۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۲۸۰ ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

در صورت عدم اصلاح ساختار بودجه و عدم تعدیل هزینه‌ها، رقم کسری بودجه دولت آمریکا در پایان سال ۲۰۱۹ به هزار میلیارد دلار خواهد رسید. به گفته اقتصاددانان آمریکایی، تداوم روند افزایش بدهی‌ها و کسری بودجه آمریکا یکی از مشکلات بزرگ اقتصاد این کشور محسوب می‌شود و لازم است از طریق کاهش و ضابطه مند نمودن هزینه‌های اجرایی دولت، از روند آن جلوگیری شود.

به گزارش مسیر اقتصاد ویلیام گیل[۱] که یک اقتصاددان مطرح در آمریکاست، کتابی با عنوان «درمان مشکلات مالی؛ بدهی های آمریکا و سرمایه گذاری در آینده» درخصوص کاهش هزینه‌های دولت و بدهی های ملی آمریکا نوشته است. وی در این کتاب می گوید: بدهی ۲۲ هزار میلیارد دلاری آمریکا این کشور را رو به زوال خواهد برد، مگر آنکه برنامه ای برای تعادل بین درامدها و هزینه های خود طراحی و پیاده سازی کند.

این کارشناس اقتصادی بیان می کند که کسری بودجه دولت آمریکا در سال گذشته ۷۷۹ میلیارد دلار بوده است که طبق پیش بینی های صورت گرفته، تا پایان سال ۲۰۱۹ این رقم به هزار میلیارد دلار می رسد. در صورت عدم مقابله با مشکلات مالی آمریکا به خصوص در حوزه بدهی ها و کسری بودجه، این کشور در سال های آتی دچار بحران های شدیدی خواهد شد.

حرکت رو به زوال آمریکا در صورت عدم اصلاح ساختار بودجه

طبق گفته مایا ماکگیویناس[۲] چرخه نابودی و بحران آمریکا از سال ۲۰۰۰ آغاز شده است و به این صورت است که افزایش هزینه های غیر ضروری دولت در سال های آتی باعث ایجاد محدودیت های مالی برای آنان می شود، از طرفی ساختار مالی این کشور به گونه ای است که سرمایه ها به سمت ثروتمندان سرازیر می شود و به افراد طبقه متوسط و فقیر جامعه منابعی اختصاص نمی یابد. این امر باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی و به تبع آن کاهش نرخ دستمزد ها می شود، سپس سطح زندگی این دو قشر تحت تاثیر قرار می گیرد. این چرخه ادامه خواهد داشت و در پایان افزایش شکاف مذکور منجر به نابودی اقتصاد آمریکا خواهد شد.

این کارشناس بودجه معتقد است وضعیت مالی اقتصاد آمریکا آنچنان وخیم است که حتی نمی توان آن را با اخذ مالیات ۱۰۰ درصدی از ثروتمندان این کشور نیز بهبود داد. وی تغییرات ساختاری در بودجه این کشور را از اقدامات ضروری برای جلوگیری از ایجاد بحران مجدد در این کشور می داند.

کسری هزار میلیارد دلاری دولت آمریکا نتیجه گسترش بی‌ضابطه هزینه‌ها

طبق گزارش وزارت خزانه داری آمریکا، کسری بودجه و بدهی دولت این کشور نسبت به سال گذشته به طور متوسط ۱۷ درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش که دفتر بودجه این وزارتخانه منتشر کرده است، عامل اصلی افزایش این شاخص ها، افزایش هزینه ها بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است که بدهی های دولت آمریکا به صورت ثانیه ای افزایش می یابد. این در حالی است که در سال ۲۰۰۰ نه تنها این کشور درآمدهای مازاد ۲۳۶ میلیارد دلاری داشته، بلکه بدهی هایش نیز کمتر از ۶ هزار میلیارد دلار بوده است.

لزوم کاهش هزینه های غیر ضروری دولت آمریکا

ویلیام گیل معتقد است به دلیل عمق گسترده بحران بدهی دولت آمریکا، روش های سنتی کاهش کسری بودجه، همچون تعدیل حقوق برخی کارمندان و استفاده از منابع بانکی، هرچند ضروری است اما دیگر پاسخگوی مشکلات موجود نیست و با این روش ها نمی توان تحولات بزرگی را در حوزه بودجه آمریکا ایجاد کرد.

وی کاهش هزینه‌های غیر‌ضروری دولت را از مهمترین اقدامات در جهت رفع مشکلات مالی آمریکا می داند و در ادامه راهکارهای زیر را ارائه می دهد:

  • کاهش هزینه های اضافی و غیر ضروری در کاخ ریاست جمهوری و دستگاه های اجرایی؛
  • اخذ مالیات از سوداگری، خرید و فروش متعدد مسکن و افزایش درصد مالیات شرکت های دولتی؛
  • اصلاح و هدفمندسازی نظام یارانه ها؛
  • واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی و با نظارت دولت.

این اقتصاددان در پایان بیان می کند که قانون گذاران آمریکایی تمایلی به کاهش مخارج و هزینه های خود ندارند و این امر ممکن است آینده آمریکا را با نابودی مواجه کند. برای جلوگیری از این روند ضروری است درآمدها افزایش و هزینه های اضافی کاهش یابد و همچنین بر روی فعالیت های دارای بازده متمرکز شود.

پینوشت: 

[۱] William Gale

[۲] Maya MacGuineas

منبع:

پایگاه yon.ir/9TdFA  ،Knowledge Wharton

پایگاه yon.ir/zrD9e  ،Usa today

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.