۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۶۴۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷ دسته: تولید
۰

به گفته مفیدی مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت، داخلی سازی ۳۵ قطعه مختلف خودرو توسط ۳۲ قطعه ساز در دستور کار قرار گرفته، که از این میان داخلی سازی ۷ قطعه به تولید انبوه رسیده است. با این حال لازم است وزارت صنعت داخلی سازی قطعات با فناوری بالا را در اولویت قرار دهد و برای آن به طور جدی برنامه‌ریزی نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد سید رضا مفیدی مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت با اشاره به برنامه های این وزارتخانه برای تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو، بیان کرد: مدیریت برنامه‌های تعمیق ساخت داخل به ایدرو واگذار شده و حدود ۲۰۰ قطعه از مجموعه قطعات مورد نیاز صنعت خودرو برای داخلی سازی شناسایی شده است.

داخلی سازی ۳۵ قطعه مختلف خودرو در دستور کار وزارت صمت

وی با اشاره به راه اندازی اولین میز ساخت داخل در حوزه خودرو توسط وزارت صمت، گفت: در این میز حدود ۷۴۰ میلیارد تومان قرارداد برای داخلی سازی قطعات و ملزومات مورد نیاز بسته شد که این قراردادها کاهش ارزبری را به میزان ۸۵ میلیون یورو به دنبال دارند.

مفیدی با بیان اینکه داخلی سازی ۳۵ قطعه مختلف خودرو، توسط ۳۲ قطعه ساز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: ۷ پروژه از این ۳۵ قطعه، به تولید انبوه رسیده است.

مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت ادامه داد: میز دوم را نیز در نیمه دوم شهریور ماه برگزار خواهیم کرد و میز سوم را به صنعت موتور سیکلت و قطعات آن اختصاص خواهیم داد و در نظر داریم تا میز چهارم را به استان ها واگذار کنیم.[۱]

داخلی سازی قطعات با ارزش افزوده بالا در اولویت دولت باشد

هم اکنون بزرگترین چالش صنعت خودرو که در شرایط تحریمی نیز نمود پیدا می کند، سطح پایین داخلی سازی قطعات با ارزش افزوده بالا است. عدم بومی سازی این قطعات سبب شده تا با اعمال تحریم‌ها خط تولید خودروسازان با مشکلات جدی مواجه شود.

لذا ضروری است، داخلی سازی این قطعات در اولویت دولت باشد. بومی سازی قطعات با ارزش افزوده بالا در دستور کار کشورهای صنعتی نیز قرار گرفته است. به عنوان نمونه دولت آمریکا به منظور بهبود داخلی سازی، میان بومی سازی قطعات با ارزش افزوده بالا و پایین تفاوت قائل شده است. بطوریکه شرط آمریکا این است که قطعاتی نظیر موتور و مجموعه دیفرانسیل بایستی حداقل ۷۵ درصد داخلی سازی شوند. اما چنین شرطی برای قطعات با ارزش افزوده متوسط و پایین در نظر گرفته نشده است.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری شاتا کدخبر: ۸۹۳۲۶۰

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.