۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۵۹۵ ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲ دسته: دولت و حکمرانی، مشارکت عمومی-خصوصی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

دولت هند روشی را برای تکمیل پروژه‌های عمرانی در قالب مشارکت عمومی-خصوصی، با عنوان «مدل ترکیبی سالانه» معرفی کرده است. این روش نقدینگی کافی را بر اساس عملکرد پیمانکار پرداخت می‌کند و ضمن تقسیم ریسک مالی بین دولت و سرمایه گذار، باعث ارتقای عملکرد پیمانکار و افزایش کیفیت اجرا و بهره‌برداری از پروژه می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور هند در سال های اخیر تصمیم گرفته است که از روش جدیدی با عنوان «مدل ترکیبی سالانه»[۱] در پروژه های مشارکت عمومی-خصوصی استفاده کند. مدل (HAM) از روش های تکمیل پروژه‌های PPP است که دولت این کشور بیشتر در جهت ساخت بزرگراه ها قصد استفاده از آن را دارد.

معرفی مدل ترکیبی سالانه به جای BOT و EPC در پروژه های عمرانی

روش [BOT و [EPC که در سال های گذشته در پروژه‌های عمرانی این کشور مورد استفاده قرار گرفته بود،‌ مشکلات زیادی را ایجاد کرده است؛ به همین دلیل دولت تصمیم گرفت به منظور تکمیل پروژه‌های مشارکت عمومی-خصوصی مدل ترکیبی سالانه را معرفی کرد. در واقع مدل HAM ترکیبی از دو مدل قبلی BOT و EPC می باشد که کارکردشان به صورت زیر است:

مدل BOT: این مدل مبتنی بر عوارض است یعنی یک سرمایه گذار جاده را احداث می کند و طبق قرارداد دولت به سرمایه گذار تعهد می دهد که او سرمایه خود را از طریق جمع آوری عوارض برگرداند و هیچ هزینه ای توسط دولت به سرمایه گذار پرداخت نمی شود. اما در برخی از پروژه های عمرانی استفاده از این روش به علت نداشتن ظرفیت اخذ عوارض، خاصیتی برای بخش خصوصی ندارد. همچنین تجربه نشان داده است که در سال های بعد از انعقاد این نوع قرار داد مشکلاتی همچون تعهدات تحقق نیافته را برای دولت ایجاد می کند.

مدل EPC: بر طبق این مدل تمامی هزینه های ساخت و ساز و تامین مواد اولیه برعهده دولت است و افراد متخصص و مهندسان به وسیله مناقصه هایی که توسط دولت برگزار می شود، به پروژه دعوت می شوند. این مدل بار مالی زیادی را بر عهده دولت می گذارد.

استفاده از مدل ترکیبی سالانه در پروژه های PPP

«مدل ترکیبی سالانه» ترکیبی از دو مدل فوق الذکر است. در اجرای این مدل دولت ۴۰ درصد از هزینه های پروژه را در پنج قسط به صورت سالانه بر اساس عملکرد پیمانکار، پرداخت خواهد کرد و ۶۰ درصد پرداخت های باقی مانده بر اساس دارایی های ایجاد شده در این پروژه و ارزش دارایی های ایجاد شده به صورت «پرداخت متغیر» تامین می شود.

از جمله مزیت های روش ترکیبی سالانه این است که نقدینگی کافی را بر اساس عملکرد پیمانکار پرداخت می کند و ضمن تقسیم ریسک مالی بین دولت و سرمایه گذار باعث ارتقای عملکرد پیمانکار و افزایش کیفیت پروژه تکمیل شده، می شود. حال سیاست دولت هند بر این است که از مدل HAM در پروژه‌هایی نیمه تمام این کشور استفاده شود.

پینوشت:

[۱] (Hybrid Annuity Model (HAM

[۲] (Build Operate and Transfer (BOT

[۳] (Engineering, Procurement and Construction (EPC

منبع:

ایندیا اکونومی / yon.ir/kEGzt

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.