۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۱۵۰ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶ دسته: دولت و حکمرانی
۱

رهبر معظم انقلاب روز گذشته در سخنرانی خود در حرم مطهر امام خمینی (ره) فرمودند: ما مشکل داریم اما بن بست نداریم. ایشان ضمن تأکید بر اینکه امروز اقتصاد و معیشت مردم مسئله اصلی کشور است، افزودند: رمز موفقیت مردم و مسئولین ایران مقاومت و دوری از آمریکایی‌هاست.

به گزارش مسیر اقتصاد رهبر معظم انقلاب روز گذشته در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) در حرم آن امام بزرگوار و در جمع مردم روزه دار و انقلابی جاذبه های امام (ره) را بیشتر از گذشته توصیف کرده و در بیان علت کاسته نشدن از این جاذبه پس از سه دهه، به برخی ویژگی های شخصیتی آن امام بزرگوار اشاره نمودند. ایشان با اشاره به برگزاری مراسم روز قدس در ۱۰۰ کشور مختلف جهان، تداوم و گسترش فرهنگ مقاومت و ایستادگی را نشان از جاذبه امام و تجلی آرمان های بین المللی ایشان در جهان دانستند.

ایستادگی، ویژگی محوری شخصیت امام

ایشان ضمن اشاره به عنصر ایستادگی به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های شخصیت امام، فرمودند: یک خصوصیت مهم امام، مقاومت و ایستادگی و عدم تسلیم چه در برابر مشکلات و موانع و چه در برابر طواغیت داخلی و خارجی بود. چیزی که امام را در هیئت یک مکتب، اندیشه، تفکر و راه مطرح کرد برای زمان خود و در تاریخ، این خصوصیت بود.

حضرت آیت الله خامنه ای معنای مقاومت را انتخاب راه حق و درست و حرکت در آن به نحوی که موانع نتواند انسان را از ادامه مسیر بازدارد، دانسته و تصریح کردند: برخی افراد وقتی به موانع برخورد می کنند برمی گردند و از ادامه راه منصرف می شوند، بعضی برنمی گردند، نگاه می کنند ببینند راه از میان برداشتن مانع چیست؛ امام این طور بود، مقاومت یعنی این، راهی را انتخاب کرده بود و در آن حرکت می کرد

علت دشمنی ها علیه ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی

مقام معظم رهبری با اشاره به ۲۰۰ سال ظلم و چپاول ملل مظلوم جهان توسط غربی ها تا پیش از نهضت عظیم مبارزه با ظلم در ایران، توضیح دادند: معلوم است آن ها از شعار ظلم ستیزی ناراحت می شوند. یک حکومتی در این نقطه حساس در ایران به وجود بیاید و شعارش این باشد که باظلم کنار نمی آید و با ظالم آشتی نمی کند. از روز اول دشمنی ها شروع شد. دشمنی را کسانی شروع کردند که اهل ظلم و تجاوز و باج گیری بودند. امام در مقابل این تهاجم ناجوانمردانه و خباثت آلود از اول فکر مقاومت و ایستادگی و گم نکردن راه و هدف را برای همه ما، مسئولان و مردم پایه ریزی کرد و به ودیعت نهاد.

امام خامنه ای با اشاره به صدور تفکر مقاومت فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی و در پاسخ به این سوال که چرا می خواهید انقلاب را صادر کنید فرمودند: نه این که ما بخواهیم فکر مقاومت را صادر کنیم. ما انقلاب را صادر نمی کنیم. انقلاب فکر و اندیشه است. اگر مورد قبول کشوری قرار بگیرد آن کشور آن را انجام می دهد. مقاومت خودش مورد قبول ملت ها قرار گرفت. امروز در منطقه ما و منطقه غرب آسیا کلمه مشترک ملت ها مقاومت است. البته بعضی جرئت می کنند مقاومت کنند برخی جرئت نمی کنند.

شکست های آمریکایی ها، حاصل مقاومت است

ایشان در تبیین تاثیرات مقاومت در برابر مستکبرین بیان کردند: همین شکست هایی که این چند سال آمریکایی ها در فلسطین و لبنان و غیره داشتند محصول مقاومت است. مقاومت امروز یک جبهه قوی است. البته این را انکار نمی کنیم؛ چون ما ملت ایران مقاومت را دودستی چسبیدیم و موفق شدیم، بقیه هم تشویق شدند به مقاومت؛ این را صاحب نظران غیر ایرانی هم گفته اند و تایید کرده اند.

