۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۴۹۰ ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۱

کاهش هزینه‌های دولت یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی است که دولت‌ها در سال‌های گذشته به منظور کسری بودجه خود اتخاذ کرده‌اند. بررسی تجربه ۴ کشور فرانسه، آلمان، کره‌جنوبی و مکزیک نشان می‌دهد که اولین اقدام در این راستا از خود وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی شروع می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد کسری بودجه دولت با توجه به هزینه های جاری و عمرانی که دارد، وظایف اصلی آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس تجربه کشورها کاهش هزینه‌های دولت می تواند بهترین راهکار برای کاهش این کسری بودجه باشد.

در واقع کاهش هزینه های دولت به بازگشت منابع بودجه به امور عمومی و عمرانی کشور کمک می کند. از این رو هریک از کشورها مسیرهای مختلفی را در جهت کاهش کسری بودجه خود در پیش گرفته اند.

در ادامه،‌ تجربه ۴ کشور در این زمینه بررسی می شود:

سوق دادن کارمندان دولتی به سمت کارآفرینی در فرانسه

یکی از مسیرهایی که دولت فرانسه در زمینه کاهش هزینه های دولت در پیش گرفت، تعدیل کارمندان و تشویق آنها به سمت کارهای تجاری بود. در این راستا مسیری طراحی شد که تعداد کارمندان دولت تعدیل و فرایند ایجاد شرکت و مشاغل تجاری برای آنان بیش از پیش تسهیل گردد.

از زمان اتخاذ این رویکرد، تعداد کارمندان دولت کاهش یافت و آنان به سمت کارآفرینی در حوزه امور مالی،‌ تامین اجتماعی و اداری متمایل شدند. از طریق این تعدیل نیروی استخدامی، دولت فرانسه توانست میلیاردها دلار در هزینه های خود صرفه جویی کند.

کاهش ارائه تسهیلات رفاهی به کارمندان دستگاه های اجرایی در آلمان

کسری بودجه دولت آلمان در سال ۲۰۱۰ بیش از ۵۰ میلیارد دلار بود، از این رو کاهش هزینه های دولت یکی از اقدامات مهم برای این کشور محسوب می شد. به همین دلیل دولت تصمیم گرفت قوانین سخت گیرانه مالی را با عنوان «ترمز مخارج دولت[۱]» تصویب کند.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته این برنامه می بایست کسری بودجه را به ۱۰ میلیارد دلار برساند. برنامه «ترمز مخارج دولت» شامل کاهش یارانه شرکت‌های دولتی، کاهش تسهیلات رفاهی کارمندان دولت و دریافت مالیات از شرکت های مالی بود. همچنین جلوگیری از افزایش حقوق کارمندان دستگاه های اجرایی از دیگر مصوبات این برنامه بود.

تشدید نظارت بر عملکرد مصارف بودجه در کره جنوبی

مسیری که دولت کره جنوبی برای کاهش هزینه های خود در نظر گرفته، تمرکز بر اقداماتی است که دارای بهره وری و خروجی مد نظر باشد. سپس در مرحله بعد، تشدید نظارت بر هزینه کرد دستگاه های اجرایی نیز از دیگر اقدامات مهم این کشور برای جلوگیری از هدر رفت منابع بودجه ای بوده است.

همچنین سیاست این دولت برای افزایش درآمدهای پایدار پایین نگه داشتن نرخ مالیات ها و افزایش پایه‌های مالیاتی بوده است.

کاهش هزینه های جاری وزارتخانه ها در مکزیک

مکزیک در سال ۲۰۰۷ برنامه کاهش وابستگی به نفت را آغاز کرد. این برنامه بر پایه چهار اصل کاهش هزینه های دولت، بهبود شیوه بودجه ریزی، افزایش درآمدهای دولت و گسترش پایه های مالیاتی اجرایی شد.

در این راستا و به منظور کاهش هزینه ها، اولین اقدام دولت نظارت بر هزینه کرد وزاتخانه ها و دستگاه های اجرایی بود. دولت تصمیم گرفت مصوبه ای را به نهادهای دولتی ابلاغ کند که بر اساس آن هزینه ها در امور رفاهی، تسهیلات و جاری این نهادها کاهش یافت. همچنین دولت مکزیک هرساله در انتهای سال میزان هزینه کرد وزارتخانه ها را نسبت به سال گذشته بررسی می کند.

در پایان می توان این گونه بیان کرد که با توجه به وضعیت اقتصاد سیاسی و محدودیت های مالی، در سال های گذشته یکی از اصلی ترین مسیرهایی که دولت ها برای جبران کسری بودجه خود در نظر گرفته اند، کاهش هزینه های خود بوده است. همچنین بررسی ها نشان می دهد که کاهش هزینه های دولت تا ۵۰ درصد از کسری بودجه را می تواند جبران کند.

پینوشت:

[۱] Schuldenbremse

منبع: گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی  yon.ir/YV3kz

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

  1. هرچند سران کشور ما از ابتدا اعتقادی به موضوع اقتصاد نداشته و اقتدار و توسعه منطقه ای و جهانی را با تکیه بر منابع درامد مختلف بطور شتابان در دستور کار قرار دادند در میان هزینه های اشکار، بودجه بنیاد شهید و جانبازان باندازه بودجه یک کشور کوچک است و از همه بدتر بسیاری افراد که امروزه بنام جانباز حقوق بالایی دریافت میکنند و کار مفیدی در جنگ نکرده و با شیادی و تمارض بدون هیچ معلولیتی یا مرتبط کردن مشکلات جسمی مادرزادی یا حوادث دیگر مانند جراحات چاقوکشی خیابانی به جنگ، و خیانت برخی پرسنل سپاه و پرونده سازی جبهه، بار سنگین و اصلاح ناپذیر بر گرده مردم تحمیل کردند. کسانیکه جنگ را نعمت و بر طبل ادامه ان میکوبیدند هرگز تصور چنین وضعی نداشتند. بازنگری و حذف یا اصلاح درصدهای جانبازی و میزان دریافتی باید بازنگری شود. همسایه من یک ازاده بود که هرگز از شکنجه و سختیهای اسارت حرفی برای گفتن نداشت اما زمانیکه احمدی نژاد ۳۰ میلیون بحسابش ریخت نوحه سرایی و ماتم رنجهای دوران اسارت شروع شد

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.