۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۴۵۵ ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

کشورهای آمریکا جنوبی با هدف کاهش وابستگی به دلار، افزایش مزیت رقابتی و کاهش هزینه تجارت، به دنبال ایجاد سازوکارهای تجارت بدون دلار از جمله ایجاد یک ارز واحد منطقه ای هستند. آرژانتین و برزیل که رهبری این کشورها را بر عهده دارند، با ایجاد سازوکار تجارت با ارزهای ملی خود، گام های اولیه حذف دلار را برداشته اند. این کشورها همچنین در نظر دارند با این سازوکار بازار ارز خود را نیز مدیریت کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد ژائیر بولسونارو رئیس جمهور برزیل گفته است که آرژانتین و برزیل به عنوان دو کشور بزرگ از لحاظ اقتصادی که در آمریکای جنوبی حضور دارند می توانند یک ارز واحد مشابه یورو در اتحادیه اروپا میان خود ایجاد کنند.

تحقق اولیه هدف حذف دلار توسط آرژانتین و برزیل با تجارت در ارزهای ملی

رئیس جمهور برزیل بعد از دیدار اخیر خود با مائوریسیو ماکری رئیس جمهور آرژانتین گفته است که این دو کشور آمریکای جنوبی گام اول خود برای تحقق رؤیای ایجاد ارز واحد در منطقه مرکوسور را با راه اندازی «سازوکار تجارت با ارزهای ملی» خود برداشته اند.

گروه مرکوسور کشورهای آمریکای جنوبی را شامل می شود که «بازار مشترک آمریکا جنوبی» را تشکیل می دهند. این کشورها یکی از اهداف خود را ایجاد یک ارز واحد منطقه ای جایگزین دلار آمریکا معرفی کرده اند. برزیل و آرژانتین از کشورهای عضو این گروه هستند.

ایجاد ارز واحد میان کشورهای آمریکای جنوبی با هدف کاهش وابستگی به دلار

ایده ایجاد یک ارز واحد منطقه ای در آمریکای جنوبی، توسط وزرای اقتصاد و رهبران تجاری دو کشور نیز مورد بحث بررسی قرار گرفته است.

وزیر اقتصاد برزیل در دیدار با همتایان آرژانتینی خود به تجربه آلمان اشاره کرده و گفته است که کشورها برای به دست آوردن مزیت رقابتی در اقتصاد باید تنظیم گری های مالی خود را افزایش دهند و از مزایای پول واحد استفاده کنند.

سازوکار پرداختی آرژانتین و برزیل جهت تجارت مستقیم با ارزهای ملی

از سال ۲۰۰۸ بانک های مرکزی برزیل و آرژانتین در راستای کاهش پیچیدگی و هزینه های معامله از طریق سیستم دلاری، یک سیستم پرداخت با استفاده از ارزهای ملی ایجاد کرده اند که از طریق آن صادرکنندگان و واردکنندگان دو کشور به طور مستقیم و بدون انتقال ارز، می توانند با یکدیگر معامله کنند.

در این شیوه معامله برخلاف سیستم تک ارز دلاری، هیچ انتقال مبتنی بر ارز ثالث میان صادرکنندگان و واردکنندگان و مؤسسات مالی دو کشور صورت نمی گیرد، بلکه بازرگانان دو کشور فقط پول ملی خود را پرداخت و دریافت می نمایند.

با این شیوه، بانک های مرکزی دو کشور به عنوان مسئول ایجاد و تضمین دسترسی به سیستم ها و کانال های پرداخت بین المللی یک کانال مالی جدید ایجاد کرده اند که به صورت مستقیم و با حذف پیچیدگی های سیستم پرداخت دلاری، معاملات دوجانبه را مدیریت می کند.

کاهش فشار تقاضا در بازار ارز آرژانتین با استفاده از ارزهای ملی در تجارت خود

هدف دو کشور برزیل و آرژانتین در فرآیندهای ادغام اقتصادی، مالی و تجارت دوجانبه، ایجاد یک سازوکار پرداختی کم هزینه، مستقیم و مناسب برای انجام معاملات است. برزیل و آرژانتین در قالب این سیستم پرداخت، بانک ها و مؤسسات مالی خود را با یکدیگر مرتبط نموده اند و بدین طریق صادرکنندگان و واردکنندگان دو کشور می توانند با ارز ملی خود با یکدیگر تجارت کنند.

دو کشور آرژانتین و برزیل در گام اول با ایجاد سازوکار تجارت با ارزهای ملی در نظر دارند تا معاملات دوجانبه خود را به ارزهای ملی خود و بدون نیاز به ارز واسط انجام دهند. در گام دوم هدف آن ها این است که با ایجاد یک ارز واحد منطقه ای تسویه معاملات میان خود و دیگر اعضای مرکوسور را تسهیل کنند و هزینه تجارت را کاهش دهند.

از طرفی در سال های اخیر آرژانتین با مسئله نوسان ارزی مواجه شده است. این کشور برای کاهش فشار تقاضا در بازار ارز، با کشورهای دیگر از قبیل چین پیمان پولی جهت استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه منعقد کرده است. این کشور اعلام کرده است از آنجایی که چین شریک عمده تجاری آرژانتین محسوب می شود، از طریق سازوکار تجارت با ارزهای ملی در نظر دارد فشار تقاضای دلار را کاهش دهد.

منابع:

بلومبرگ yon.ir/JnD5q

بانک مرکزی برزیل yon.ir/SZALj

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.