اجزای منطق مقاومت در پارادایم فکری امام

ایشان مقاومت امام(ره) را نه از روی هیجان زدگی و احساسات زودگذر بلکه به پشتوانه براهین عقلانی و دینی دانسته و به تشریح اجزای مختلف منطق مقاومت امام پرداختند:

  • مقاومت واکنش طبیعی هر ملت آزاده و با شرف در مقابل زورگویی و ظلم است
  • مقاومت بر خلاف تسلیم موجب عقب نشینی دشمن می شود. پس صرفه با مقاومت است. تجربه ما در جمهوری اسلامی هم همین را نشان می دهد. هرجا ما ایستادگی و مقاومت کردیم توانستیم پیش رویم، هرجا تسلیم شدیم و طبق میل طرف مقابل حرکت کردیم ضربه خوردیم.
  •  مقاومت هزینه دارد؛ اما هزینه تسلیم در مقابل دشمن از هزینه مقاومت بیشتر است. رژیم پهلوی در مقابل آمریکا تسلیم بود، دولت سعودی هم امروز همین طور است، هم طبق خواست آمریکا عمل می کند، هم موضع گیری می کند اما توهین هم دریافت می کند و به او لقب «گاو شیرده» می دهند.
  •  خداوند در آیات مکرر قرآن  این وعده را داده که اهل حق گرچه قربانی دهند ولی پیروز نهایی اند. قربانی دارند ولی ناکامی ندارند.
  •  مقاومت یک امر ممکن است. نقطه مقابل فکر غلط کسانی که می گویند و تبلیغ می کنند که مقاومت فایده ندارد. خطای بزرگ اینجاست که کسی تصور کند در مقابل گردن کلفتان عالم نمی شود مقاومت کرد و ایستاد.

خطای محاسباتی در مساله مقاومت به شیوه امام(ره)

ایشان با اشاره به افرادی که می گویند نمی شود مقاومت کرد و باید سواری بدهیم، این نگرش را ناشی از خطای محاسباتی دانسته و افزودند: خطای محاسباتی در هر قضیه به این دلیل است که ما عوامل مختلف آن قضیه را نبینیم. خطای محاسباتی در این مساله از این ناشی می شود که ما جبهه خود و جبهه مقابل را درست نشناختیم. ما در محاسباتی که باید در مساله مقاومت در برابر زورگویان عالم داشته باشیم، باید حقایق مربوط به این زورگویان و خودمان را بدانیم. در ادبیات سیاستی بین المللی مقاومت به شیوه امام یک شیوه مرسوم است. بعد از آزاد سازی خرمشهر دکترین مقاومت امام خمینی(ره) در جهان خیلی شایع شد.

افول قدرت نظامی و اقتصادی در جهان

رهبر معظم انقلاب به نوشته یکی از چهره های سیاسی معروف آمریکایی اشاره کردند که می نویسد: «دوران نقش آفرینی منحصر به فرد توان نظامی و اقتصادی در سیطره جهانی در حال افول است. در آینده نه چندان دور شاهد قدرت های فرامرزی خواهیم بود که از لحاظ ماشین آلات جنگی یا سهم در تولید صنعتی جهانی چندان بالا نیستند اما با قدرت تاثیرگذاری بر میلیون ها انسان سیطره نظامی و اقتصادی غرب را به چالش خواهند کشید. دکترین مقاومت خمینی با تمام توان شاهرگ های سیطره غرب و آمریکا را هدف گرفته است.»

ایشان با اشاره به این که برخی از صاحب نظران و اندیشمندان آمریکایی، در توصیف اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور، از تعبیر «افول موریانه وار» استفاده کرده اند؛ گفتند: امروز جبهه مقاومت در منسجم ترین وضعیت در چهل سال گذشته است؛ در منطقه و حتی در مراکزی فراتر از منطقه. در مقابل، قدرت استکباری آمریکا و قدرت خباثت و فتنه انگیزی رژیم صهیونیستی از چهل سال قبل به مراتب تنزل کرده اند.

سقوط فکری اخلاقی آمریکا

ایشان ضمن اشاره به افول تاثیر آمریکا در وضعیت سیاسی اقتصادی جهان، به نمونه ای از افول سیاسی آمریکا پرداختند: افول سیاسی آمریکا یک دلیل دارد: انتخاب فردی با مختصات آقای دونالد ترامپ در آمریکا. خود این انتخاب نشانه افول سیاسی آمریکا است. سرنوشت سیصد و اندی میلیون نفر جمعیت در دست چنین فردی است. کسی که در خود آمریکا در مورد تعادل فکری و اخلاقی او حرف های بسیاری است؛ این نشانه افول اخلاقی و فکری آمریکاست. از جنایات رژیم صهیونیستی و جنایات چند دولت در یمن حمایت کردند. سقوط اخلاقی از این بالاتر؟

ایشان با اشاره به ادعاهای پوشالی دونالد ترامپ در مورد ملت ایران خاطر نشان کردند: وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرده که ۴۱ میلیون نفر در آمریکا با مشکل گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند. ۲۲۰۰ میلیارد دلار بدهی آمریکاست. بعد این آقا برای ملت ایران دلسوزی می کند!

