۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۹۴۱ ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

اندونزی و تایلند اقدام به راه اندازی یک سازوکار معاملاتی با استفاده از ارزهای ملی نموده اند تا تجارت دوجانبه میان خود را بدون وابستگی به دلار و نظامات پرداخت غربی انجام دهند. در سال های اخیر تجارت دوجانبه دو کشور با استفاده از ارزهای ملی رشد چشمگیری را داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد آخرین داده های منتشر شده توسط وزارت بازرگانی اندونزی نشان می دهد که تجارت کل میان اندونزی و تایلند در سال میلادی گذشته به عدد ۱۷.۷۱ میلیارد دلار رسیده است. همچنین طبق این آمار دو کشور در استفاده از ارز ملی در پرداخت ها افزایشی معادل ۳۰ میلیارد روپیه ای را داشته اند.

افزایش استفاده از ارزهای ملی در تجارت میان اندونزی و تایلند

تحلیلگران اعلام کرده اند که افزایش سطح تجارت دو کشور نشان می دهد که توافق میان آن ها جهت انجام معالات دوجانبه با استفاده از ارزهای ملی به شکل قابل توجهی حفظ خواهد شد. افزایش معاملات با استفاده از ارزهای ملی وابستگی به ارزهای ثالث مانند دلار آمریکا را کاهش می دهد.

توسعه و پیاده سازی طرح استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه یکی از موضوعات مورد بحث در جلسات میان رؤسای بانک مرکزی اندونزی و تایلند است و معتقدند که این اقدام اثر مثبتی بر تولید ناخالص داخلی دارد. برای سال جدید میلادی نیز دو کشور در نظر دارند استفاده از ارزهای ملی در معاملات تجاری را توسعه دهند.

در دو ماهه اول سال ۲۰۱۹، معاملاتی به ارزش معادل ۱۲۱ میلیارد روپیه اندونزی از طریق ارزهای ملی در تجارت دوجانبه صورت گرفته است. کارشناسان معتقدند که این پیشرفت در استفاده از ارزهای ملی می تواند گام دیگری در میان کشورهای آسیایی برای کاهش وابستگی به ارزها جهانروا باشد.

سازوکار کشورها برای انجام معاملات بدون استفاده از دلار

در حال حاضر کشورهای آسیایی متعددی ظرفیت استفاده از ارزهای ملی خود در پرداخت های تجاری را مورد توجه قرار داده اند. هدف این کشورها حذف دلار از معاملات بین المللی، کاهش هزینه معاملات و کاهش وابستگی به سیستم های پرداختی تحت اختیار آمریکا و هم پیمانانش است.

در این شیوه از معلاملات بین المللی کشورها اقدام به طراحی یک سازوکار و زیرساخت پرداخت با استفاده از ارزهای ملی نموده اند که در آن تجار هر کشور در دریافت ها و پرداخت های خود با کشور طرف تجاری اش، فقط ارز ملی خود را استفاده می کند. در نتیجه نیازی به نگهداری حساب های دلاری در بانک های کشورها ثالث نیست.

منبع: بیزینس تایمز yon.ir/Ybvew

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.