۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۸۱۲ ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

سیاستگذار کلان صنعت خودرو در حالی افزایش تولید در کنار کاهش قیمت را در رأس برنامه‌های خود قرار داده که مطابق آمارها، تیراژ تولید خودروسازان در سه ماهه اول سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد کاهش یافته است. از طرف دیگر زنجیره خودروسازی کشور اصرار دارد محصولات را با قیمت حاشیه بازار عرضه نماید؛ در واقع خودروسازان به دنبال این هستند که با کاهش سرعت تولید خودرو و عرضه محصولات، مجموعه وزارت صنعت را برای عرضه محصولات مطابق فرمول حاشیه بازار اقناع نمایند. این درحالیست که تعیین قیمت خودرو بر اساس نرخ حاشیه بازار، تبعات نامطلوب متعددی در کوتاه مدت و بلندمدت برای مصرف کنندگان درپی دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد وزیر صنعت بارها در اظهارات خود تأکید ویژه ای بر افزایش تیراژ تولید خودروسازان در کنار کاهش قیمت این محصولات داشته است. در واقع سیاستگذار کلان خودرو افزایش تولید در کنار کاهش قیمت را در رأس برنامه های خود قرار داده است.

افت ۴۵ درصدی تولید انواع خودرو در سه ماهه اول سال جاری

با وجود تأکید مجموعه وزارت صنعت، مبنی بر لزوم افزایش تیراژ تولید خودروسازان، بررسی ها نشان می دهد تولید انواع خودروهای سواری، وانت، اتوبوس، مینی بوس، ون و کامیون کشنده در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۵ درصد کاهش یافته است.

به عنوان نمونه مطابق آمارهای منتشره توسط وزارت صنعت در سه ماهه اول سال ۹۸، ۱۸۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی سواری به تولید رسیده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰.۴ درصد کاهش یافته است.

کاهش عرضه خودروهای پرتیراژ با هدف اقناع وزارت صمت برای تغییر فرمول قیمتگذاری

اما در شرایط فعلی، زنجیره خودروسازی کشور اصرار دارد محصولات را با قیمت حاشیه بازار عرضه نماید. در واقع خودروسازان معتقدند که قیمت‌گذاری دستوری منجر به ضرر خودروساز و کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی شده است. این درحالیست که بر اساس اظهارات یکی از مقامات گمرک جمهوری اسلامی، یکی از خودروسازان بزرگ کشور، تنها حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کانتینر قطعات خودرو در گمرکات دارد. از طرفی شواهد نشان می دهد که خودروسازان تمایلی برای ترخیص این قطعات وارداتی از گمرکات ندارند. در واقع یکی از عوامل کاهش تولید خودروسازان، کاهش سرعت تولید بوده است و تنها از کمبود نقدینگی نشأت نمی گیرد. کمااینکه زیان خودروسازان نیز ناشی از سرمایه گذاری های مالی و غیر تولیدی بوده است.[۱]

لذا شواهد نشان می دهد که خودروسازان به دنبال این هستند که با کاهش سرعت تولید خودرو و بالتبع آن عرضه محصولات، مجموعه وزارت صنعت را برای عرضه محصولات مطابق فرمول حاشیه بازار اقناع نمایند.

تعیین قیمت خودرو بر اساس نرخ حاشیه بازار چه تبعاتی دارد؟

اما اولین و اساسی‌ترین ایراد وارد بر‌ قیمتگذاری فعلی در ایران، بازار غیر‌عمیق خودرو است. به‌عبارت دیگر بازار خودرو در ایران بازار شکل‌یافته و شفافی نیست که عرضه‌کنندگان و متقاضیان به‌صورت ذره‌ای و با تعداد بالا در آن حضور یابند و قوانین مدونی بر آن حاکم باشد که کشف قیمت به صورت عادلانه در آن صورت گیرد.

از طرف دیگر زمانی که بازار یک محصول از درجه انحصار بالایی برخوردار است، واگذاری قیمت به بازار عملا به معنای واگذاری قیمت به تولید کننده است. به عبارت دیگر وقتی قیمت به بازار واگذار می شود، تولید کننده بر اساس تیراژ تولیدات خود و میزان تقاضای موجود در بازار، می تواند قیمت خودرو در بازار را جابه جا نماید. در چنین شرایطی تولیدکنندگان حتما تیراژ خود را به نحوی تنظیم و بهینه می نمایند که سود حاصل از فروش خودرو برای آن ها بیشینه گردد.

علاوه بر این، واگذاری قیمت در بلند مدت انگیزه‌های توسعه تیراژ خودروسازان را از بین می‌برد. چرا که در این شرایط با توجه به مشکلاتی که مواردی از جمله تامین سرمایه در گردش، انبارداری و… دارد، عرضه‌کننده انگیزه بیشتری برای عدم‌افزایش تیراژ و کسب حاشیه سودهای بالاتر در بلندمدت خواهد داشت.

پینوشت:

[۱] دنیای اقتصاد؛ کدخبر: ۳۵۳۶۶۸۶

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.