رهبر معظم انقلاب از گوشه هایی از جنایات دولت آمریکا نسبت به مردم این کشور پرده برداشته و گفتند: در جرائم همراه با خشونت آمریکا در دنیا در رتبه اول است. در کشتار مردم خود در دنیا رتبه اول است. در کشتار مردم به وسیله پلیس آمریکا در دنیا در رتبه اول است. در همین ۸ ماه گذشته ۸۳۰ نفر از مردم آمریکا به دست پلیس در خیابان کشته شدند. وضع اجتماعی دولتی که در خیابان برای مردم ایران نقشه می کشد این چنین است.

ما مشکل داریم اما بن بست نداریم

ایشان ضمن پذیرش مشکلات موجود اعم از مشکلات اقتصادی تاکید کردند: ما مشکل داریم اما بن بست نداریم، در مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بن بست نداریم، برعکس پیشرفت داریم.

ایشان بصیرت ملت را در رأس پیشرفت ها و برجستگی های کشور دانستند و تأکید کردند: اگر ملت ایران پر شور و با بصیرت نبود، در صحنه هایی که حضور او لازم بود، دیده نمی شد.

رسیدن به بازدارندگی هدف نهایی مقاومت است

رهبر معظم انقلاب هدف نهایی از مقاومت را «رسیدن به نقطه بازدارندگی در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی» برشمرده و افزودند: باید به نقطه‌ای رسید که دشمن را از تعرض به ملت در همه زمینه‌ها منصرف و ناامید کند.

ایشان افزودند: ما امروز در بخش نظامی تا حدود زیادی به این بازدارندگی رسیدیم. این هم که اینقدر روی موشک و این ها اصرار می کنند برای همین است؛ می بینند ما به نقطه بازدارندگی رسیدیم، می خواهند کشور را از این محروم کنند و هرگز نخواهند توانست.

شروط استمرار حرکت موفقیت آمیز جمهوری اسلامی ایران

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه چند شرط برای استمرار حرکت موفقیت‌آمیز جمهوری اسلامی ایران بیان نمودند و خاطرنشان کردند: مواجهه ما با مسائل و دشمنان باید «شجاعانه باشد نه مرعوبانه»، «امیدوارانه باشد نه مأیوسانه»، «مبتکرانه باشد نه منفعلانه» و «عاقلانه و خردمندانه باشد نه هیجانی، احساساتی و سطحی».

«توجه به ترفند دشمن برای تضعیف اندیشه مقاومت» شرط دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید کردند و افزودند: اندیشه مقاومت، قدرتمندترین سلاح یک ملت است و دشمن درصدد است با وسوسه، تردیدافکنی و القاء بی‌فایده و ناممکن بودن مقاومت، این سلاح را از دست ملت ایران خارج کند، بنابراین باید اندیشه مقاومت را از ترفند دشمن مصون داشت.

دوری از آمریکایی‌ها شرط موفقیت ایران

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به انواع ترفندهای دشمنان خاطرنشان کردند: آنها گاهی تهدید می‌کنند و گاهی تطمیع؛ مثل همین مَرد رِندیِ اخیر رئیس‌جمهور محترم آمریکا که گفته ایران با همین رهبران کنونی نیز می‌تواند به پیشرفت های بزرگی برسد. یعنی رهبران کنونی ایران! ما نمی‌خواهیم شما را براندازی کنیم و حاضریم شما را هم قبول کنیم، بنابراین ناراحت نباشید.

ایشان این اقدام آمریکایی‌ها را «زرنگ ‌بازی سیاسی» تعبیر کرده و افزودند: البته این حرف درست است که اگر رهبران و مسئولان کنونی ایران، کمر همت ببندند، آستین‌ها را بالا بزنند، مجاهدت کنند و شب و روز نداشته باشند، همدلی و همزبانی کنند و از امکانات به نحو شایسته استفاده کنند، قطعاً و بدون شک پیشرفت های بیشتری نصیب خواهد شد، اما شرط پیشرفت این است که آمریکایی‌ها، نزدیک نیایند.

مساله اصلی کشور، اقتصاد است

ایشان مساله اصلی امروز کشور را اقتصاد دانستند که در مسائل فرهنگ و امنیتی نیز موثر است و به بیان مسائل اصلی اقتصاد کشور پرداختند.

به بیان رهبر معظم انقلاب رونق تولید، ارزش پول ملی ، بهبود فضای کسب  وکار ، جداکردن اقتصاد کشور از فروش نفت خام، تبدیل دخالت دولت در اقتصاد به هدایت و نظارت دولت و بریدن دست مفسدان اقتصادی، مسائل اصلی اقتصاد کشور است که باید مسئولین کشور، عمدتا قوه مجریه، تاحدی قوه مقننه و در بعضی موارد قوه قضاییه بر روی آن ها متمرکز شوند و از حواشی و مسائل فرعی بپرهیزند.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان

  1. سلام
    با تمام اوصاف و احوال زمان تجديد حيات جهاد سازندگي به معني تلاش مقدس براي آباد نمودن دنيا وآخرت مردم است.
    ان شاءالله كه در فضاي مناسب موجود در كشور بدست دانشجويان و اساتيد مسلمان و مومن جهاد سازندگي قدرت وقوت بگيرد.

    ۰۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.