به گزارش مسیر اقتصاد موضوع صدور مجوز احداث پتروشیمی در استان فارس در سال ۱۳۸۶ توسط هیئت وزیران، با هدف توسعه صنعتی استان فارس و با تعهد تأمین خوراک از خط اتیلن مرکز در شهرهای فیروزآباد، فسا، جهرم، داراب و استهبان و مشارکت بخش خصوصی مورد تأیید قرار گرفت که پتروشیمی داراب یکی از این طرحها است.
جدول زیر اطلاعات طرحهای پتروشیمی تعریفشده در مسیر خط لوله اتیلن مرکز را نشان میدهد:
پتروشیمی داراب از مجتمعهای پتروشیمی تعریفشده در مسیر خط لوله اتیلن مرکز است که با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن پلیاتیلن در زمینی به مساحت ۲۷۵ هکتار و با سرمایهگذاری ۳۰۸ میلیون دلاری و ۵۱۴ میلیارد ریالی در اردیبهشت ۱۳۸۸ کلنگزنی شد.
به گفته افشاری نماینده وقت مردم داراب در مجلس شورای اسلامی این مجتمع پتروشیمی قرار بود با سرمایهگذاری سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بازنشستگی و دولت احداث شود.
این پتروشیمی تا سال ۹۱ پیشرفت محسوسی به خود ندید که دلیل آن از زبان مسئولان شهری سهم داشتن بیش از ۲۰ درصدی دولت در پروژه و ترکیب اعضای هیأت مدیره عنوان شد.
با برطرف شدن این مشکلات و تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی، انتظار میرفت این پروژه با سرعت در پیشرفت فیزیکی طی ۴ سال ساخته شود؛ اما پیشرفت فیزیکی این پروژه هیچگاه به بالاتر از ۱۳ درصد نرسید.
همزمان با سفر هیأت دولت یازدهم به استان فارس در اسفند ۱۳۹۳، سید محمد احمدی استاندار وقت این استان با تاکید بر تلاشهای صورت گرفته برای راهاندازی پروژههای پتروشیمی وعده داد که نه تنها پتروشیمی داراب، بلکه دیگر واحدهای پتروشیمی استان فارس، ظرف سه تا چهار سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید که این وعده نیز پس از گذشت حدود ۵ سال به فراموشی سپرده شد.
مهمترین مانعی که سبب شده است این پتروشیمی به یکی از طرح های غیرفعال پتروشیمی ایران تبدیل شود، تعریف آن در منطقهای نامناسب از لحاظ تامین آب و خوراک پایدار است.
وابستگی خوراک این مجتمع به پتروشیمی فیروزآباد با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۳ درصد از یک طرف و خشکسالی و بحران آب در سراسر استان فارس، مسائلی نبوده و نیستند که با اعتراض نمایندگان مجلس یا مسئولان شهری و استانی مرتفع شود.
در همین راستا رضا انصاری، نماینده مردم داراب در مجلس در گفتگویی با اینکه به خشکسالی و بحران آب در شهرستان داراب و تاثیرات منفی آن بر بخش کشاورزی این شهرستان اذعان دارد؛ اما احداث پتروشیمی در شهرستان را نیز ضروری میداند. با توجه به نیاز این واحد به حدود ۳ میلیون متر مکعب آب در سال معلوم نیست در شرایطی که بخش کشاورزی این منطقه از نبود آب رنج میبرد، چگونه قرار است آب مورد نیاز پتروشیمی داراب تامین شود.
به همین دلیل سال ۹۶ مجری احداث طرحهای پتروشیمی استان فارس از جمله پتروشیمی داراب اعلام کرد که به دلیل نبود زیرساختهای لازم از جمله تامین آب مورد نیاز، خط انتقال خوراک و راههای حمل و نقل ارزان از جمله راهآهن احداث این طرحها توجیه اقتصادی ندارد و لازم است که این طرحها را به منطقه عسلویه انتقال داد و با توجه به خرید سهام این پتروشیمیها توسط مردم، میتوان این طرحها را به نام هریک از شهرستانها در آن منطقه راهاندازی کرد تا مردم سهامدار شرکتهای جدید شوند.
با مطرح شدن موضوع انتقال طرح پتروشیمی داراب به منطقه عسلویه، برخی از نمایندگان مجلس و مسئولان شهری مخالفت خود با این پیشنهاد را اعلام کردند. در اظهار نظری عجیب سید محسن علوی، نماینده مردم لامرد استان فارس بحث انتقال پتروشیمیهای پنجگانه فارس به عسلویه را یک موضوع امنیتی مطرح کرد و پتروشیمیهای استان فارس را ناموس این استان خواند!
واکنشهای غیرکارشناسی از سوی مسئولان شهری و استانی سبب شد که در تیرماه سال ۹۶ مردم داراب با حضور در فرمانداری این شهرستان عدم موافقت خود را با جابهجایی پتروشیمی داراب اعلام کنند.
وعدههای نادرست مسئولین درباره اشتغال این واحد پتروشیمی سبب شد مردم به این طرح، به دید یک پروژه با اشتغالزایی بالا نگاه کنند؛ در حالی که در مجتمعی مشابه پتروشیمی داراب در بهترین حالت تنها ۲۰۰ تا ۴۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد.
از طرف دیگر به گفته عبدالرضا قاسم پور، فرماندار وقت داراب بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث این پتروشیمی هزینه شده است که حاصل آن طی ۱۰ سال تنها چند عدد سوله و دیوارکشی و فنسکشی بوده است.
لازم است مردم داراب این نکته را نیز در نظر بگیرند که با این حجم از سرمایه در مدتی مشابه، چند موقعیت شغلی مناسبتر در حوزه کشاورزی، خدمات و صنایع کوچک میتوانست ایجاد شود که با صرف این هزینه در بیابانی به نام محل احداث پتروشیمی (که هیچکدام از شرایط اولیه احداث این مجتمع را ندارد) به باد رفت و تنها افراد معدودی در قالب مدیر و عضو هیئت رئیسه و … از عواید این سرمایه منفعت بردند.
بسیار واضح است که طرحهای نیمه تمام پتروشیمی در مناطقی که با بحران آب مواجه هستند، هیچگاه به سرانجام نخواهند رسید و کارکرد اینگونه طرحها به وعدههایی جهت جمعآوری رای تبدیل شده است.
این مسئله در مورد پتروشیمی داراب به وضوح قابل مشاهده است؛ چرا که تنها ساعاتی پس از مراسم کلنگزنی این پتروشیمی، حمید بهبهانی وزیر وقت راه و ترابری در جمع مردم این شهرستان ضمن تاکید بر تلاش دولت برای تأمین مطالبات مردم در سخنانی گفته بود که رأی مردم در پیشبرد اهداف مؤثر است و امیدواریم مردم بهترین گزینه را در انتخابات خردادماه انتخاب کنند! [۱]
بنابراین ضروری است بحث احداث و انتقال مجتمعهای پتروشیمی استان فارس با برگزاری جلسات تخصصی میان کارشناسان، مجری طرح، سهامداران و مسئولان دستگاههای ذیربط از جمله سازمان محیط زیست بررسی شود و نتیجه آن بدون سوگیریهای جناحی یا منطقهای در اسرع وقت عملی شود.
پینوشت:
[۱] ایسنا؛ کد خبر: ۰۶۲۳۱-۸۸۰۲
انتهای پیام/ نفت و انرژی