۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۸۳۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مقامات روسیه و ترکیه مذاکرات فوری جهت پیوستن بانک‌های ترکیه به سیستم پرداخت موازی سوئیفت روسیه را آغاز کرده‌اند. این مذاکرات بعد از آن صورت گرفت که ترکیه به دلیل خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه، از جانب آمریکا تهدید به تحریم شد. بانک مرکزی روسیه سیستم پرداخت موازی سوئیفت مختص خود که SPFS نام دارد را جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا راه‌اندازی کرده است. در حال حاضر بانک‌های مختلفی از کشورهای متعدد در حال پیوستن به این سیستم هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه و ترکیه در ماه ژوئیه سال جاری مذاکرات فوری در رابطه با اتصال شرکت ها و بانک های ترکیه ای به سیستم موازی سوئیفت روسیه انجام داده اند. سیستم موازی سوئیفت روسیه یک سیستم پیام رسان مالی است که توسط بانک مرکزی این کشور طراحی شده است.

تلاش ترکیه برای مقابله با تحریم های آمریکا

دیدار میان دو طرف بلافاصله بعد از آن صورت گرفت که ترکیه به دلیل دریافت سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه، از جانب آمریکا تهدید به تحریم شد. رئیس جمهور آمریکا خواهان لغو این توافقنامه تبادل تسلیحات نظامی شده است.

روسیه و ترکیه در سال های اخیر و بعد از مسائل پیش آمده ناشی از جنگ داخلی در سوریه، روابط خود را تقویت کرده اند. در همین حین روسیه سیستم مالی مخصوص خود را در واکنش به تهدیدات تحریمی آمریکا راه اندازی کرده است. روسیه از سال ۲۰۱۴ و بعد از الحاق کریمه تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

معاون وزیر دارایی روسیه در رابطه با این مذاکرات گفته است که در رابطه با امکان امضاء تفاهمنامه صحبت شده و دو طرف در حال کار بر روی جزئیات آن هستند.

سیستم SPFS ابزار روسیه جهت تقویت امنیت مالی بین المللی

بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۱۴ با هدف کاهش خطرات خارجی و محافظت مبادلات مالی کشور در برابر تحریم های آمریکا و قطع دسترسی بانک های روسیه به سیستم سوئیفت، یک سیستم پیام رسانی مالی تحت عنوان SPFS راه اندازی کرده است.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی روسیه، هدف این سیستم پیام رسان مالی، اطمینان از ارائه خدمات بی وقفه برای انتقال پیام های مالی با فرمت های سوئیفت است. رئیس جمهور چین در ماه ژوئن گفته است که چین و روسیه در حال مذاکره برای اتصال به این شبکه مالی هستند.

بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۱۵ در اقدام دیگری، کارت بانکی میر و یک سیستم پرداخت کارتی ملی برای پردازش پرداخت های داخلی در واکنش به خطرات تحریم ها ایجاد کرده است.

بانک‌های ترکیه در حال پیوستن به سیستم موازی سوئیفت روسیه

یک مقام ارشد خزانه داری ترکیه تأیید کرده است که نشست میان ترکیه و روسیه در رابطه با دسترسی به شبکه مالی روسیه صورت گرفته است و طرفین علاوه بر پیوستن بانک های ترکیه به سیستم SPFS، در رابطه با دسترسی به میرکارت و استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه نیز گفتگو کرده اند.

روسیه در طی دو سال گذشته سهم دلار در تجارت خارجی و ذخایر ارزی خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. این احتمال وجود دارد که آمریکا بانک های روسیه را از تسویه و پرداخت با حساب های دلاری به طور کامل منع کند. در همین راستا پوتین در ماه نوامبر گفت که پرداخت های مربوط به قرارداد فروش سامانه موشکی اس ۴۰۰ به ترکیه به صورت غیردلاری صورت گرفته است.

مذاکرات روسیه و ترکیه به اندازه ای فوری بوده است که معاون وزارت سیاستگذاری مالی روسیه شخصاً هزینه میزبانی از مقامات ترکیه ای در یک سالن ویژه در فرودگاه روسیه را پرداخت کرده است.

پیوستن بانک های متعدد به سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت روسیه

سیستم SPFS روسیه پیام های مالی را بدون نیاز به سوئیفت، منتقل می کند و قابلیت انتقال ۵۰ نوع پیام مالی را دارد. سازمان راه اندازی کننده این سیستم پرداخت روسی، شرکت CyberFT است. در حال حاضر ۱۰۹ بانک از روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان در شبکه تبادلات اطلاعات مالی شرکت CyberFT مشارکت مستقیم دارند و اطلاعات مالی و اسناد قانونی الکرونیکی را با استفاده از پلتفرم های این شرکت مبادله می کنند.

همچنین بیش از ۲۰۰ بانک دیگر ازکشورهای بلاروس و آذربایجان اعلام امادگی کرده اند که تمایل به استفاده از بسترهای پیام رسانی مالی CyberFT دارند و در مرحله پیوستن به آن قرار دارند.

منبع: مسکو تایمز yon.ir/AVL0Y

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.