۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۹۹۴ ۰۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

روسیه و چین با امضا یک قرارداد جدید توافق کرده‌اند که به جای دلار آمریکا از ارزهای ملی خود در تجارت دوجانبه استفاده کنند. دو کشور در نظر دارند با ایجاد سازوکارهای پرداختی مبتنی بر روبل و یوآن، معاملات تجاری مبتنی بر ارزهای ملی را به ۵۰ درصد برسانند.

به گزارش مسیر اقتصاد چین و روسیه با امضا یک قرارداد توافق کرده اند که از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه استفاده کنند و حجم معامله با ارزهای خود را تا سطح ۵۰ درصد افزایش دهند. این دو کشور در تلاش هستند تا از دلار آمریکا در معاملات خود دوری گزینند.

ایجاد سازوکارهای پرداختی جدید برای کاهش وابستگی به سوئیفت

قرارداد همکاری جهت توسعه استفاده از ارزهای ملی توسط آنتوان سیلوانوف وزیر دارایی روسیه و یی گنگ رئیس بانک مرکزی چین به امضا رسیده است.

همچنین طبق نامه ای که از سرگئی استورچاک معاون وزیر دارایی روسیه به آناتولی آکساکوف رئیس کمیته بازار مالی روسیه ارسال شده است، مشخص شده که چین و روسیه در حال ایجاد سازوکارهای جدیدی برای انجام پرداخت های فرامرزی میان خود هستند.

این دو کشور پلتفرم های پرداختی به عنوان جایگزین های داخلی خود برای سیستم سوئیفت ایجاد کرده اند. پلتفرم طراحی شده توسط روسیه سیستم انتقال پیام های مالی یا SPFS است و پلتفرم چین نیز سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی یا CIPS نام دارد.

افزایش سهم ارزهای ملی از مبادلات تجاری روسیه و چین به ۵۰ درصد

طبق گفته آکساکوف دو کشور باید زیرساخت های مالی روبل و یوآنی را برای تقویت تجارت بین ارزی و کاهش ریسک نوسانات نرخ ارز ایجاد کنند و در سال های آتی سیستم های پرداخت با ارز ملی روسیه و چین از ۱۰ به ۵۰ درصد افزایش یافته و ۵ برابر شود.

سازوکارهای پرداخت با ارزهای ملی تا سال آینده اجرایی می شوند. در ابتدا شرکت های اصلی و با مشارکت دولت از بخش هایی از قبیل انرژی و کشاورزی به آن خواهند پیوست. پرداخت ها با یوآن و روبل در قراردادهای فعلی که با دلار بسته شده اند نیز اجرایی خواهند شد.

چین بزرگترین شریک تجاری روسیه است که تجارت دوجانبه آنها به ۱۰۷ میلیارد دلار می رسد. همچنین طرفین در نظر دارند مقدار فعلی تجارت را طی چند سال آینده دو برابر کنند.

منبع: راشاتودی yon.ir/CxMgJ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.