۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۰۸۳ ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

فیلیپین به چارچوب پرداخت با ارزهای ملی که توسط اندونزی، تایلند و مالزی راه اندازی شده پیوسته است. این چارچوب مالی با هدف حذف دلار از معاملات تجاری و سرمایه گذاری بین کشورهای گروه آسه آن راه اندازی شده است و تاکنون ۴ کشور به آن پیوسته اند. این سازوکار در معاملات میان کشورها نیاز به پرداخت دلار را برطرف می کند و بدین ترتیب از اقتصاد کشورها در برابر خطرات ناشی از بحران هایی که از کانال دلار منتقل می شود، محافظت می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد در روزهای اخیر فیلیپین با پیوستن به «چارچوب پرداخت با ارزهای ملی» که اندونزی، تایلند و مالزی طی دو سال گذشته عملیاتی نموده اند، پیوسته است. هدف از ایجاد چارچوب پرداخت با ارزهای ملی، توسعه تجارت و سرمایه گذاری درون گروه آسه آن است تا همکاری های منطقه ای گسترش یابد.

پیوستن فیلیپین به زیرساخت معامله با ارزهای ملی کشورهای آسه‌آن

به منظور پیوستن فیلیپین به این سازوکار معاملاتی، در روزهای اخیر و در حاشیه نشست وزرای دارایی و رؤسای بانک های مرکزی، یک توافقنامه چندجانبه میان بانک های مرکزی مالزی، تایلند، اندونزی و فلیپین به امضاء رسیده است.

این ابتکارات بخشی از تلاش های مداوم این کشورها برای ترویج و توسعه استفاده از ارزهای ملی برای تسهیل و افزایش تجارت و همچنین سرمایه گذاری میان خود است.

مشارکت بانک های کشورهای آسه آن برای اجرائی نمودن معاملات با ارزهای ملی

بانک مرکزی فیلیپین برای اجرائی شدن سازوکار تجارت در چارچوب ارزهای ملی باید تعدادی بانک فیلیپینی را برای پیوستن به جمع بانک های اندونزی، مالزی و تایلند که برای اجرائی نمودن معاملات تجاری در قالب چارچوب ارزهای ملی تعیین شده اند، معرفی نماید. در حال حاضر شش بانک از اندونزی و پنج بانک از مالزی و تایلند به عنوان بانک های طرف اجرائی سازوکار ارزهای ملی مشارکت دارند.

لازم به ذکر است که ترویج استفاده از ارزهای ملی تنها در صورتی انجام خواهد شد که هزینه های معامله در یک ارز ملی به اندازه کافی در مقایسه با ارزهای دیگر کمتر باشد تا صرفه لازم را داشته باشد. لازمه این عمل ایجاد بازارهای ارز مستقیم میان ارزها و اطمینان از وجود نقدینگی و گردش مالی کافی است.

لزوم توسعه بازار ارز مبادلاتی کارآمد برای موفقیت تجارت با ارزهای ملی

مسأله مهم دیگر این است که باید بازار ارز مبادلاتی کارآمد در میان ارزهای این چهار کشور توسعه یابد تا کسب و کارها را به استفاده از چارچوب معاملات در قالب ارزهای ملی تشویق کند.

ده کشور عضو گروه آسه آن از لحاظ تجاری بیشتر به هم وابسته هستند و تجارت دورن منطقه ای آن ها به طور پیوسته افزایش یافته است. اما با اینحال این کشورها در تجارت و سرمایه گذاری خود به دلار آمریکا وابسته هستند.

در حال حاضر دلار به عنوان ارز اصلی، نه تنها به عنوان ارز مبنای تجارت و پرداخت ها مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه برای سیاست های نرخ ارز و ارز ذخیره نیز به عنوان ارز مرجع محسوب می شود. این مشکل ناشی از آن است که گروه آسه آن یک ارز مشترک مانند یورو ندارد.

کشورهای آسه آن با حذف دلار به دنبال محافظت از خود در برابر بحران هستند

اما با اینحال سلطه دلار به این معنی نیست که مردم به خاطر هزینه معاملاتی پایین و ریسک کمتر مجبور به تعریف معاملات خود بر مبنای دلار هستند. کشورها این امکان را دارند که معاملات خود را با استفاده از ارزهای ملی خود انجام دهند.

بحران مالی اخیر خطرات وابستگی بیش از حد به دلار را برجسته کرده است. زیرا کمبود ناگهانی نقدینگی دلاری می تواند اقتصادهای آسه آن را تحت تأثیر قرار دهد. علاوه براین واکنش نامتقارن ارزهای ملی کشورهای آسه آن به نوسانات دلار که طی دوره بحران نیز مشاهده شده است، می تواند اثرات منفی بر شبکه های تولیدی که به دنبال گسترش در منطقه است، داشته باشد.

بنابراین حذف دلار و ترویج استفاده از ارزهای ملی می تواند اولین قدم در تقویت نقش ارزهای آسه آن و کاهش خطرات ناشی از وابستگی به دلار باشد.

منبع: جاکارتا پست yon.ir/9iFMx

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.