۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۶۲۰ ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دکتر بذرافکن استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین (ع) معتقد است شاخص های بین المللی نمی تواند به درستی بیانگر پیشرفت و یا پسرفت جمهوری اسلامی باشد. از این رو لازم است شاخص های بومی متناسب با آرمان های انقلاب طراحی شود. در این زمینه مراجعه به اسناد بالادستی بهترین راه برای تدوین شاخص ها به طور جزئی و دقیق است.

دکتر مجید بذرافکن استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین (ع) و کارشناس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد به آرمان های اساسی جمهوری اسلامی اشاره کرد و دو مورد عدالت و استکبارستیزی را مهم ترین آرمان های انقلاب دانست.

لزوم بومی سازی شاخص‌های پیشرفت در سنجش وضع فعلی کشور

دکتر بذرافکن با اشاره به لزوم استقلال در شاخص های پیشرفت و تدوین شاخص های بومی با توجه به ایدئولوژی و آرمان های جمهوری اسلامی گفت: ما ارزش ها و آرمان های خود را داریم، بیگانگان معیارها و شاخص هایی را تدوین کرده اند که ما نیز بعضا در داخل کشور به آن ها استناد می کنیم. اما نحوه مواجهه درست با شاخص ها این گونه است؛ ما وضعیت خود را با شاخص های داخلی و بین المللی می سنجیم؛ شاخص های بومی و داخلی می تواند مستقیما نشان دهنده میزان پیشرفت، رکود یا پسرفت در کشور باشد.

وی افزود: در مورد شاخص های بین المللی خصوصا شاخص های مربوط به دشمنان، اگر طبق آمار های دشمن، ما پیشرفت داشته ایم می توانیم به عنوان بخشی از پیشرفت های کشور به آن استناد کنیم، اما اگر طبق این شاخص ها عقب مانده ایم یا وضعیت خوبی نداریم، این باید بررسی شود، شاید نحوه ی تعریف شاخص از طرف متصدیان این امر درست نبوده و برای کشور ما باید شاخص دیگری با توجه به ایدئولوژی ما به جای آن تدوین شود.

اسناد بالادستی، مسیر رسیدن از آرمان به شاخص

این استاد علوم اجتماعی راهکار علمی دست یافتن به شاخص ها با توجه به آرمان ها را مراجعه به اسناد بالادستی دانسته و افزود: برای دست یافتن به اهداف جمهوری اسلامی به طور جزئی باید به سراغ اسناد بالادستی رفت. اسناد بالادستی مانند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و سند چشم انداز ۲۰ ساله، رابطه آرمان و نتیجه را مشخص می کنند. لذا با توجه به این اسناد می توان به شاخص های دقیق دست یافت.

وی افزود: ما برای انجام هر کاری به نیروی انسانی نیاز داریم. وجود نیروی انسانی برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی، به خودی خود یک پیشرفت محسوب می شود.

معنای اقتدار در جمهوری اسلامی

کارشناس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در بیان نمونه ای از پیشرفت های جمهوری اسلامی گفت: در بعضی از مسائل جمهوری اسلامی به جایی رسیده ایم که در آن حوزه یک ساختار پایدار ایجاد شده است، چنان که می توان با اطمینان خوبی به آینده آن حوزه امیدوار بود و جای نگرانی چندانی در آن حوزه ها وجود ندارد؛ مثل آب آشامیدنی سالم، آموزش و پرورش و غیره. البته در بعضی موارد هم این ساختار گرچه وجود دارد اما بهینه نیست مانند صنعت خودروسازی.

وی افزود: این معنای اقتدار است. اقتدار ساختار محکمی است که بتوان گفت ذیل این ساختار حتما برخی آرمان های اساسی محقق خواهد شد.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.