیگری اغلب در مورد تبعات افزایش قیمت بنزین هشدار میدهند. اما در این خصوص ما با یک تجربه در موضوع هدفمندی یارانهها و طرح سهمیهبندی بنزین روبرو هستیم که باید در طرح فعلی از تجارب آن استفاده میشد.
وی با اشاره به اینکه مصرف بنزین در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان بالا نیست، گفت: قاچاق بنزین در کشورمان چشمگیر نیست و کمتر از یک درصد این محموله سوختی در سال قاچاق میشود که این رقم نیز پائینتر از میانگین جهانی است. نه تنها اتلاف انرژی و اسراف در ایران رخ نمیدهد بلکه ۹۰ درصد مواد سوختی کشور گازوئیل، نفت گازسوز و … است و ۱۰ درصد کل انرژی ایران را بنزین تشکیل میدهد.
قلیزاده با بیان اینکه دولت در افزایش قیمت بنزین وعدههای خود را عملی نکرد و یارانه اختصاص یافته در این زمینه نیز کارساز نیست، افزود: اصلاح قیمتها در حوزه سوخت قدرت خرید مردم را در تامین مایحتاج آنها پائین آورده و در این شرایط تاثیر این افزایش قیمت روی کالاها و خدمات محسوستر خواهد بود.
وی افزود: علاوه بر این افزایش قیمت بنزین به کاهش مصرف سوخت منجر نمیشود و تنها با ارتقای کیفی تولید خودرو است که میتوانیم به روند کاهش مصرف بنزین امیدوار باشیم.
این کارشناس اقتصادی در پایان ضرورت تولید سوخت استاندارد را یادآور شد و گفت: در سالهای اخیر، آمار تلفات جادههای ایران در هر سال حدود ۱۷ هزار کشته است که از آمار کشتههای ما در جنگ تحمیلی نیز بیشتر است. در این شرایط ما راهی جز ارتقای تولید خودرو و کیفیت بنزین داخلی نداریم که در این زمینه باید پیشگام باشیم.
انتهای پیام/ نفت و انرژی